ارتباط علم حصولی و علم حضوری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
تقسیم علم به حضوری و حصولی از ابتکارات فلاسفه اسلامی است. اولین بار ابن سینا به این تقسیم اشاره کرد و پس از او شیخ اشراق به گونه ای شفاف بر این تفکیک تصریح کرد و از آن بهره برد . و واژه حضوری را برای قسیم علم حصولی وضع نمود. طق تعریف معرفتی که از این دو علم ارائه می شود، علم حضوری علمی است بدون واسطه صورت حاکی و شناختی است که در آن واقعیت معلوم نزد عالم حاضر می شود اما علم حصولی معرفت است با واسطه صورت حاکی از همین جاست که مهمترین تفاوت این دو علم رخ می نماید. خطاناپذیری علم حضوری و خطا پذیری علم حصولی که ناشی از وجود واسطه در این قسم از علوم است. بدین سان معرفت حضوری، معرفتی یقیینی و صادق خواهد بود اما شناخت حصولی نیازمند اهراز صدق و اثبات مطابقت با واقعاست. به دنبال این مباحث، این پرسش در ذهن کل می گیرد که آیا رابطه میان علوم حصولی و حضوری وجود دارد؟ و آیا می توان شناختهای حصولی و خطاپذیر و غیر یقینی را بر معارف حضوری خطاناپذیر و یقینی مبتنی کرد. و از این رهگذر صدق و اعتبار علوم حصولی را تضمین کرد؟ مرحوم علامه طباطبایی اولین کسی بود که به این رابطه تصریح نمود و بحث ارجاع علوم حصولی بر حضوری را مطرح ساخت در این پژوهش پس از ذکر مقدماتی بر آنیم تا معانی و تفاسیر مختلفی که از ارجاع علم حصولی به حضوری ارائه شده است را بیان کنیم و همه روابط ممکن میان علوم حصولی و حضوری را به تصویر بکشیم تا ابتنای علوم حصولی بر حضوری را فی الجمله اثبات نموده و گامی در مسیر حل مسئله مطابقت در علوم حصولی برداریم.
تقسیم علم به حضوری و حصولی از ابتکارات فلاسفه اسلامی است. اولین بار ابن سینا به این تقسیم اشاره کرد و پس از او شیخ اشراق به گونه ای شفاف بر این تفکیک تصریح کرد و از آن بهره برد . و واژه حضوری را برای قسیم علم حصولی وضع نمود. طق تعریف معرفتی که از این دو علم ارائه می شود، علم حضوری علمی است بدون واسطه صورت حاکی و شناختی است که در آن واقعیت معلوم نزد عالم حاضر می شود اما علم حصولی معرفت است با واسطه صورت حاکی از همین جاست که مهمترین تفاوت این دو علم رخ می نماید. خطاناپذیری علم حضوری و خطا پذیری علم حصولی که ناشی از وجود واسطه در این قسم از علوم است. بدین سان معرفت حضوری، معرفتی یقیینی و صادق خواهد بود اما شناخت حصولی نیازمند اهراز صدق و اثبات مطابقت با واقعاست. به دنبال این مباحث، این پرسش در ذهن کل می گیرد که آیا رابطه میان علوم حصولی و حضوری وجود دارد؟ و آیا می توان شناختهای حصولی و خطاپذیر و غیر یقینی را بر معارف حضوری خطاناپذیر و یقینی مبتنی کرد. و از این رهگذر صدق و اعتبار علوم حصولی را تضمین کرد؟ مرحوم علامه طباطبایی اولین کسی بود که به این رابطه تصریح نمود و بحث ارجاع علوم حصولی بر حضوری را مطرح ساخت در این پژوهش پس از ذکر مقدماتی بر آنیم تا معانی و تفاسیر مختلفی که از ارجاع علم حصولی به حضوری ارائه شده است را بیان کنیم و همه روابط ممکن میان علوم حصولی و حضوری را به تصویر بکشیم تا ابتنای علوم حصولی بر حضوری را فی الجمله اثبات نموده و گامی در مسیر حل مسئله مطابقت در علوم حصولی برداریم.
ارتباط علم حصولی و علم حضوری
3/21/2011 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
ارتباط علم حصولی با علم حضوری
نویسنده:
فاطمه حسناتی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10
ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 تابستان 1393 شماره1
حضوری یا حصولی بودن علم ذاتی و فعلی خداوند به امور مادی نزد صدرالمتالهین
نویسندگان:
احمد واعظی
،
رضا قاسمیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 1392 شماره16
حضوری یا حصولی بودن علمِ ذاتی و فعلی خداوند به امور مادی نزد صدرالمتألهین
نویسندگان:
احمد واعظی
،
رضا قاسمیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 92 - مسلسل 16
خطاپذیری علم حضوری و مکاشفات عرفانی
نویسندگان:
حجت اسعدی
،
سید مرتضی حسینی شاهرودی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1396 شماره 4
انحصار علم به علم حضوری نزد صدرالمتألهین
نویسندگان:
حجت اسعدی
،
عباس جوارشکیان
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1397 شماره 6
تعریف علم حضوری در تفاسیر المیزان، الصافی و فلسفه ملاصدرا
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1402 شماره 110
تحلیل نظریه حکایت در علم حصولی از دیدگاه استاد فیاضی
نویسندگان:
سید احمد غفاری
،
زینب سراج الدین
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44