خطا ناپذیری علم حضوری با نظر به شبهات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
ازدواج موقت
چکیده:
مبانی صحت و ارزش معرفت شناختی علم حصولی، علم حضوری است. علم حضوری مبتنی است بر معنایی بسیط از عینیت که بدون واسطه در ذهن فعال شناسا حضور دارد. از دیدگاه فیلسوفان مسلمان، علم حصولی تکیه گاه خوبی برای معرفت شناس نیست. چرا که با مشکل ضمانت صدق مواجه است. این امکان فقط در علم حضوری برای ما متصور است نه در علم حصولی چون در علم حضوری خطا قابل طرح نیست. از آنجا که در علم حضوری حقیقت عینی معلوم هست و جایی برای صورت و معلوم بالذات نیست، مسئله حکایت، مطابقت، صدق و کذب قابل طرح نیستند. دلایل خطاناپذیری علم حضوری عبارتند از عدم واسطه (صورت)، اتصال وجودی(اتحاد عالم با معلوم)، اتحاد علم و معلوم، عدم اتصاف به قواعد منطقی و مفهومی، بازگشت علم حصولی به علم حضوری. در پاسخ به تمام شبهات علم حضوری می توان گفت: علم حضوری نهفته است؛ علاوه بر این ذهن عبعد از علم حضوری یا حصولی، یک تفسیر از آن ارائه می دهد که گاه این تفسیرها با خود آن علم حصولی نیز تطابقت ندارند. باید میان علم حضوری و علم حصولی همراه آم که یا تعلیل و علت یابی اند یا تعبیر و تفسیر، تفکیک کرد و از تعمیم احکام یکی به دیگری خودداری کرد. با این حال شخصی بودن علم حضوری مانع انتقال فهم و بین الاذهانی بون آن نیست. ذهن همواره مانند داستگاهی است خودکار که از یافته های حضوری عکس برداری می کند و صور و یا مفاهیم خاصی را در خود فراهم کرده بایگانی می کندسپس بر اساس دانسته های خود، آنها را تفسیر و تبیین می نماید و علت پیدایش آنها را می کاود و به تجزیه و تحلیل می پردازد . این فعالیتهای ذهنی که بسیار سریع انجام می گیرند، غیر از علم حضور اند. اما تقارن و همزمانی آنها با علم حضوری منشا اشتباه می گردد. بدین سان اشخاص آنچه را با علم حضوری می یابند واقعیت و هستی شان است منهای ماهیت و مفاهیمی هممچون مجرد یا جوهر یا مدبر بدن بودن. در مرتبه علم حضوری به خود، حتی مفهوم من نیز علم حصولی است. واژگان کلیدی: علم حضوری، معرفت شناسی، خطاناپذیری علم حضوری، علم شهودی، معرفت بی واسطه
مبانی صحت و ارزش معرفت شناختی علم حصولی، علم حضوری است. علم حضوری مبتنی است بر معنایی بسیط از عینیت که بدون واسطه در ذهن فعال شناسا حضور دارد. از دیدگاه فیلسوفان مسلمان، علم حصولی تکیه گاه خوبی برای معرفت شناس نیست. چرا که با مشکل ضمانت صدق مواجه است. این امکان فقط در علم حضوری برای ما متصور است نه در علم حصولی چون در علم حضوری خطا قابل طرح نیست. از آنجا که در علم حضوری حقیقت عینی معلوم هست و جایی برای صورت و معلوم بالذات نیست، مسئله حکایت، مطابقت، صدق و کذب قابل طرح نیستند. دلایل خطاناپذیری علم حضوری عبارتند از عدم واسطه (صورت)، اتصال وجودی(اتحاد عالم با معلوم)، اتحاد علم و معلوم، عدم اتصاف به قواعد منطقی و مفهومی، بازگشت علم حصولی به علم حضوری. در پاسخ به تمام شبهات علم حضوری می توان گفت: علم حضوری نهفته است؛ علاوه بر این ذهن عبعد از علم حضوری یا حصولی، یک تفسیر از آن ارائه می دهد که گاه این تفسیرها با خود آن علم حصولی نیز تطابقت ندارند. باید میان علم حضوری و علم حصولی همراه آم که یا تعلیل و علت یابی اند یا تعبیر و تفسیر، تفکیک کرد و از تعمیم احکام یکی به دیگری خودداری کرد. با این حال شخصی بودن علم حضوری مانع انتقال فهم و بین الاذهانی بون آن نیست. ذهن همواره مانند داستگاهی است خودکار که از یافته های حضوری عکس برداری می کند و صور و یا مفاهیم خاصی را در خود فراهم کرده بایگانی می کندسپس بر اساس دانسته های خود، آنها را تفسیر و تبیین می نماید و علت پیدایش آنها را می کاود و به تجزیه و تحلیل می پردازد . این فعالیتهای ذهنی که بسیار سریع انجام می گیرند، غیر از علم حضور اند. اما تقارن و همزمانی آنها با علم حضوری منشا اشتباه می گردد. بدین سان اشخاص آنچه را با علم حضوری می یابند واقعیت و هستی شان است منهای ماهیت و مفاهیمی هممچون مجرد یا جوهر یا مدبر بدن بودن. در مرتبه علم حضوری به خود، حتی مفهوم من نیز علم حصولی است. واژگان کلیدی: علم حضوری، معرفت شناسی، خطاناپذیری علم حضوری، علم شهودی، معرفت بی واسطه
خطا ناپذیری علم حضوری با نظر به شبهات
3/21/2013 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 تابستان 1393 شماره1
ارزش معرفت شناسی علم حضوری با تاکید بر پاسخ به شبهات
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 تابستان 1393 شماره20
ارزش معرفت شناسی علم حضوری با تأکید بر پاسخ به شبهات
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 تابستان 93 - مسلسل 20
ارتباط علم حصولی با علم حضوری
نویسنده:
فاطمه حسناتی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10
انحصار علم به علم حضوری نزد صدرالمتألهین
نویسندگان:
حجت اسعدی
،
عباس جوارشکیان
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1397 شماره 6
خطاپذیری علم حضوری و مکاشفات عرفانی
نویسندگان:
حجت اسعدی
،
سید مرتضی حسینی شاهرودی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1396 شماره 4
تولید محتوای كتاب اصول و روشهای پاسخگویی به شبهات قرآنی از نظر معصومان (ع) با تاكید بر شبهات ظاهرگرایان
طرح پژوهشی: »
حقیقت علم از نظر صدرالمتألهین
نویسنده:
ناصر عرب مومنی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0