خطاپذیری علم حضوری و مکاشفات عرفانی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1396 شماره 4
چکیده:
این مسئله که آیا علم حضوری که از آن به عنوان سنگ بنای معرفت بشری یاد می‌شود، قابل اتصاف به صدق ‏و کذب هست و می‌توان روزنه‌هایی برای ورود خطا بدان، یافت یا نه، معمولا با پاسخ منفی از سوی ‏فیلسوفان مسلمان روبه‌رو است، اما در این نوشته بر خلاف دیدگاه مشهور حکما که علم حضوری را به دلیل ‏فقدان واسطه و فاصله، خطاناپذیر می‌دانند، با روش تحلیلی، مورد بررسی قرار می‌گیرد و در گام نخست با ‏اثبات حضوری بودن مشاهدات و مکاشفات عرفانی و در گام بعد با اثبات وجود خطا در مشاهدات عرفانی ‏و در برخی موارد وجود خطا در خود علم حضوری، خطاپذیر بودن این علم دست‌کم در مورد انسان اثبات ‏می‌شود، اما اثبات این مسأله موجب اسقاط حجیت و اعتبار علوم حضوری نمی‌شود، بلکه معیار حجیت در ‏این ساحت از معرفت بشری عبارت است از رعایت شرط روش‌مندی و سلوک عقلایی که مورد پذیرش ‏دانشمندان این علم است.‏

ارتباط علم حصولی و علم حضوری

نویسنده: فاطمه حسناتی نجف آبادی ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

ارتباط علم حصولی با علم حضوری

نویسنده: فاطمه حسناتی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10

انحصار علم به علم حضوری نزد صدرالمتألهین

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1397 شماره 6

ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی

نویسنده: حسن معلمی ،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 تابستان 1393 شماره1

خطا ناپذیری علم حضوری با نظر به شبهات

نویسنده: علی سرخه ، استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مکاشفات رضوی، کشفی ارزشمند

نویسنده: رضا بابایی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1378 شماره 57

ارزش معرفت شناسی علم حضوری با تاکید بر پاسخ به شبهات

نویسندگان: حسن عبدی ، علی سرخه ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 تابستان 1393  شماره20

ارزش معرفت شناسی علم حضوری با تأکید بر پاسخ به شبهات

نویسندگان: علی سرخه ، حسن عبدی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 تابستان 93 - مسلسل 20
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397