انحصار علم به علم حضوری نزد صدرالمتألهین

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1397 شماره 6
چکیده:
چکیده
مسأله تقسیم علم به حضوری و حصولی نزد فیلسوفان مسلمان ثمرۀ نگاه هستی‌شناختی به پدیدۀ علم است و ‏از دیرباز تا کنون مورد اعتقاد تقریباً اکثریت حکما بوده است، در این نوشتار، برخلاف این دیدگاه رایج میان ‏حکما که علم را به دو دسته مذکور تقسیم می‌کنند، با نظر به روش خاص استنباط آراء فلسفی صدرا، و ‏تحلیل و بررسی دیدگاه وی در خصوص حقیقت علم که آن را امری وجودی می‌داند و معتقد است در هنگام ‏علم به هر چیزی، نفسِ همان چیز نزد عالم حاضر می‌شود، و سپس با تطبیق این رویکرد با مبانی فلسفی ‏خاص او از جمله اصالت وجود، وحدت و بساطت وجود، تساوق وجود با کمالات آن و اتحاد عاقل و ‏معقول، این مسأله به اثبات می‌رسد که تقسیم مشهورِ علم در معرفت‎‌‎شناسی صدرالمتألهین قابل پذیرش ‏نیست، بلکه او علم را منحصر در علم حضوری می‌داند. پشتوانه این رأی نیز شواهد و مؤیداتی است که در ‏مواضع مختلف از آثار صدرالدین و شاگردان حکمت متعالیه قابل اصطیاد است.‏

حضوری یا حصولی بودن علم ذاتی و فعلی خداوند به امور مادی نزد صدرالمتالهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 1392  شماره16

ارتباط علم حصولی با علم حضوری

نویسنده: فاطمه حسناتی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10

ارتباط علم حصولی و علم حضوری

نویسنده: فاطمه حسناتی نجف آبادی ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی

نویسنده: حسن معلمی ،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 تابستان 1393 شماره1

خطا ناپذیری علم حضوری با نظر به شبهات

نویسنده: علی سرخه ، استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

«هویت یونانی» و «حکمت بحثی» نزد صدرالمتألهین

نویسنده: رحمان احترامی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 108

خطاپذیری علم حضوری و مکاشفات عرفانی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1396 شماره 4

حقیقت علم از نظر صدرالمتألهین

نویسنده: ناصر عرب مومنی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397