«هویت یونانی» و «حکمت بحثی» نزد صدرالمتألهین

نویسنده: ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 108
چکیده:
«تفکر یونانی» از ابتدای ورود به دنیای اسلام همواره مورد توجه متفکران دنیای اسلام بوده است. برخی با پذیرش امکان حصول معرفت عقلی خوداتکا به درون آن تفکر یونانی وارد شدند و سعی کردند تفسیر اجتهادی خودشان را از آن ارائه دهند و برخی دیگر با طرح دوگانگی ذاتی معرفت عقلی خوداتکای ارسطویی با معرفت کشفیِ مبتنی بر آموزه‌های وحیانی بر تفکیک ذاتی آن‌ها تأکید کردند. ملاصدرای شیرازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فیلسوفان دنیای اسلام، سعی کرده است در عین تأکید بر حقیقی‌بودن حکمت کشفی‌، با طرح برخی مبانی هستی‌شناختی و با تکیه بر میراث فیلسوفان پیش از خود، اهمیت معرفت‌زایی از طریق قیاس برهانی را نشان دهد و در یک خوانش منحصربه‌فردی نوعی وحدت تشکیکی بین معرفت حاصل از حکمت بحثی و حکمت اشراقی ارائه دهد. نوشتار حاضر با روش تحلیلی سعی دارد جایگاه «هویت یونانی» را نزد ملاصدرا بررسی نماید تا از این طریق، کمکی به درک هویت فلسفه در دوران اسلامی و رابطۀ عقل و وحی در عالم اسلام کرده باشد.

انحصار علم به علم حضوری نزد صدرالمتألهین

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1397 شماره 6

هویت در پست‎مدرنیسم و حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 پاییز 99 _ مسلسل 45

عقل و وحی در حکمت متعالیه صدرالمتألهین

نویسنده: افتخار یوسفی روشناوند ، استاد راهنما: احمد واعظی جزئی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

خرده گیران بر حکمت متعالیه و منتقدان صدرالمتألّهین

نویسنده: هادی مکارم ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 93

حضوری یا حصولی بودن علم ذاتی و فعلی خداوند به امور مادی نزد صدرالمتالهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 1392  شماره16

بحثى پیرامون مزارعه ، منافات و مضاربه

نویسنده: جعفر سبحانی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1369 شماره 38-37

بحثى اجتهادى در طهارت و نجاست

نویسنده: ص ن ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1373 شماره 1
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397