خیال بهمثابه نفس حیوانی بازشناسی قوّۀ خیال نزد صدرالمتألهین در پرتوی تبیین مبانی و تحلیل کارکردها
نویسندگان:
محمد حسین وفائیان
،
احد فرامرز قراملکی
،


مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 زمستان 98 _ مسلسل 42
چکیده:
قوّۀ خیال در فلسفۀ ابنسینا و تابعان وی، «خزانۀ» صوَری معرفی میشود که جزئی است و بهوسیلۀ حسّ مشترک ادراک شده است؛ در مقابل، صدرالمتألهین در مقام تعریف قوّۀ خیال، دو دیدگاه متفاوت، ولی منسجم و منطقی ارائه کرده که با تحلیل روششناختی وی در مباحث نفس، قابل استنتاج و توصیف است. مسئله اساسی پژوهش جاری، توصیف نظریۀ واقعی صدرالمتألهین در مسئله چیستی خیال و سپس مقایسه آن با دیدگاه رایج مشائیان، بهمنظور کشف نقاط اشتراک و افتراق حقیقی این دو دیدگاه است. یافته اصلی که براساس روش تحلیلی ـ منطقی و با تکیه بر رویآورد تحلیل گزارهای و سیستمی عبارات صدرالمتألهین در دو مقامِ «تبیین مبانی شناخت قوّۀ خیال» و «ارائه کارکردهای این قوّۀ» بهدست آمده است، حاکی از اتخاذ دو رویکرد از سوی صدرا در تعریف قوّۀ خیال است. وی در ابتدای مباحث نفسشناسی و قوای آن، تابع دیدگاه مشهور مشائیان است و پس از آن و در فرایندی تعالیگونه و با ابتنا بر امکان تشکیک در قوای نفس، دیدگاه دیگری را در بازشناسی قوه خیال ارائه میدهد. صدرالمتألهین خیال را بهمثابه نفس حیوانی و فصل حقیقی انسان در مرتبۀ حیوانیّت معرّفی میکند که خود بر قوّهانگاری هریک از مراتب سهگانۀ نفس انسانی در نظام فلسفی وی مبتنی است.
قوّۀ خیال در فلسفۀ ابنسینا و تابعان وی، «خزانۀ» صوَری معرفی میشود که جزئی است و بهوسیلۀ حسّ مشترک ادراک شده است؛ در مقابل، صدرالمتألهین در مقام تعریف قوّۀ خیال، دو دیدگاه متفاوت، ولی منسجم و منطقی ارائه کرده که با تحلیل روششناختی وی در مباحث نفس، قابل استنتاج و توصیف است. مسئله اساسی پژوهش جاری، توصیف نظریۀ واقعی صدرالمتألهین در مسئله چیستی خیال و سپس مقایسه آن با دیدگاه رایج مشائیان، بهمنظور کشف نقاط اشتراک و افتراق حقیقی این دو دیدگاه است. یافته اصلی که براساس روش تحلیلی ـ منطقی و با تکیه بر رویآورد تحلیل گزارهای و سیستمی عبارات صدرالمتألهین در دو مقامِ «تبیین مبانی شناخت قوّۀ خیال» و «ارائه کارکردهای این قوّۀ» بهدست آمده است، حاکی از اتخاذ دو رویکرد از سوی صدرا در تعریف قوّۀ خیال است. وی در ابتدای مباحث نفسشناسی و قوای آن، تابع دیدگاه مشهور مشائیان است و پس از آن و در فرایندی تعالیگونه و با ابتنا بر امکان تشکیک در قوای نفس، دیدگاه دیگری را در بازشناسی قوه خیال ارائه میدهد. صدرالمتألهین خیال را بهمثابه نفس حیوانی و فصل حقیقی انسان در مرتبۀ حیوانیّت معرّفی میکند که خود بر قوّهانگاری هریک از مراتب سهگانۀ نفس انسانی در نظام فلسفی وی مبتنی است.
خیال بهمثابه نفس حیوانی بازشناسی قوّۀ خیال نزد صدرالمتألهین در پرتوی تبیین مبانی و تحلیل کارکردها
3/20/2020 12:00:00 AM
جایگاه قوۀ خیال در نظام فلسفی صدرالمتألهین
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1388 شماره 4 - پاییز 1388
مبانی رابطه نفس و بدن در اندیشه صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد میری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24
بررسی و تحلیل «جسمانیت نفس» از دیدگاه صدرالمتالهین
نویسندگان:
محمود شکری
،
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مقاله نشریه: انسان پژوهی دینی » سال 1391 پاييز و زمستان 1391 شماره28
تبیین عقلی نقش قوه خیال در تربیت دینی انسان از منظر حکمت و عرفان اسلامی
مقاله نشریه: عرفان اسلامی » سال 1401 دوره 18، شماره 72 (تابستان 1401)
تحلیل و تبیین روش شناسی صدرالمتألهین در استفاده از آیات و روایات
نویسنده:
ریحانه عاشورپور چمندانی
، استاد راهنما:
عسكري سليماني اميري
، استاد مشاور 1:
علیرضا قائمی نیا
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حقیقت نفس و حدوث جسمانی آن در نزد فارابی
نویسنده:
یارعلی کردفیروزجایی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1390 (پياپي 32)، تابستان 1390 شماره4
تحلیل و تبیین مبانی انسان شناختی آینده پژوهی اسلامی
نویسندگان:
رحیم کارگر
،
محمدهاشم وزیرزاده *
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1401 دوره 31، شماره 6 (شهریور 1401)
تأملی در حقیقت قوة واهمه و ادراکات آن، بر اساس آرای صدرالمتألهین
نویسنده:
محمود شریفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1401 پاییز 1400 _ مسلسل 49
بررسی و تبیین وجودی و کارکردی قوّه متخیله در فلسفۀ اسلامی
نویسندگان:
محمد نجاتی
،
فاروق طولی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 16
بررسی عملکرد قوه خیال در تجربههای دینی و کشف و شهودهای غیرمبتنی بر احساس
نویسنده:
محمد سعید شهبازی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 47- پاییز 1400