ارتباط علم حصولی با علم حضوری
نویسنده:
فاطمه حسناتی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10
چکیده:
تقسیم علم به حضوری و حصولی از ابتکارات فلاسفه اسلامی است. اولین بار ابنسینا به این تقسیم اشاره کرد و پس از او شیخ اشراق، به گونهای شفاف، بر این تفکیک تصریح کرد و از آن بهره برد. بنابر مشهور، علم حضوری علمی است که در آن، واقعیت معلوم بدون واسطة صورت حاکی نزد عالم حاضر میشود امّا علم حصولی معرفتی است با واسطة صورت حاکی. از همین جاست که مهمترین تفاوت این دو علم، رخ مینمایاند: خطاناپذیری علوم حضوری و خطاپذیری علوم حصولی. در نتیجه، معرفت حضوری معرفتی یقینی است و شناخت حصولی نیازمند احراز صدق و اثبات مطابقت با واقع. به دنبال این مباحث، این پرسش در ذهن شکل میگیرد که آیا رابطهای میان علوم حصولی و حضوری وجود دارد؟ و آیا میتوان شناختهای حصولی و خطاپذیر و غیریقینی را بر معارف حضوری خطاناپذیر و یقینی مبتنی کرد و از این رهگذر، صدق و اعتبار علوم حصولی را تضمین نمود؟ مرحوم علامه طباطبایی; اولین کسی است که به این رابطه تصریح نموده و بحث «ارجاع علوم حصولی بر حضوری» را مطرح ساخته است. در این پژوهش برآنیم تا معانی و تفاسیر مختلفی که از ارجاع علوم حصولی به حضوری ارائه شده را بیان کنیم و همة روابط ممکن میان علوم حصولی و حضوری را به تصویر بکشیم.
تقسیم علم به حضوری و حصولی از ابتکارات فلاسفه اسلامی است. اولین بار ابنسینا به این تقسیم اشاره کرد و پس از او شیخ اشراق، به گونهای شفاف، بر این تفکیک تصریح کرد و از آن بهره برد. بنابر مشهور، علم حضوری علمی است که در آن، واقعیت معلوم بدون واسطة صورت حاکی نزد عالم حاضر میشود امّا علم حصولی معرفتی است با واسطة صورت حاکی. از همین جاست که مهمترین تفاوت این دو علم، رخ مینمایاند: خطاناپذیری علوم حضوری و خطاپذیری علوم حصولی. در نتیجه، معرفت حضوری معرفتی یقینی است و شناخت حصولی نیازمند احراز صدق و اثبات مطابقت با واقع. به دنبال این مباحث، این پرسش در ذهن شکل میگیرد که آیا رابطهای میان علوم حصولی و حضوری وجود دارد؟ و آیا میتوان شناختهای حصولی و خطاپذیر و غیریقینی را بر معارف حضوری خطاناپذیر و یقینی مبتنی کرد و از این رهگذر، صدق و اعتبار علوم حصولی را تضمین نمود؟ مرحوم علامه طباطبایی; اولین کسی است که به این رابطه تصریح نموده و بحث «ارجاع علوم حصولی بر حضوری» را مطرح ساخته است. در این پژوهش برآنیم تا معانی و تفاسیر مختلفی که از ارجاع علوم حصولی به حضوری ارائه شده را بیان کنیم و همة روابط ممکن میان علوم حصولی و حضوری را به تصویر بکشیم.
ارتباط علم حصولی با علم حضوری
3/21/2011 12:00:00 AM
ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 تابستان 1393 شماره1
حضوری یا حصولی بودن علم ذاتی و فعلی خداوند به امور مادی نزد صدرالمتالهین
نویسندگان:
احمد واعظی
،
رضا قاسمیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 1392 شماره16
حضوری یا حصولی بودن علمِ ذاتی و فعلی خداوند به امور مادی نزد صدرالمتألهین
نویسندگان:
احمد واعظی
،
رضا قاسمیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 92 - مسلسل 16
انحصار علم به علم حضوری نزد صدرالمتألهین
نویسندگان:
حجت اسعدی
،
عباس جوارشکیان
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1397 شماره 6
خطاپذیری علم حضوری و مکاشفات عرفانی
نویسندگان:
حجت اسعدی
،
سید مرتضی حسینی شاهرودی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1396 شماره 4
امکان شناخت خدا با علم حصولی عقلی از منظر آیات قرآن
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 23 - پاییز 1394
ارزش معرفت شناسی علم حضوری با تاکید بر پاسخ به شبهات
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 تابستان 1393 شماره20
ارزش معرفت شناسی علم حضوری با تأکید بر پاسخ به شبهات
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 تابستان 93 - مسلسل 20