امکان شناخت خدا با علم حصولی عقلی از منظر آیات قرآن
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 23 - پاییز 1394
چکیده:
عقل یک موهبت عظیم الهی است که در سایهی آن انسان میتواند حقایق عالم را به درستی بشناسد. منطوق و مفهوم آیات قرآن و روایات در باب امکان شناخت عقلی خدا دو دستهاند؛ دستهای که میگویند: انسان با ادراکات بشریاش نمیتواند خدا را بشناسد. دستهی دیگر در نقطهی کاملاً مقابل، انسان را به شناختن خدا و تفکر در این موضوع تشویق میکنند. از آنجا که انسان از قوای متعدد شناخت حصولی، برای دستیابی به انواع شناخت بهرهمند است؛ در مورد شناخت خدا باید دید که آیا شناختن خدا با علوم حصولی ممکن است؛ شناخت حصولی عقلی از خدا به چه صورت است؟ و انسان به چه اندازهای میتواند به این شناخت دست پیدا کند. برای پاسخ به این سؤالات باید بین انواع علم حصولی (شناخت حسیّ، وهمی، خیالی و عقلی) تفکیک قائل شد؛ انسان هر چه در وادی حسّ، وهم و خیال، برای شناخت خدا پیش برود، جز به یک صورت شرکآلود، موهوم و خیالیِ ساخته و پرداختهی ذهن خودش نمیرسد؛ زیرا محدودهی این ادراکات صرفاً امور محسوس است و خروجیشان نیز تنها صور محسوسه و معانی جزئیّه است. امّا با شناخت حصولی عقلی که نتیجهی تدبّر در آیات و آثار الهی است، میتوان با انتزاع از اوصاف کمالی انسان و تجرید آنها از نواقص ممکنات، به یک معنای کلّی از اوصاف خدا رسید که هم مورد تأیید قرآن و روایات است و هم برای عموم مردم میسّر است. (البته تمام این مباحث با پیشفرض گرفتن استحالهی اکتناه به ذات و صفات الهی است).
عقل یک موهبت عظیم الهی است که در سایهی آن انسان میتواند حقایق عالم را به درستی بشناسد. منطوق و مفهوم آیات قرآن و روایات در باب امکان شناخت عقلی خدا دو دستهاند؛ دستهای که میگویند: انسان با ادراکات بشریاش نمیتواند خدا را بشناسد. دستهی دیگر در نقطهی کاملاً مقابل، انسان را به شناختن خدا و تفکر در این موضوع تشویق میکنند. از آنجا که انسان از قوای متعدد شناخت حصولی، برای دستیابی به انواع شناخت بهرهمند است؛ در مورد شناخت خدا باید دید که آیا شناختن خدا با علوم حصولی ممکن است؛ شناخت حصولی عقلی از خدا به چه صورت است؟ و انسان به چه اندازهای میتواند به این شناخت دست پیدا کند. برای پاسخ به این سؤالات باید بین انواع علم حصولی (شناخت حسیّ، وهمی، خیالی و عقلی) تفکیک قائل شد؛ انسان هر چه در وادی حسّ، وهم و خیال، برای شناخت خدا پیش برود، جز به یک صورت شرکآلود، موهوم و خیالیِ ساخته و پرداختهی ذهن خودش نمیرسد؛ زیرا محدودهی این ادراکات صرفاً امور محسوس است و خروجیشان نیز تنها صور محسوسه و معانی جزئیّه است. امّا با شناخت حصولی عقلی که نتیجهی تدبّر در آیات و آثار الهی است، میتوان با انتزاع از اوصاف کمالی انسان و تجرید آنها از نواقص ممکنات، به یک معنای کلّی از اوصاف خدا رسید که هم مورد تأیید قرآن و روایات است و هم برای عموم مردم میسّر است. (البته تمام این مباحث با پیشفرض گرفتن استحالهی اکتناه به ذات و صفات الهی است).
امکان شناخت خدا با علم حصولی عقلی از منظر آیات قرآن
3/21/2015 12:00:00 AM
عدم امکان شناخت ذات خدا
نویسنده:
سیدمسعود عمرانی
،
مقاله نشریه: جستار » سال 1391 33و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)
ارتباط علم حصولی با علم حضوری
نویسنده:
فاطمه حسناتی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10
علم امام از منظر آیات و روایات
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 تابستان 1393 شماره1
موانع یاد خدا از منظر قرآن
نویسنده:
علیجان کریمی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 5 رمضان
موانع یاد خدا از منظر قرآن
نویسنده:
علیجان کریمی*
،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1400 دوره 1400، شماره 5 (بهار 1400)
علم امام به جزئیات از منظر آیات و روایات
نویسنده:
جعفر علی نقی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دوازدهم-پاییز 98
جایگاه تمثیل در خدا شناسی از منظر آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
پاکی سرشت اولیۀ انسان از منظر آیات قرآن
نویسندگان:
سید مصطفی حسینی
،
حسن یوسفیان
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 101