تحلیل نظریه حکایت در علم حصولی از دیدگاه استاد فیاضی
نویسندگان:
سید احمد غفاری
،
زینب سراج الدین
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44
چکیده:
بحث معرفتشناسانه دربارۀ ویژگی حکایت، از مباحث بنیادین در معرفتشناسی معاصر است. معرفتشناسان مسلمان نیز در مورد ذاتیبودن و بالفعل بودن حکایت مفاهیم، دیدگاههای متفاوتی دارند. رأی مشهور معرفتشناسان مسلمان بر آن است که حکایت، ذاتیِ باب برهان، و وصف بالفعل صورتهای ذهنی است. برخی دیگر بر این باورند که حکایت بالفعل تنها در مرتبۀ تصدیق، صادق است و حکایت تصورات و قضایا، شأنی و بالقوه است. در مقابل این دیدگاهها، استاد فیاضی حکایت را ذاتی باب ایساغوجی و بالفعل صورتهای ذهنی میداند. در این مقاله تلاش شده است با تبیین تحلیلی دیدگاه استاد فیاضی و وارسی انتقادها بر این دیدگاه، ابعاد جدیدی از مسئله حکایت روشن گردد. تبیین دقیق مفاهیم دخیل در فرایند حکایت در آرای این حکیم نشان میدهد نقدهای وارد بر دیدگاه ایشان، از جمله نادیدهگرفتن نقش فاعل شناسا در فرایند حکایت یا عدم دلالت ادله بر مدّعا، وارد نیستند.
بحث معرفتشناسانه دربارۀ ویژگی حکایت، از مباحث بنیادین در معرفتشناسی معاصر است. معرفتشناسان مسلمان نیز در مورد ذاتیبودن و بالفعل بودن حکایت مفاهیم، دیدگاههای متفاوتی دارند. رأی مشهور معرفتشناسان مسلمان بر آن است که حکایت، ذاتیِ باب برهان، و وصف بالفعل صورتهای ذهنی است. برخی دیگر بر این باورند که حکایت بالفعل تنها در مرتبۀ تصدیق، صادق است و حکایت تصورات و قضایا، شأنی و بالقوه است. در مقابل این دیدگاهها، استاد فیاضی حکایت را ذاتی باب ایساغوجی و بالفعل صورتهای ذهنی میداند. در این مقاله تلاش شده است با تبیین تحلیلی دیدگاه استاد فیاضی و وارسی انتقادها بر این دیدگاه، ابعاد جدیدی از مسئله حکایت روشن گردد. تبیین دقیق مفاهیم دخیل در فرایند حکایت در آرای این حکیم نشان میدهد نقدهای وارد بر دیدگاه ایشان، از جمله نادیدهگرفتن نقش فاعل شناسا در فرایند حکایت یا عدم دلالت ادله بر مدّعا، وارد نیستند.
تحلیل نظریه حکایت در علم حصولی از دیدگاه استاد فیاضی
3/20/2020 12:00:00 AM
درسنامه علم النفس فلسفی (درسهای حجتالاسلام و المسلمین استاد غلامرضا فیاضی)
محقق:
محمدتقی یوسفی
،
کتاب: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی,موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) - 1398
ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 تابستان 1393 شماره1
تحلیل نظریه شهادت امام مهدی از دیدگاه روایات
نویسنده:
خدامراد سلیمیان
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1386 بهار 1386 شماره20
تحلیل نظریه شهادت امام مهدی (عج) از دیدگاه روایات
نویسنده:
خدامراد سلیمیان*
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1392 زمستان 1392 شماره43
امکان شناخت خدا با علم حصولی عقلی از منظر آیات قرآن
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 23 - پاییز 1394
علم دینی، دیدگاه ها و تحلیل ها
نویسندگان:
مسعود آذربایجانی
،
سید محمد تقی موحدابطحی
،
کتاب: موسسه مجمع عالی حکمت اسلامی - 1393
تحریفناپذیری قرآن از دیدگاه استاد مطهری
نویسندگان:
مریم مظاهری
،
مجتبی نوروزی
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 2
وجوب سابق [نقدی بر ادلة استاد فیاضی در نفی قاعدة الشی ما لمیجب لمیوجد]
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 پاییز 92 - مسلسل 17