تحلیل نظریه حکایت در علم حصولی از دیدگاه استاد فیاضی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 تابستان 99 - مسلسل 44
چکیده:
بحث معرفت‌شناسانه دربارۀ ویژگی حکایت، از مباحث بنیادین در معرفت‌شناسی معاصر است. معرفت‌شناسان مسلمان نیز در مورد ذاتی‌بودن و بالفعل بودن حکایت مفاهیم، دیدگاه‌های متفاوتی دارند. رأی مشهور معرفت‌شناسان مسلمان بر آن است که حکایت، ذاتیِ باب برهان، و وصف بالفعل صورت‌های ذهنی است. برخی دیگر بر این باورند که حکایت بالفعل تنها در مرتبۀ تصدیق، صادق است و حکایت تصورات و قضایا، شأنی و بالقوه است. در مقابل این دیدگاه‌ها، استاد فیاضی حکایت را ذاتی باب‌ ایساغوجی و بالفعل صورت‌های ذهنی می‌داند. در این مقاله تلاش شده است با تبیین تحلیلی دیدگاه استاد فیاضی و وارسی انتقاد‌ها بر این دیدگاه، ابعاد جدیدی از مسئله حکایت روشن گردد. تبیین دقیق مفاهیم دخیل در فرایند حکایت در آرای این حکیم نشان می‌دهد نقدهای وارد بر دیدگاه ایشان، از جمله نادیده‌گرفتن نقش فاعل شناسا در فرایند حکایت یا عدم دلالت ادله بر مدّعا، وارد نیستند.

ارتباط علم حصولی با علم حضوری

نویسنده: فاطمه حسناتی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10

ارتباط علم حصولی و علم حضوری

نویسنده: فاطمه حسناتی نجف آبادی ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی

نویسنده: حسن معلمی ،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 تابستان 1393 شماره1

تحلیل نظریه شهادت امام مهدی از دیدگاه روایات

مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1386 بهار 1386 شماره20

تحلیل نظریه شهادت امام مهدی (عج) از دیدگاه روایات

مقاله نشریه: انتظار موعود » سال 1392 زمستان 1392  شماره43

امکان شناخت خدا با علم حصولی عقلی از منظر آیات قرآن

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 23 - پاییز 1394

علم دینی، دیدگاه ها و تحلیل ها

کتاب: موسسه مجمع عالی حکمت اسلامی - 1393

تحریف‌ناپذیری قرآن از دیدگاه استاد مطهری

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1402 شماره 2

تحلیل نظریه دعوت

مقاله نشریه: مطالعات میان رشته ای فرهنگ و ارتباطات » سال 1389 پاييز و زمستان 1389  شماره3
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397