جایگاه علم حضوری در رابطۀ دانش و عمل اخلاقی از دیدگاه صدرالمتألهین

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1402 شماره 15
چکیده:
رابطۀ دانش و عمل اخلاقی در فلسفۀ اخلاق، همواره با چالش مهمی به عنوان خطای آگاهانۀ اخلاقی و شکاف میان علم و عمل اخلاقی مواجه بوده است. چنین چالشی بیشتر به تلاش‌هایی برای رفع این خلاء با تأکید بر ساحت‌های دیگری همچون عواطف و ارادۀ انسان‌ها منجر شده است. در میان متفکران مسلمان، رویکرد وجودی ملاصدرا نسبت به همۀ کمالات از جمله معرفت و خیر، بیشتر بر رویکرد سقراطی نسبت به معرفت و فضیلت قابل انطباق بوده و در نتیجه در معرض چالش یادشده قرار می‌گیرد. این پژوهش با اعتقاد به تقدم تبیین حدود طرفین رابطه بر اصل آن و با نگاه تحلیلی‌ـ ‌‌‌‌‌‌‌‌استنباطی به دیدگاه معرفت‌شناختی و ارزش‌شناختی صدرالمتالهین، به بررسی این مسئله می‌پردازد. بر اساس حکمت صدرایی به دلیل ارادی بودن فعل اخلاقی و مسبوقیت اراده به ادراک نفس، ادراک امر ملائم و ادراک تلائم میان آنها، منشاء انگیزش فعل اخلاقی هستند. از طرفی اثر انگیزشی ادراکات نسبت به افعال، متناسب با مرتبۀ وجودی آنهاست و علم حضوری به دلیل عینیت با معلوم از قوت وجودی بالاتری نسبت به علم حصولی برخوردار بوده و در مقایسه با آن، انگیزه‌بخشی بیشتری نسبت به فعل انسان دارد. ازاین‌رو در صورت تناقض ادراکات حضوری و حصولی فرد در حیطۀ ادراکات یادشده، علوم حضوری میان انگیزش علوم حصولی و فعل اخلاقی قرار گرفته و مانع تحقق فعل مقتضی آنها می‌شوند. حاصل این که تشکیک در رابطۀ معرفت و فضیلت، حاصل غفلت از علوم حضوری، در فرایند کنش‌گری اخلاقی است و راهکار آن توجه به این موضوع می‌باشد.

انحصار علم به علم حضوری نزد صدرالمتألهین

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1397 شماره 6

ارتباط علم حصولی و علم حضوری

نویسنده: فاطمه حسناتی نجف آبادی ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تحلیلی مبانی و نتایج دیدگاه رابطه ضروری معرفت و عمل اخلاقی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390   (پياپي 62)، تابستان 1390  شماره2

رابطه علم و دین از دیدگاه علامه طباطبایى

مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 203

خطاپذیری علم حضوری و مکاشفات عرفانی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1396 شماره 4

حقیقت علم از نظر صدرالمتألهین

نویسنده: ناصر عرب مومنی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1379 شماره 0

ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی

نویسنده: حسن معلمی ،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 تابستان 1393 شماره1

رابطه حقیقت علم با حقیقت اراده از منظر صدرالمتألهین و علامه مصباح یزدی

نویسنده: احمد سعیدی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 پاییز1401 مسلسل 53

جایگاه شهود در فلسفه صدرالمتألهین

نویسنده: طیبه محمدی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397