شمول گرایی منطقی به مثابه روش عقلانیت نوین
نویسنده:
سید مجید ظهیری
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 13
کلیدواژه:
انحصارگرایی
،
کثرتگرایی
،
ابزارگرایی
،
شمولگرایی
،
واقعگرایی
،
روانشناسی گرایی
،
قرادادگرایی
چکیده:
در مواجهه با تنوع نظامهای منطق سه نظریه معرفی شده است؛ انحصارگرایی، کثرتگرایی و ابزارگرایی. انحصارگرایان تنها یک نظام منطق را صحیح میدانند، کثرتگرایان همۀ نظامهای منطق را صحیح میدانند و ابزارگرایان هیچ نظام منطق را صحیح نمیدانند. (صحت منطق برایشان موضوعیت ندارد) نظریهای که در این جستار معرفی میشود شمولگرایی است. شمولگرایی نه انحصارگرایی است؛ چون بیش از یک نظام منطق را صحیح میداند و نه کثرتگرایی است؛ چون همۀ نظامهای منطق را صحیح نمیداند و نه ابزارگرایی است؛ چون صحیح و ناصحیح بودن نظام منطق برایش موضوعیت دارد. ابنسینا نیز با تنوع در دانش منطق روبرو بوده است: منطق ارسطویی و منطق رواقی-مگاری. او در این مواجهه انحصارگرا نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود یکی را انتخاب میکرد و دیگری را وامینهاد. وی کثرتگرا هم نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود هر دو را بدون دخل و تصرف و بیکموکاست بر میگرفت. ابن سینا ابزارگرا نیز نبوده است؛ زیرا صحت نظام منطق برای او موضوعیت داشته است.
در مواجهه با تنوع نظامهای منطق سه نظریه معرفی شده است؛ انحصارگرایی، کثرتگرایی و ابزارگرایی. انحصارگرایان تنها یک نظام منطق را صحیح میدانند، کثرتگرایان همۀ نظامهای منطق را صحیح میدانند و ابزارگرایان هیچ نظام منطق را صحیح نمیدانند. (صحت منطق برایشان موضوعیت ندارد) نظریهای که در این جستار معرفی میشود شمولگرایی است. شمولگرایی نه انحصارگرایی است؛ چون بیش از یک نظام منطق را صحیح میداند و نه کثرتگرایی است؛ چون همۀ نظامهای منطق را صحیح نمیداند و نه ابزارگرایی است؛ چون صحیح و ناصحیح بودن نظام منطق برایش موضوعیت دارد. ابنسینا نیز با تنوع در دانش منطق روبرو بوده است: منطق ارسطویی و منطق رواقی-مگاری. او در این مواجهه انحصارگرا نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود یکی را انتخاب میکرد و دیگری را وامینهاد. وی کثرتگرا هم نبوده است؛ زیرا اگر چنین بود هر دو را بدون دخل و تصرف و بیکموکاست بر میگرفت. ابن سینا ابزارگرا نیز نبوده است؛ زیرا صحت نظام منطق برای او موضوعیت داشته است.
شمول گرایی منطقی به مثابه روش عقلانیت نوین
1/1/1401 12:00:00 AM
شمول گرایی منطقی به مثابه روش عقلانیت نوین
نویسنده:
سید مجید ظهیری
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 13
اتواتنوگرافی به مثابه روش پژوهش
نویسندگان:
سید محمد ذوالفقاری*
،
سید محمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 2
اجتماع گرایی، به مثابه انتقادی نو بر لیبرالیسم
نویسندگان:
سیدمحمدرضا محمودپناهی
،
منصور میراحمدی
،
مقاله نشریه: اندیشه سیاسی اسلام » سال 1389 پاييز 1389 شماره3
بررسی انتقادی غایت گرایی اخلاقی به مثابه نظریه هنجاری قرآن
نویسنده:
علیرضا آل بویه
،
مقاله نشریه: قرآن شناخت » سال 1400 دوره 14، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
«تأسیس اصل» به مثابۀ روش مطالعۀ انتقادی؛ گزارش موردی
نویسندگان:
علی بهرامی
،
سید حسین حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 13
نقد به مثابه تربیت فرهنگی
نویسنده:
سید حسین حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1399 شماره 9