نقد به مثابه تربیت فرهنگی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1399 شماره 9
چکیده:
مسألة این پژوهش ، تحلیل نسبت نقد با پدیدة تربیتِ فرهنگی است. به این منظور با روش تحلیل مفهومی، درصدد ارائة مفاهیم پایه و نحوة ارتباط آنها با یکدیگر برآمدیم تا بتوان به نقشة مفهومی تحلیل مسأله دست یافت. پس از ابتنای مقاله بر دو پیش‌فرض مفهومی یعنی مفهوم فرهنگ و مفهوم تربیت، از دو معنای نقد سخن بمیان آمده است؛ معنای اول نقد همچون دانش نظری و معنای دوم نقد؛ همچون فعالیت کاربردی؛ و سپس به وجوه تحلیل نسبت نقد با تربیت فرهنگی پرداختیم. پذیرش فرآیند اجتماعی پدیدة تربیت فرهنگی، پژوهش را بر آن داشته که در پایان مقاله به راهکارهای بالندگی جریان «نقد به مثابۀ تربیت فرهنگی» اشاره شود مانند:ترویج فرهنگ نقد در آموزش‌های غیر رسمی و رسمی، بکارگیری طرح‌هایی مانند: p4c و pwc ،آموزش و کاربرد الگوها و شیوه‌های نقد علمی ،حذف ساختارهای «حافظه محور» در نظام آموزشی.
کلیدواژه: نقدپژوهی، تربیتِ فرهنگی، فلسفه تحلیلی، نقد علمی، روش‌شناسی

«همشناسی فرهنگی» به مثابه الگوی ارتباطات میان فرهنگی در قرآن؛ رویکردی تطبیقی

مقاله نشریه: مطالعات فرهنگ - ارتباطات » سال 1401 دوره 23، شماره 57 (بهار 1401)

تربیت اخلاقی به مثابه هدف متعالی گزاره های اخلاقی قرآن

مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1402 دوره 13، شماره 3 (پاییز 1402)

معنا به مثابه تجربه

نویسنده: مجتبی فاضلی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68

نقد کتاب تربیت اخلاقی

کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1396

عدالت ‏به مثابه قاعده فقهى

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 11-10

اتواتنوگرافی به مثابه روش پژوهش

مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 2

تمدن به مثابه سطح تحلیل

مقاله نشریه: نقد و نظر » شماره4

شبهه خدا به مثابه پندار (نقد و بررسی الحاد زیست شناختی داوکینز)

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1401 شماره 14
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397