معنا به مثابه تجربه
نویسنده:
مجتبی فاضلی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68
چکیده:
در این مقاله در صددام تا با نقد نظریههای معنایی مختلف، این پیشفرض را به چالش بکشم که معنا، بخشی از زبان است و در نتیجه برای برقراری ارتباط زبانی میان انسانها، اشتراک معنایی میان آنها ضروری است. در این مقاله ضمن نقد سه دسته از نظریههای ارجاعی، ساختاری و کاربردی نشان خواهم داد که هیچ یک از این نظریهها نمیتوانند ثابت کنند که برداشت آنها از معنا، «اشتراکپذیری» آن را ثابت میکند. سپس با تکیه بر تفسیر تازهای از نظریۀ معنایی ویتگنشتاین متأخر، نشان خواهم داد که معنا امری شخصی و مبتنی بر تجربههای فردی است. همچنین برقراری ارتباط میان انسانها نه اشتراکگذاری معنا، بلکه هماهنگی زیستی- رفتاری میان آنها است.
در این مقاله در صددام تا با نقد نظریههای معنایی مختلف، این پیشفرض را به چالش بکشم که معنا، بخشی از زبان است و در نتیجه برای برقراری ارتباط زبانی میان انسانها، اشتراک معنایی میان آنها ضروری است. در این مقاله ضمن نقد سه دسته از نظریههای ارجاعی، ساختاری و کاربردی نشان خواهم داد که هیچ یک از این نظریهها نمیتوانند ثابت کنند که برداشت آنها از معنا، «اشتراکپذیری» آن را ثابت میکند. سپس با تکیه بر تفسیر تازهای از نظریۀ معنایی ویتگنشتاین متأخر، نشان خواهم داد که معنا امری شخصی و مبتنی بر تجربههای فردی است. همچنین برقراری ارتباط میان انسانها نه اشتراکگذاری معنا، بلکه هماهنگی زیستی- رفتاری میان آنها است.
معنا به مثابه تجربه
3/20/2012 12:00:00 AM
جایگاه تجربۀ عرفانی در مکتب اشراق سهروردی بر اساس الگوی فلسفه به مثابه روش زندگی
نویسنده:
زهرا رستاخیز قصرالدشتی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1396 شماره 3
اتواتنوگرافی به مثابه روش پژوهش
نویسندگان:
سید محمد ذوالفقاری*
،
سید محمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: دین و سیاست فرهنگی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 2
نقد به مثابه تربیت فرهنگی
نویسنده:
سید حسین حسینی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1399 شماره 9
راغب اصفهانی به مثابه متکلمی سلفی
نویسنده:
حمید عطایی نظری *
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1397 (پياپي 174)، بهمن و اسفند 1397 شماره6
دین به زندگى معنا مى بخشد
نویسنده:
لوییس هاپ واکر ترجمه اعظم پویا
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1382 شماره 30-29