ارزش عقل و ادراکات آن از نظر ابن عربی و علامه طباطبایی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
ابن عربی بر نقش دوگانه عقل که دارای دو حکم متفاوت است تاکید می ورزد. او معتقد است عقل از جنبه "فعل" متناهی و از جنبه "قبول" نامتناهی است. ابن عربی، میان عقل به عنوان ابزار شناخت و عقل به عنوان منبع شناخت که وی آن را در معنای اخیر، "فکر" می نامد، تفاوت می نهد. به اعتقاد او، عقل در مقام فعل، از قلمرو و محدودیت برخوردار است که درک بیش از آن برایش مقدور نیست و خود عقل مفکر به این عجز، اقرار دارد. عقل با فکر، در این معنی در کنار حس و شهود و وحی یکی از منابع شناخت آدمی است اما عقل در مقام قبول، حد و مرزی ندار و می تواند در پرتو قلب و وحی، منور گردد و حقایق را دریافت نماید. عقل در این وجه مقلد و تابع وحی و قلب است. او محصول نظر فکری را "علم العقل" و محصول چشیدن و ذوق حقایق را "علم الحصول" می نامد و محصول دریافت موهبت های رحمانی از طریق روح القدس را که مختص نبی و ولی است "علم الاسرار". از دیدگاه علامه طباطبایی، عقل یکی از شریف ترین نیروهای انسان است که می تواند کلیات و حقایق را ادراک کند. اما ایشان عقل را به تنهایی قادر به تحصیل و درک همه حقایق نمیداند. بلکه عقل را به عنوان ابزار معرفتی انسان، دارای قلمرو مشخص می داندن. عقل انسان نیازمند وحی است تا به معارفی که خارج از دسترس اوست، راه یابد. عقل، نه آن مقدار ناتوان است که از فهم کتاب و سنت به نحو کلی عاجز باشد نه آن مقدار توانمند است که بدون هیچ گونه محدودیتی بتوانند به شناخت خداوند و حقایق، نائل گردند. از طرفی عقل داراری جایگاه والایی است. زیرا اعتبار و اصالت دین و معارف دینی برپایه عقل استوار است. از نظر علامه، بین معارف وحیانی و ادراکات عقلی هماهنگ است و هیچ یک با دیگری در تضاد و تخالف نیست. به همین دلیل دین، هرگز به بی اعتباری عقل و احکام قطعی آن حکم صادر نمی کند. عقل و ادراکات آن ارزشمند است بدین معنا که می توان برای شناخت گزاره‌های وحیانی از آن بهره جست.

ارزش عقل از دیدگاه ابن عربی و علامه طباطبایی

مقاله نشریه: پژوهشنامه عرفان » سال 1391 پاييز و زمستان 1391  شماره7

معرفت شناسی ادراکات اعتباری از نظر علامه طباطبایی و شهید مطهری

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

سعادت در عقل و نقل با نظر به آثار شیخ الرئیس ابن سینا و علامه طباطبایی

نویسنده: مهرداد گودرزی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: سیدمحسن میری ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

ادراکات اعتباری و اندیشه اجتماعی سیاسی علامه طباطبایی

نویسنده: احمدرضا یزدانی مقدم ، استاد راهنما: داود فیرحی ، استاد مشاور 1: سیدمحمدتقی آل غفور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

خلود نفس از نظر فیض کاشانی و علامه طباطبایی

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

جایگاه وجودی و معرفتی عقل انسانی از منظر ابن عربی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 تابستان 1397 شماره36

بررسی ارزش معرفت شناختی کشف و شهود از منظر ابن عربی

نویسنده: حسن غروی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: حسن رمضانی ، استاد مشاور 2: علی شیروانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]

حقانیت و نجات از نظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان

نویسنده: رحیمه حسن زاده سبلوئی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: مهدی زندیه ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

توحید افعالی و آموزه های مرتبط از نظر ابن عربی و ملاصدرا

مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1389 پاييز 1389  شماره33
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397