خلود نفس از نظر فیض کاشانی و علامه طباطبایی
نویسنده:
فاطمه سلطان پور اورگانی
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
محمدتقی یوسفی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
پاره¬ای از مکاتب و فلاسفه بر این باورند که انسان پس از سپری کردن حیات دنیوی نابود می-شود و د ر صورت بقا، در قالب بدن جدیدی در همین دنیا به حیات خویش ادامه می¬دهد.فیلسوفان حکمت متعالیه با استناد به آیات قرآن و شواهد شهودی و عقلی، نقس انسان را باقی، آن هم در سرای ابدیت قیامت دانسته که بر اساس اعمال خویش معذب یا متنعم می¬شود. از مکتوبات مرحوم مولا محمد محسن فیض کاشانی چنین استنباط می¬شود که ایشان حرکت جوهری نفس را پذیرفته و معتقد است نفس پس از سپری کردن درجات حیات نباتی و حیوانی به مرتبه¬ی انسانی نائل می¬شود؛ در این مرتبه نفس از ماده مجرد بوده و در دنیا ارتباط تدبیری با بدن دارد و نسبت آن به بدن همچون شاخص و سایه است.در اثر این ارتباط، نفس استکمال می¬یابد و بدن رو به اضمحلال می¬گذارد.تا جایی که نفس با موت بدن نابود نشده و به نشئه¬ی دوم یا سوم رفته و به حیات خویش ادامه می¬دهد. از جمله دلایل مرحوم فیض بر خلود نفس،حب بقا و بطلان فنای علل اربعه است. ایشان ثبات روح را عامل برقراری این همانی شخصی بین انسان دنیایی و آخرتی می¬داند. وی خلود بهشتیان در بهشت را خلود تک تک ایشان می¬داند در حالی که خلود اهل آتش در جهنم را به گونه¬ای دیگر می¬داند که از آن به خلود نوعی تعبیر می-شود.مرحوم فیض خلود در جهنم را مساوی خلود در عذاب نمی¬داند و با الهام از ابن عربی و شارحانش بر این باور است آتش عذاب الهی بعد از مدت مدیدی به سردی می¬گراید و دوزخیان به عذاب¬های جهنم، معذب نخواهند شد.وی دلیل این امر را وسعت واسعه¬ی الهی، دائمی نبودن قسر و... می¬داند. کلیدواژه¬¬ها: نفس، بدن، خلود، موت
پاره¬ای از مکاتب و فلاسفه بر این باورند که انسان پس از سپری کردن حیات دنیوی نابود می-شود و د ر صورت بقا، در قالب بدن جدیدی در همین دنیا به حیات خویش ادامه می¬دهد.فیلسوفان حکمت متعالیه با استناد به آیات قرآن و شواهد شهودی و عقلی، نقس انسان را باقی، آن هم در سرای ابدیت قیامت دانسته که بر اساس اعمال خویش معذب یا متنعم می¬شود. از مکتوبات مرحوم مولا محمد محسن فیض کاشانی چنین استنباط می¬شود که ایشان حرکت جوهری نفس را پذیرفته و معتقد است نفس پس از سپری کردن درجات حیات نباتی و حیوانی به مرتبه¬ی انسانی نائل می¬شود؛ در این مرتبه نفس از ماده مجرد بوده و در دنیا ارتباط تدبیری با بدن دارد و نسبت آن به بدن همچون شاخص و سایه است.در اثر این ارتباط، نفس استکمال می¬یابد و بدن رو به اضمحلال می¬گذارد.تا جایی که نفس با موت بدن نابود نشده و به نشئه¬ی دوم یا سوم رفته و به حیات خویش ادامه می¬دهد. از جمله دلایل مرحوم فیض بر خلود نفس،حب بقا و بطلان فنای علل اربعه است. ایشان ثبات روح را عامل برقراری این همانی شخصی بین انسان دنیایی و آخرتی می¬داند. وی خلود بهشتیان در بهشت را خلود تک تک ایشان می¬داند در حالی که خلود اهل آتش در جهنم را به گونه¬ای دیگر می¬داند که از آن به خلود نوعی تعبیر می-شود.مرحوم فیض خلود در جهنم را مساوی خلود در عذاب نمی¬داند و با الهام از ابن عربی و شارحانش بر این باور است آتش عذاب الهی بعد از مدت مدیدی به سردی می¬گراید و دوزخیان به عذاب¬های جهنم، معذب نخواهند شد.وی دلیل این امر را وسعت واسعه¬ی الهی، دائمی نبودن قسر و... می¬داند. کلیدواژه¬¬ها: نفس، بدن، خلود، موت
خلود نفس از نظر فیض کاشانی و علامه طباطبایی
3/21/2011 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی هستیشناسیمعنا در دیدگاه فیض کاشانی و علامه طباطبایی
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99
خلود نفس از دیدگاه ابنسینا
نویسنده:
معصومه صفدری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5
بررسی تطبیقی ادله نظریه «توسعه معنایی الفاظ قرآن» از دیدگاه فیض کاشانی و علامه طباطبایی
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1400 شماره 98
نفس و بدن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 59
حقانیت و نجات از نظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ضرورت حکومت و انواع آن از دیدگاه فیض کاشانى
نویسنده:
علی خالقی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78
بررسی تطبیقی معرفت نفس از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی
نویسنده:
علی کارشناس
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13