حقانیت و نجات از نظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
انکار ناپذیری وجود ادیان متعدد از طرفی و بطلان حقانیت ادیان در عرض یکدیگر (پلورالیزم دینی از جنبه ی نظری) که به واسطه ی ادله ی برون دینی و درون دینی اثبات می شود. انحصار گرایی در باب حقانیت را نتیجه می دهد که با توجه به ملاک هایی چون بنیاد الهی، تحریف ناپذیری، نسخ ناشدگی و خرد پذیری می توان دین حق را از غیر حق بازشناخت. بنابراین هر دین در دوره خود حق است و با آمدن دین مبین اسلام، ادیان پیشین منسوخ شده و ملزم به پیروی از این دین هستیم. نجات اخروی امری ذومراتب است که بالاترین درجه آن وصول به مقام مقربین و پایین ترین درجه اش رهایی از دوزخ می باشد. پیروان دین حق بسه به مرتبه ی ایمان و میزان اعمال صالحشان به مرتبه ای از نجات نائل می شوند و پیروان دیگر ادیان، اگر چه از نظر فقهی در اسلام کافر معرفی می شوند، اما به لحاظ کلامی کافر قاصر و کافر مقصر تقسیم گشته و سرنوشت اخروی گروه اول که کفر آن ها نه از روی عمد بلکه در اثر عذر و قصور است با گروه دوم که در عین شناخت حق و حقیقت با آن عناد می ورزند. متفاوت است به طوری که گروه اول، مشمول رحمت واسعه ی خداوند واقع شده و از مرتبه ای از نجات برخوردار می شوند اما گروه دوم سرنوشتی جز عذاب الهی ندارند. بنابراین از نظر اسلام حقانیت غیر از نجات بوده و رابطه ی لزومی بین ان ها برقرار نیست به این معنا که صدر اسلام در باب حقانیت انحصارگرا اما در باب نجات شمول گرا می باشد و حداقل چیزی که از اصولی چون رحمت واسعه ی خداوند، اصل عذر و قصور و... می توان برداشت نمود، امکان نجات اکثریت است. واژگان کلیدی: حقانیت، نجات، دین، پلورالیزم
انکار ناپذیری وجود ادیان متعدد از طرفی و بطلان حقانیت ادیان در عرض یکدیگر (پلورالیزم دینی از جنبه ی نظری) که به واسطه ی ادله ی برون دینی و درون دینی اثبات می شود. انحصار گرایی در باب حقانیت را نتیجه می دهد که با توجه به ملاک هایی چون بنیاد الهی، تحریف ناپذیری، نسخ ناشدگی و خرد پذیری می توان دین حق را از غیر حق بازشناخت. بنابراین هر دین در دوره خود حق است و با آمدن دین مبین اسلام، ادیان پیشین منسوخ شده و ملزم به پیروی از این دین هستیم. نجات اخروی امری ذومراتب است که بالاترین درجه آن وصول به مقام مقربین و پایین ترین درجه اش رهایی از دوزخ می باشد. پیروان دین حق بسه به مرتبه ی ایمان و میزان اعمال صالحشان به مرتبه ای از نجات نائل می شوند و پیروان دیگر ادیان، اگر چه از نظر فقهی در اسلام کافر معرفی می شوند، اما به لحاظ کلامی کافر قاصر و کافر مقصر تقسیم گشته و سرنوشت اخروی گروه اول که کفر آن ها نه از روی عمد بلکه در اثر عذر و قصور است با گروه دوم که در عین شناخت حق و حقیقت با آن عناد می ورزند. متفاوت است به طوری که گروه اول، مشمول رحمت واسعه ی خداوند واقع شده و از مرتبه ای از نجات برخوردار می شوند اما گروه دوم سرنوشتی جز عذاب الهی ندارند. بنابراین از نظر اسلام حقانیت غیر از نجات بوده و رابطه ی لزومی بین ان ها برقرار نیست به این معنا که صدر اسلام در باب حقانیت انحصارگرا اما در باب نجات شمول گرا می باشد و حداقل چیزی که از اصولی چون رحمت واسعه ی خداوند، اصل عذر و قصور و... می توان برداشت نمود، امکان نجات اکثریت است. واژگان کلیدی: حقانیت، نجات، دین، پلورالیزم
حقانیت و نجات از نظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
3/20/2012 12:00:00 AM
حقانیت و نجات از دیدگاه علامه طباطبایی4 و چندی از شاگردان ایشان
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
معنای زندگی از منظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی رابطه عالم برزخ و قیامت از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش مبدئیّت نفس در صدور فعل اخلاقی از منظر علامه طباطبائی و شاگردان ایشان
نویسنده:
مصطفی مختاری
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 44- زمستان 1399
ماهیت اختیار ملائک و دلالت های کلامی آن از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نقش علیت فاعلی و غایی در فلسفه اخلاق با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
خلود نفس از نظر فیض کاشانی و علامه طباطبایی
نویسنده:
فاطمه سلطان پور اورگانی
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
محمدتقی یوسفی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نگاهی دیگر به علامه طباطبایی و مجموعه آثار ایشان
نویسنده:
حسین علیزاده
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1395 شماره 157
بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان درباره حدوث یا قدم عالم و عرضه آن بر قرآن کریم و رویات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
معرفت شناسی ادراکات اعتباری از نظر علامه طباطبایی و شهید مطهری
نویسنده:
زهرا حسینی مهرآبادی
، استاد راهنما:
علیرضا قائمی نیا
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]