حقانیت و نجات از نظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه: نجات ، دین ، پلورالیسم ، حقانیت
چکیده:
انکار ناپذیری وجود ادیان متعدد از طرفی و بطلان حقانیت ادیان در عرض یکدیگر (پلورالیزم دینی از جنبه ی نظری) که به واسطه ی ادله ی برون دینی و درون دینی اثبات می شود. انحصار گرایی در باب حقانیت را نتیجه می دهد که با توجه به ملاک هایی چون بنیاد الهی، تحریف ناپذیری، نسخ ناشدگی و خرد پذیری می توان دین حق را از غیر حق بازشناخت. بنابراین هر دین در دوره خود حق است و با آمدن دین مبین اسلام، ادیان پیشین منسوخ شده و ملزم به پیروی از این دین هستیم. نجات اخروی امری ذومراتب است که بالاترین درجه آن وصول به مقام مقربین و پایین ترین درجه اش رهایی از دوزخ می باشد. پیروان دین حق بسه به مرتبه ی ایمان و میزان اعمال صالحشان به مرتبه ای از نجات نائل می شوند و پیروان دیگر ادیان، اگر چه از نظر فقهی در اسلام کافر معرفی می شوند، اما به لحاظ کلامی کافر قاصر و کافر مقصر تقسیم گشته و سرنوشت اخروی گروه اول که کفر آن ها نه از روی عمد بلکه در اثر عذر و قصور است با گروه دوم که در عین شناخت حق و حقیقت با آن عناد می ورزند. متفاوت است به طوری که گروه اول، مشمول رحمت واسعه ی خداوند واقع شده و از مرتبه ای از نجات برخوردار می شوند اما گروه دوم سرنوشتی جز عذاب الهی ندارند. بنابراین از نظر اسلام حقانیت غیر از نجات بوده و رابطه ی لزومی بین ان ها برقرار نیست به این معنا که صدر اسلام در باب حقانیت انحصارگرا اما در باب نجات شمول گرا می باشد و حداقل چیزی که از اصولی چون رحمت واسعه ی خداوند، اصل عذر و قصور و... می توان برداشت نمود، امکان نجات اکثریت است. واژگان کلیدی: حقانیت، نجات، دین، پلورالیزم

حقانیت و نجات از دیدگاه علامه طباطبایی4 و چندی از شاگردان ایشان

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394

معنای زندگی از منظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان

نویسنده: جمیله نویدی ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی رابطه عالم برزخ و قیامت از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان

نویسنده: مریم مظاهری شورابی ، استاد راهنما: سید محمود موسوی ، استاد مشاور 1: محمد تقی یوسفی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نقش مبدئیّت نفس در صدور فعل اخلاقی از منظر علامه طباطبائی و شاگردان ایشان

نویسنده: مصطفی مختاری ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1399 شماره 44- زمستان 1399

ماهیت اختیار ملائک و دلالت های کلامی آن از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان

نویسنده: زینب سادات فیاض پور ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نقش علیت فاعلی و غایی در فلسفه اخلاق با تأکید بر دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان

نویسنده: مصطفی مختاری ، استاد راهنما: عسکری سلیمانی امیری ، استاد مشاور 1: حسین توسلی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

خلود نفس از نظر فیض کاشانی و علامه طباطبایی

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نگاهی دیگر به علامه طباطبایی و مجموعه آثار ایشان

نویسنده: حسین علیزاده ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1395 شماره 157

بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان درباره حدوث یا قدم عالم و عرضه آن بر قرآن کریم و رویات

نویسنده: عباس علم الهدی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: محمدتقی یوسفی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

معرفت شناسی ادراکات اعتباری از نظر علامه طباطبایی و شهید مطهری

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397