بررسی رابطه عالم برزخ و قیامت از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
این تحقیق بر آن است که به بررسی رابطه عالم برزخ و قیامت از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) و شاگردان ایشان بپردازد. در این تحقیق حقیقت نفس از دیدگاه علامه و شاگردانش مورد بررسی قرار گرفته است. بعد از آن به بررسی عالم برزخ و قیامت در کتاب و سنت پرداخته شده که عالم برزخ به عنوان حائل و حدفاصل بین عالم دنیا و آخرت تعبیر شده است و قیامت هم به عنوان روز رستاخیز که همه انسان ها در چنین روزی از قبرها به اذن خدا برای حسابرسی برانگیخته خواهند شد تعریف می شود و در آخر هم رابطهای که بین برزخ و قیامت وجود دارد از دیدگاه علامه و شاگردانش بررسی شده است. وجه مشترک همه این بزرگان این است که رویکرد نقلی دارند و در خصوص برزخ و قیامت بیشتر به آیات و روایات تمسک می کنند چون کم و کیف عالم برزخ و قیامت بیشتر بر اساس نقل می باشد، لذا هر یک به دسته ای خاص از آیات و روایات و یا بیان خاصی پرداخته اند، اما برخی از بزرگان از دیدگاه عقل نیز این مباحث را مورد بررسی قرار داده اند که در فصل سوم بیان شده است. روش این تحقیق کتابخانهای، تحلیلی و توصیفی می باشد. و نتیجه ای که از این تحقیق گرفته می شود آن است که انسان ها پس از مرگ و مفارقت روح از بدن،با متلاشی شدن جسدشان، روح و نفسشان باقی خواهد ماند و به سرابی مابین عالم دنیا و آخرت که از آن به عالم قبر و برزخ تعبیر می شود منتقل خواهند شد. و تا برپایی قیامت در آن جا بسته به عملکرد آن ها در دنیا از زندگی به سعادت بهره مند و یا به زندگی پرشقاوتی گرفتار خواهد شد و حکمت الهی اقتضا می کند که در آن سرا که حکم معبر و دالان ورودی برای سفر آخرت دارد با تعالیمی که کسب می کنند روحشان استکمال یافته و با حوادث پیش روی نوعی آمادگی برای رویارویی با وقایع قیامت در آنها ایجاد خواهد شد، در حقیقت عالم برزخ برای آدمی هم نحوهای از استکمال است و هم جنبه تمهیدی برای او می باشد پس می توان بیان کرد رابطه ای که بین عالم برزخ و قیامت وجود دارد یک رابطه ی وجودی است نه اعتباری. روح انسان ها با ورود به عالم قبر و مواجه شدن با حوادث از جهت وجودی نسبت به دنیا کامل تر خواهد شد و برای استکمال نهایی که در قیامت محقق می شود کسب آمادگی می کند. واژگان کلیدی: برزخ، قیامت، علامه طباطبایی، نفس، شاگردان علامه طباطبایی
این تحقیق بر آن است که به بررسی رابطه عالم برزخ و قیامت از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) و شاگردان ایشان بپردازد. در این تحقیق حقیقت نفس از دیدگاه علامه و شاگردانش مورد بررسی قرار گرفته است. بعد از آن به بررسی عالم برزخ و قیامت در کتاب و سنت پرداخته شده که عالم برزخ به عنوان حائل و حدفاصل بین عالم دنیا و آخرت تعبیر شده است و قیامت هم به عنوان روز رستاخیز که همه انسان ها در چنین روزی از قبرها به اذن خدا برای حسابرسی برانگیخته خواهند شد تعریف می شود و در آخر هم رابطهای که بین برزخ و قیامت وجود دارد از دیدگاه علامه و شاگردانش بررسی شده است. وجه مشترک همه این بزرگان این است که رویکرد نقلی دارند و در خصوص برزخ و قیامت بیشتر به آیات و روایات تمسک می کنند چون کم و کیف عالم برزخ و قیامت بیشتر بر اساس نقل می باشد، لذا هر یک به دسته ای خاص از آیات و روایات و یا بیان خاصی پرداخته اند، اما برخی از بزرگان از دیدگاه عقل نیز این مباحث را مورد بررسی قرار داده اند که در فصل سوم بیان شده است. روش این تحقیق کتابخانهای، تحلیلی و توصیفی می باشد. و نتیجه ای که از این تحقیق گرفته می شود آن است که انسان ها پس از مرگ و مفارقت روح از بدن،با متلاشی شدن جسدشان، روح و نفسشان باقی خواهد ماند و به سرابی مابین عالم دنیا و آخرت که از آن به عالم قبر و برزخ تعبیر می شود منتقل خواهند شد. و تا برپایی قیامت در آن جا بسته به عملکرد آن ها در دنیا از زندگی به سعادت بهره مند و یا به زندگی پرشقاوتی گرفتار خواهد شد و حکمت الهی اقتضا می کند که در آن سرا که حکم معبر و دالان ورودی برای سفر آخرت دارد با تعالیمی که کسب می کنند روحشان استکمال یافته و با حوادث پیش روی نوعی آمادگی برای رویارویی با وقایع قیامت در آنها ایجاد خواهد شد، در حقیقت عالم برزخ برای آدمی هم نحوهای از استکمال است و هم جنبه تمهیدی برای او می باشد پس می توان بیان کرد رابطه ای که بین عالم برزخ و قیامت وجود دارد یک رابطه ی وجودی است نه اعتباری. روح انسان ها با ورود به عالم قبر و مواجه شدن با حوادث از جهت وجودی نسبت به دنیا کامل تر خواهد شد و برای استکمال نهایی که در قیامت محقق می شود کسب آمادگی می کند. واژگان کلیدی: برزخ، قیامت، علامه طباطبایی، نفس، شاگردان علامه طباطبایی
بررسی رابطه عالم برزخ و قیامت از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
3/20/2012 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
معنای زندگی از منظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حقانیت و نجات از نظر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان درباره حدوث یا قدم عالم و عرضه آن بر قرآن کریم و رویات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ماهیت اختیار ملائک و دلالت های کلامی آن از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردان ایشان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حقانیت و نجات از دیدگاه علامه طباطبایی4 و چندی از شاگردان ایشان
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
رابطه علم و دین از دیدگاه علامه طباطبایى
نویسنده:
کاشانى محمدجواد حیدرى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 200
رابطه علم و دین از دیدگاه علامه طباطبایى
نویسنده:
کاشانى محمدجواد حیدرى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 202
رابطه علم و دین از دیدگاه علامه طباطبایى
نویسنده:
کاشانى محمدجواد حیدرى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 201
رابطه علم و دین از دیدگاه علامه طباطبایى
نویسنده:
کاشانى محمدجواد حیدرى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 203