خلود نفس از دیدگاه ابنسینا
نویسنده:
معصومه صفدری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5
چکیده:
نفس با تعلق خود به بدن و به کارگیری آن تا حدی به کمال میرسد؛ ولی همراهی آن دو همیشگی نیست؛ چرا که ماده همیشه در تغییر (کون و فساد) است و نفسِ مجرد سرانجام مسیر جدیدی را در پیش خواهد گرفت. بنابراین مرگ به معنای نابودی نیست؛ بلکه قطع علاقه نفس به بدن مادی است. ابنسینا نفس همه انسانها را جاودان میداند. از نظر وی، نفس جوهری مستقل و فقط در مقام فعل محتاج به بدن است. او معاد روحانی را با براهین عقلی اثبات میکند؛ اما از اثبات معاد جسمانی اظهار عجز مینماید و در نتیجه آن را تنها از طریق دلایل نقلی قابل پذیرش میداند.
نفس با تعلق خود به بدن و به کارگیری آن تا حدی به کمال میرسد؛ ولی همراهی آن دو همیشگی نیست؛ چرا که ماده همیشه در تغییر (کون و فساد) است و نفسِ مجرد سرانجام مسیر جدیدی را در پیش خواهد گرفت. بنابراین مرگ به معنای نابودی نیست؛ بلکه قطع علاقه نفس به بدن مادی است. ابنسینا نفس همه انسانها را جاودان میداند. از نظر وی، نفس جوهری مستقل و فقط در مقام فعل محتاج به بدن است. او معاد روحانی را با براهین عقلی اثبات میکند؛ اما از اثبات معاد جسمانی اظهار عجز مینماید و در نتیجه آن را تنها از طریق دلایل نقلی قابل پذیرش میداند.
خلود نفس از دیدگاه ابنسینا
3/21/2010 12:00:00 AM
خلود نفس از نظر فیض کاشانی و علامه طباطبایی
نویسنده:
فاطمه سلطان پور اورگانی
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
محمدتقی یوسفی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ساختار گزارههای اخلاقی از دیدگاه ابنسینا
نویسندگان:
محمدحسین مهدوی نژاد
،
لیلا فاضلی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 45
خلود نفس از دیدگاه فارابی و ابن سینا و مقایسه آن با آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
معیار تعدد قوای نفس از منظر ابنسینا، شیخ اشراق و ملاصدرا
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 زمستان 98 _ مسلسل 42
تهذیب نفس از دیدگاه فلسفه صدرایی
نویسنده:
طاهره نوروزی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1386 شماره 8
مشکلات رابطۀ نفس و بدن: مقایسه ابنسینا و ملاصدرا
نویسنده:
عبدالرسول عبودیت
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63