تهذیب نفس از دیدگاه فلسفه صدرایی
نویسنده:                             
                                
                                        
                                    طاهره نوروزی
                                
                            
 ، 
                    
                        
                                مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1386 شماره 8
                    
                    
                        
                            چکیده:
                            
تهذیب نفس»، مجموعه از اعمال و رفتارهایی است که به منظور نجات، تعالی کمال انسان، از جانب مکاتب مختلف انسانی و الهی مطرح شده است ؛ اما غالب این مکاتب بنا به دلایلی چون نقص و انحراف آگاهی و اغراض مدعیان (مربوط به مکاتب انسانی) و ضعف و نقص روش، در تبیین صحیح و متناسب مصادیق و چگونگی تهذیب نفس و افراط یا تفریط در این زمینه (یعنی علت تامه و انحصاری تلقی کردن تهذیب نفس برای کمال انسانی) یا إغماض و بیتوجهی نسبت به ضرورت تهذیب نفس (مربوط به مکاتب الهی که به علت ضعف و نقص روش مبلغان خود به نحو صحیح مطرح نگشتهاند)، در اثبات مدعای خویش ناکام ماندهاند. همه این ناکامیها، معلول عدم تعیین جایگاه واقعی تهذیب نفس و محدوده کارایی آن است، از این رو این مقاله، با استناد به بیانات ملاصدرا (اندیشمندی که با اتکا بر مطالعات و پژوهشهای وسیع و دریافتهای الهی و انس و احاطهای که نسبت به معارف دینی دارد، توانسته است در ارتباط با موضوعات عرفانی و انسانشناسانه، مطالب منسجم و مبنایی طرح کند برای رفع این نقیصه میکوشد. مطالب این مقاله بر دو نکته استوار است:
1 . تنها خالق و مدبر هستی و انسان، قادر به راهنمایی انسان به سمت کمالش است (اهمیت شریعت الهی).
2 . «تهذیب نفس» با همه ضرورتش برای حصول کمال انسانی، شرطی ناکافی در این باره است ؛ یعنی، علت ناقصه است ؛ نه علت تامه.
                    
                    تهذیب نفس»، مجموعه از اعمال و رفتارهایی است که به منظور نجات، تعالی کمال انسان، از جانب مکاتب مختلف انسانی و الهی مطرح شده است ؛ اما غالب این مکاتب بنا به دلایلی چون نقص و انحراف آگاهی و اغراض مدعیان (مربوط به مکاتب انسانی) و ضعف و نقص روش، در تبیین صحیح و متناسب مصادیق و چگونگی تهذیب نفس و افراط یا تفریط در این زمینه (یعنی علت تامه و انحصاری تلقی کردن تهذیب نفس برای کمال انسانی) یا إغماض و بیتوجهی نسبت به ضرورت تهذیب نفس (مربوط به مکاتب الهی که به علت ضعف و نقص روش مبلغان خود به نحو صحیح مطرح نگشتهاند)، در اثبات مدعای خویش ناکام ماندهاند. همه این ناکامیها، معلول عدم تعیین جایگاه واقعی تهذیب نفس و محدوده کارایی آن است، از این رو این مقاله، با استناد به بیانات ملاصدرا (اندیشمندی که با اتکا بر مطالعات و پژوهشهای وسیع و دریافتهای الهی و انس و احاطهای که نسبت به معارف دینی دارد، توانسته است در ارتباط با موضوعات عرفانی و انسانشناسانه، مطالب منسجم و مبنایی طرح کند برای رفع این نقیصه میکوشد. مطالب این مقاله بر دو نکته استوار است:
1 . تنها خالق و مدبر هستی و انسان، قادر به راهنمایی انسان به سمت کمالش است (اهمیت شریعت الهی).
2 . «تهذیب نفس» با همه ضرورتش برای حصول کمال انسانی، شرطی ناکافی در این باره است ؛ یعنی، علت ناقصه است ؛ نه علت تامه.
                        
                            تهذیب نفس از دیدگاه فلسفه صدرایی
                        
                        
                        
3/21/2007 12:00:00 AM                        
                    
                تهذیب نفس از دیدگاه سید بن طاووس(شرح محاسبه النفس)
نویسندگان:                             
                                
                                    سید  بن طاووس
                                
                            
 ،                             
                                
                                    مصطفی  خلیلی
                                
                            
 ، 
    
        
                کتاب: بوستان کتاب - 1403
    
    رابطه نفس و بدن از دیدگاه فلسفه مشاء
نویسنده:                             
                                
                                    محمدتقی یوسفی
                                
                            
 ، 
    
        
                مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 بهار 1390  شماره7
    
    پایه های اخلاقی تهذیب نفس از منظر اصول کافی
نویسنده:                             
                                
                                    سید محمد رضا  وحدتی شبیری
                                
                            
 ، 
    
        
                کتاب: بوستان کتاب - 1394
    
    مسئله نفس و بدن: دیدگاه صدرایی و دوگانهانگاری دکارتی
نويسنده:                             
                                
                                    سیدعلی طالقانی
                                
                            
 ، 
    
        
                کتاب: مرکز بینالمللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1395
    
    تناسخ از دیدگاه صدرالمتألهین و بازخوانی تعریف نفس صدرایی بر اساس آن
نویسندگان:                             
                                
                                    معصومه سادات سالک
                                
                            
 ،                             
                                
                                    محمدتقی یوسفی
                                
                            
 ، 
    
        
                مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 پاییز 96 - مسلسل 33
    
    خلود نفس از دیدگاه ابنسینا
نویسنده:                             
                                
                                    معصومه صفدری
                                
                            
 ، 
    
        
                مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5