بررسی تطبیقی هستی‌شناسی‌معنا در دیدگاه فیض کاشانی و علامه طباطبایی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99
چکیده:
هستی‌شناسی معنا در پیِ یافتن حقیقت و ماهیت معنای الفاظ و به بیان دیگر در جستجوی چیستی معناست. اندیشمندان غربی به این مسئله توجه کرده و نظریه‌های گوناگونی همچون نظریه مصداقی، تصوری، تصویری و... برای معنا مطرح کرده‌اند. با توجه به جایگاه ویژۀ این بحث در تفسیر قرآن و دانش اصول فقه و برخی مباحث کلامی، تبیین دیدگاه دانشمندان مسلمان دربارۀ آن ضروری است. به همین جهت در این مقاله، با روش توصیفی تحلیلی، آرای دو تن از عالمان و مفسران برجستۀ شیعه، یعنی فیض کاشانی و علامه طباطبایی بازخوانی و تبیین شده است. با بررسی «نظریۀ روح معنا» که از نظریه‌های مهم ایشان در تفسیر قرآن است و هر دو مفسر بر آن اصرار دارند و اشتراکات فراوانی در دیدگاه آنان دیده می‌شود، اثبات شده است این نظریه که برخی در صدد به‌دست‌آوردن نظریه معنا از آن بوده‌اند، نمی‌تواند به عنوان «نظریه معنا» پذیرفته شود؛ زیرا پاسخی به پرسش چیستی معنا ارائه نمی‌دهد. نتیجه اینکه به‌رغم وجود عبارت‌هایی در آرای ایشان که نشان از تمایل به نظریۀ مصداقی یا تصویری معنا دارد، هر دو مفسر تنها نظریۀ ایده‌ای (تصوری) معنا را معتبر می‌دانند.

خلود نفس از نظر فیض کاشانی و علامه طباطبایی

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38

بررسی تطبیقی دیدگاه کلامی طباطبایی و فضل‌الله

نویسنده: سید موسی صدر ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1390 65-66

اندیشه سیاسی فیض کاشانی

نویسنده: علی خالقی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1387

بررسی نقش عقل در فهم دین از دیدگاه شیخ مفید و فیض کاشانی

نویسنده: علی چهره قانی بزچلوئی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: محمدتقی یوسفی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

جایگاه عقل در معارف اعتقادی از دیدگاه فیض کاشانی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12

جایگاه عقل در معرفت دینی از دیدگاه فیض کاشانی

نویسنده: احدالله قلی زاده برندق ، استاد راهنما: محمدتقی سبحانی ، استاد مشاور 1: احمد حسین شریفی ، استاد مشاور 2: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397