بررسی ارزش معرفت شناختی کشف و شهود از منظر ابن عربی
نویسنده:
حسن غروی
، استاد راهنما:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 1:
حسن رمضانی
، استاد مشاور 2:
علی شیروانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]
کلیدواژه:
معرفت شناسی
،
ابن عربی
،
محمد بن علی
،
۵۶۰-۶۳۸ق.
،
فلسفه عرفان
،
مکاشفه
،
مشاهده
،
حجیت ذاتی
،
حجیت غیری
چکیده:
ابن عربی به عنوان موسس عرفان نظری منسجم و مدون، داراری آراء بکر و مهمی پیرامون معرفت شناسی عرفانی و ارائه سنجه و میزان برای حجیت آن است. براستی مکاشفه از منظر ابن عربی دارای چه ارزش و معرفت شناختی است و چگونه ارزیابی می شود؟ فرضیه این نوشتار که بر اساس روش تحلیل توصیفی و بر پایه حکمت متعالیه صورت می گیرد آن است که وجود منبع عرفانی مستقل مورد تایید بوده، مکاشفه و حداقل در برخی از مصادیق خود دارای حجیت ذاتی است، هر چند نتوان قاعده ای عام برای آن در نظر گرفت یا تمام اقسام آن را حجت دانست. به نظر می رسد که مکاشفات در سه سطح مورد ارزیابی واقع می شوند. در سطح اول مکاشفاتی است که دارای حجیت ذاتی بوده، نیازمند اعتبار خارجی و میزان سنجی نیستند. سطح دوم مکاشفات اموری هستند که غیر قابل قبول بوده، و از منظر معرفتی ارزش ندارند. سطح سوم که حجیت آن به نحو مشروط و غیری بوده، طیف گسترده مکاشفات را در بر گرفته، برای اعتبار سنجی تحت موازین مطروحه قرار می گیرند. مکاشفه مشروط، نیازمند بررسی موارد بروز آسیب است که می توان آنها را به شیوه ای مختلف تقسیم نمود که تقسیم مورد استفاده در این نوشته نسبتا جامع بوده، بر حسب بروز آسیب از ناحیه "مکاشف، مخاطب، منشا، معارف ابزار" صورت گرفته است. کلید واژه: معرفت شناسی، فلسفه عرفان، مکاشفه، مشاهده، حجیت ذاتی، حجیت غیری، موازین راست آزمایی،ابن عربی
ابن عربی به عنوان موسس عرفان نظری منسجم و مدون، داراری آراء بکر و مهمی پیرامون معرفت شناسی عرفانی و ارائه سنجه و میزان برای حجیت آن است. براستی مکاشفه از منظر ابن عربی دارای چه ارزش و معرفت شناختی است و چگونه ارزیابی می شود؟ فرضیه این نوشتار که بر اساس روش تحلیل توصیفی و بر پایه حکمت متعالیه صورت می گیرد آن است که وجود منبع عرفانی مستقل مورد تایید بوده، مکاشفه و حداقل در برخی از مصادیق خود دارای حجیت ذاتی است، هر چند نتوان قاعده ای عام برای آن در نظر گرفت یا تمام اقسام آن را حجت دانست. به نظر می رسد که مکاشفات در سه سطح مورد ارزیابی واقع می شوند. در سطح اول مکاشفاتی است که دارای حجیت ذاتی بوده، نیازمند اعتبار خارجی و میزان سنجی نیستند. سطح دوم مکاشفات اموری هستند که غیر قابل قبول بوده، و از منظر معرفتی ارزش ندارند. سطح سوم که حجیت آن به نحو مشروط و غیری بوده، طیف گسترده مکاشفات را در بر گرفته، برای اعتبار سنجی تحت موازین مطروحه قرار می گیرند. مکاشفه مشروط، نیازمند بررسی موارد بروز آسیب است که می توان آنها را به شیوه ای مختلف تقسیم نمود که تقسیم مورد استفاده در این نوشته نسبتا جامع بوده، بر حسب بروز آسیب از ناحیه "مکاشف، مخاطب، منشا، معارف ابزار" صورت گرفته است. کلید واژه: معرفت شناسی، فلسفه عرفان، مکاشفه، مشاهده، حجیت ذاتی، حجیت غیری، موازین راست آزمایی،ابن عربی
بررسی ارزش معرفت شناختی کشف و شهود از منظر ابن عربی
3/21/2013 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی ابعاد هستی شناختی و معرفت شناختی قوه واهمه از منظر ابن سینا و ملاصدرا
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره12
بررسی تطبیقی ابعاد هستی شناختی و معرفت شناختی قوه واهمه از منظر ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
حسین پژوهنده نجف آبادی
، استاد راهنما:
عسکری سلیمانی امیری
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
منابع معرفت شناختی ارزش ها
نویسندگان:
آفرین قائمی*
،
کریم خانمحمدی
،
مقاله نشریه: معرفت » سال 1394 (پياپي 208)، فروردين 1394 شماره1
ارزش عقل از دیدگاه ابن عربی و علامه طباطبایی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
هاجر پران سعدی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه عرفان » سال 1391 پاييز و زمستان 1391 شماره7
معرفت قلبی از دیدگاه شریعت و مکتب ابن عربی
نویسندگان:
سیداحمد فاضلی
،
زهرا شریف
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
آسیب شناسی مکاشفات از منظر ابن عربی
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
حسن غروی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه عرفان » سال 1393 بهار و تابستان 1393 شماره10
دیدگاه معرفت شناختى و روش شناختى ابن خلدون دربارهى تاریخ
نویسنده:
مهدی فراهانی منفرد
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 1 - بهار - مسلسل 13
ارزش عقل و ادراکات آن از نظر ابن عربی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی مبانی معرفت شناختی و روش شناختی علم دینی از منظر آیت الله مصباح یزدی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]