بررسی ارزش معرفت شناختی کشف و شهود از منظر ابن عربی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ، استاد مشاور 2: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]
چکیده:
ابن عربی به عنوان موسس عرفان نظری منسجم و مدون، داراری آراء بکر و مهمی پیرامون معرفت شناسی عرفانی و ارائه سنجه و میزان برای حجیت آن است. براستی مکاشفه از منظر ابن عربی دارای چه ارزش و معرفت شناختی است و چگونه ارزیابی می شود؟ فرضیه این نوشتار که بر اساس روش تحلیل توصیفی و بر پایه حکمت متعالیه صورت می گیرد آن است که وجود منبع عرفانی مستقل مورد تایید بوده، مکاشفه و حداقل در برخی از مصادیق خود دارای حجیت ذاتی است، هر چند نتوان قاعده ای عام برای آن در نظر گرفت یا تمام اقسام آن را حجت دانست. به نظر می رسد که مکاشفات در سه سطح مورد ارزیابی واقع می شوند. در سطح اول مکاشفاتی است که دارای حجیت ذاتی بوده، نیازمند اعتبار خارجی و میزان سنجی نیستند. سطح دوم مکاشفات اموری هستند که غیر قابل قبول بوده، و از منظر معرفتی ارزش ندارند. سطح سوم که حجیت آن به نحو مشروط و غیری بوده، طیف گسترده مکاشفات را در بر گرفته، برای اعتبار سنجی تحت موازین مطروحه قرار می گیرند. مکاشفه مشروط، نیازمند بررسی موارد بروز آسیب است که می توان آنها را به شیوه ای مختلف تقسیم نمود که تقسیم مورد استفاده در این نوشته نسبتا جامع بوده، بر حسب بروز آسیب از ناحیه "مکاشف، مخاطب، منشا، معارف ابزار" صورت گرفته است. کلید واژه: معرفت شناسی، فلسفه عرفان، مکاشفه، مشاهده، حجیت ذاتی، حجیت غیری، موازین راست آزمایی،ابن عربی

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

منابع معرفت شناختی ارزش ها

مقاله نشریه: معرفت » سال 1394   (پياپي 208)، فروردين 1394  شماره1

ارزش عقل از دیدگاه ابن عربی و علامه طباطبایی

مقاله نشریه: پژوهشنامه عرفان » سال 1391 پاييز و زمستان 1391  شماره7

معرفت قلبی از دیدگاه شریعت و مکتب ابن عربی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31

آسیب شناسی مکاشفات از منظر ابن عربی

مقاله نشریه: پژوهشنامه عرفان » سال 1393 بهار و تابستان 1393  شماره10

جهت داری علوم از منظر معرفت شناختی

نویسنده: گروه محققین ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1389

دیدگاه معرفت شناختى و روش شناختى ابن خلدون‏ درباره‏ى تاریخ‏

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 1 - بهار - مسلسل 13

ارزش عقل و ادراکات آن از نظر ابن عربی و علامه طباطبایی

نویسنده: هاجر پران سعدی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی مبانی معرفت شناختی و روش شناختی علم دینی از منظر آیت الله مصباح یزدی

نویسنده: آسیه گنج خانی ، استاد راهنما: عسکری سلیمانی ، استاد مشاور 1: علی مصباح ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397