دیدگاه معرفت شناختى و روش شناختى ابن خلدون‏ درباره‏ى تاریخ‏

مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1382 شماره 1 - بهار - مسلسل 13
چکیده:
عبدالرحمن‏بن خلدون به عنوان پدر فلسفه تاریخ شناخته شده است. براى بیش‏تر پژوهشگرانى که به بررسى اندیشه‏هاى ابن خلدون پرداخته‏اند، دیدگاه‏هاى او در عرصه فلسفه نظرى تاریخ جاذبه بیش‏ترى داشته است. بررسى دقیق مقدمه نشان مى‏دهد که ابن خلدون افزون بر ارایه یک نظام نظرى براى بررسى چگونگى تحول جوامع انسانى، دیدگاه‏هایى را مطرح مى‏کند که در چارچوب فلسفه علم تاریخ یا فلسفه انتقادى تاریخ در خور بررسى است. این نوشتار بر آن است که نخستین بارقه‏هاى مباحثى چون تاریخ انتقادى، جامعه‏شناسى تاریخى و روان‏شناسى تاریخى در مقدمه قابل جستجو و شناسایى است.

درجات معرفت در قرآن با روش معناشناسی شناختی

استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور: محمد تقی سبحانی ، دانشجو: محمد رکعی ،
پایان‌نامه: غیر دولتی - مؤسسه‌های آموزش عالی غیردولتی‌ـ‌غیرانتفاعی - دانشگاه قرآن و حدیث - 1396 - [دکترای تخصصی (PhD)]

براهین جهان شناختی از دیدگاه ابن سینا و آکویناس

نویسنده: حمید زکی ،
کتاب: مرکز بين المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) - 1389

بررسی ارزش معرفت شناختی کشف و شهود از منظر ابن عربی

دانشجو: حسن غروی ، استاد مشاور: حسن رمضانی ، علی شیروانی ، استاد راهنما: محمد مهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [دکترای تخصصی]

بررسی ارزش معرفت شناختی کشف و شهود از منظر ابن عربی

نویسنده: حسن غروی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: حسن رمضانی ، استاد مشاور 2: علی شیروانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]

معرفت قلبی از دیدگاه شریعت و مکتب ابن عربی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31

بررسی مبانی معرفت شناختی و روش شناختی علم دینی از منظر آیت الله مصباح یزدی

نویسنده: آسیه گنج خانی ، استاد راهنما: عسکری سلیمانی ، استاد مشاور 1: علی مصباح ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397