وجود رابط و مستقل در حکمت متعالیه

کتاب: - 1389
چکیده:
نظریه «وجود رابط و مستقل» که ریشه در آثار بزرگان عرفان و فلسفه دارد، در حکمت متعالیه به دست توانای صدرالمتألهین شیرازی به بار نشست. براساس این دیدگاه که در پاره ای از اصطلاحات خود با مباحث منطق اشتراک لفظی دارد، وجود دارای دو قسم خواهد بود: یک قسم آن سراسر بی نیازی و غنا و استقلال، و طرف دیگر آن یک سره فقر و وابستگی است. قسم دوم شامل تمام ممکنات و ماسوی الله می شود. ثمره این نظریه، ایجاد انقلاب در اهم مباحث فلسفی نظیر علیت، خداشناسی، ربط حادث به قدیم و ... و به خصوص حل معضلات آن هاست. این اثر، به بررسی و تحلیل این دیدگاه، مبانی، آثار و لوازم آن پرداخته است.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

تبیین وجود رابط در حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 94 - مسلسل 26

آثار نظری و عملی نظریۀ وجود رابط در حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34

وجود رابط در فلسفه اسلامی

دانشجو: رحمت الله باهنر ، استاد مشاور: عبدالله مصباحی ، استاد راهنما: حسین دیبا ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]

حقیقت اوصاف اخلاقی و نحوۀ وجود آ ن ها در حکمت متعالیه

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1395 شماره 1

نسبت حکمت و شریعت در حکمت متعالیه

مقاله نشریه: مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی » سال 1387   (پياپي 39)، پاييز 1387  شماره3

بررسی تطبیقی وجود محمولی در حکمت متعالیه و فلسفه ی کانت و تحلیلی

پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [پایان نامه دکترا]

تقریب نظر ابن‌سینا و ملاصدرا درباره وجود رابط و رابطی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1398 تابستان 98_شماره مسلسل 40

هورقلیا در حکمت متعالیه

نویسنده: حسین توفیقی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 203

زیبایی در حکمت متعالیه

نویسنده: مهدی پرویزی ، استاد راهنما: غلامرضا اعوانی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 2: سیدرضی موسوی گیلانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397