تبیین وجود رابط در حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 94 - مسلسل 26
چکیده:
وجود رابط در کلمات فلاسفه سه اصطلاح دارد: اصطلاح اوّل وجود رابط در قضایاست، که در مقابل وجود محمولی قرار دارد و از سنخ مفاهیم حرفی در مقابل مفاهیم اسمی است. مفاهیم اسمی مفاهیمی‌اند که به تنهایی و بدون احتیاج به مفاهیم خارج از ذات خویش تصوّر شدنی‌اند و مفاهیم حرفی مفاهیمی‌اند که به تنهایی تصوّرشدنی نیستند. اصطلاح دوّم عبارت از وجود فی‌نفسه لغیره است که حیثیّت «فی‌نفسه»ی آن بعینه همان حیثیّت «لغیره»ی آن می‌باشد. اصطلاح سوّم وجود رابط در مقابل وجود مستقل در مباحث علّت و معلول است. اصطلاح سوّم جزء ابتکارات صدرالمتألهین است. مطابق اندیشه ایشان، وجود ممکنات عین فقر و ارتباط به علّت‌اند و از سنخ وجود رابط قلمداد می‌شوند. در مقابل، غالب فلاسفه وجود ممکنات را مرتبط با علّت دانسته، آنها را از سنخ وجود رابطی می‌دانند. نوشتار حاضر به تبیین اصطلاحات سه‌گانه فوق به‌ویژه تبیین وجود رابط در حکمت متعالیه می‌پردازد.

آثار نظری و عملی نظریۀ وجود رابط در حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34

وجود رابط در فلسفه اسلامی

دانشجو: رحمت الله باهنر ، استاد مشاور: عبدالله مصباحی ، استاد راهنما: حسین دیبا ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]

تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25

هورقلیا در حکمت متعالیه

نویسنده: حسین توفیقی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 203

زیبایی در حکمت متعالیه

نویسنده: مهدی پرویزی ، استاد راهنما: غلامرضا اعوانی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 2: سیدرضی موسوی گیلانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تبیین چارچوب مفهومی نظریه فرهنگ از منظر حکمت متعالیه

نویسنده: میثم صداقت زاده ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: نعمت الله کرم اللهی ، استاد مشاور 2: حسین سوزنچی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]

حقیقت اوصاف اخلاقی و نحوۀ وجود آ ن ها در حکمت متعالیه

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1395 شماره 1

پنج تمثیل در تبیین اصالت وجود

نویسنده: مهدی حاجیان ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 52-51
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397