هورقلیا در حکمت متعالیه

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 203
چکیده:
«هورقلیا» (در پارسی باستانی به معنای «جسم خورشیدی») یکی از نام‌های عالم مثال است و شیخ اشراق نخستین حکیمی شناخته می‌شود که این واژه را وارد حکمت اسلامی کرده است. «هورقلیا» مورد استقبال حکمای اشراقی و پیروان حکمت متعالیه واقع شده و شیخ احمد احسایی در آثارش به تکرار از این واژه بهره برده است، به گونه‌ای که کسانی وی را مبدع آن تصور کرده‌اند. از سوی دیگر، کسانی پیشینه آن را در آثار شیخ اشراق یافته و آن را به اطلاع پژوهشگران رسانده‌اند، ولی کم‌تر کسی به وجود آن در آثار صدرالمتألهین و جمعی از پیروان مکتب او پی برده است. در این مقاله، فارغ از بحث‌های فلسفی و کلامی در باره قبول یا رد وجود عالم مثال، به حضور اصطلاح «هورقلیا» در حکمت متعالیه می‌پردازیم.

هورقلیا در حکمت متعالیه

نویسنده: حسین توفیقی ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1402 شماره 203

نسبت حکمت و شریعت در حکمت متعالیه

مقاله نشریه: مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی » سال 1387   (پياپي 39)، پاييز 1387  شماره3

تفاوتهاى حکمت مشاءو حکمت متعالیه

نویسنده: علیرضا کهنسال ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 92

حكمت سياسي متعاليه

نویسنده: شريف لك زايي ،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/05/24 تا تاریخ: 1396/11/30

درنگی در شرح حکمت متعالیه

نویسنده: محسن غرویان ،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1369 شماره 3

جایگاه سیاست در حکمت متعالیه

نویسنده: نجف لک زایی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378   (پياپي 6)، پاييز 1378  شماره2

جایگاه سیاست در حکمت متعالیه

نویسنده: نجف لک زایی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره ششم - پاییز 78

حیثیت تقییدی در حکمت متعالیه

نویسنده: علی افضلی ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 پاییز 88 - مسلسل 1

نظام احسن در حکمت متعالیه

نویسنده: سیدعلی شاه چراغ ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397