خلود فی النار از منظر ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
پایاننامه حاضر با عنوان خلود در جهنم از دیدگاه صدرالمتالهین شیرازی سعی دارد شمن روشن ساختن فلسفه عذاب و پاسخ به شبهات مطرح شده در این مورد به تبیین و تحلیل ادله موافقان و مخالفان خلوددر عذاب می پردازد و نظریه ملاصدرا را پیرامون خلود در جهنم به عنوان موضوع اصلی مطرح و به تحلیل ادلهی عقلی و نقلی وی بپردازد. با توجه به تجدید نظر وی در قسمتی از نظریه خود به بررسی آن پرداخته عدول وی از رای و نظر خود در مورد برخی کفار را با ذکر دلیل مطرح نماید. با بررسی پیرامون عناوین مطرح شده به این نتایج رسیدیم که خلود در عذاب امری مبرهن و ثابت است و این امر تعارضی با رحمت و عدالت حق ندارد و موفقان خلود در جهنم برای اثبات نظریات خود از دلایل سه گانه قرآن، سنت، و اجماع بهره گرفته اند و ادله مخالفان را بر پنج دسته قرار دادیم: ۱- خروج از جهنم و ورود به بهشت، ۲- فنای جهنم و اه ل آن، ۳- اعطای قوه صبر، ۴ - عذاب ممتزج با نعمت، ۵ - تبدیل عذاب به عذب. ملاصدرا نیز که در جرگه مخالفان خلود در عذاب قرار دارد نظریه خود را تحت عنوان خلود نوعی مطرح کرده است و برای نظریه خود چهار دلیل فلسفه ای اقامه کرده است. ۱ - دوام پذیری حرکت قسری ۲ -تنافی خلود در عذاب با قضا و قدر و حکمت الهی ۳ - اعتیاد ۴ - حاکمیت و غلبه رحمت الهی بر تمام اعیان و اسماء ضمنا ملاصدرا در نظریهی تبدیل عذاب به عذب تجدید نظر نموده و خلود را در مورد کسانی که مبدا عذاب در آنها جوهر نفس است جاودانه می داند.
پایاننامه حاضر با عنوان خلود در جهنم از دیدگاه صدرالمتالهین شیرازی سعی دارد شمن روشن ساختن فلسفه عذاب و پاسخ به شبهات مطرح شده در این مورد به تبیین و تحلیل ادله موافقان و مخالفان خلوددر عذاب می پردازد و نظریه ملاصدرا را پیرامون خلود در جهنم به عنوان موضوع اصلی مطرح و به تحلیل ادلهی عقلی و نقلی وی بپردازد. با توجه به تجدید نظر وی در قسمتی از نظریه خود به بررسی آن پرداخته عدول وی از رای و نظر خود در مورد برخی کفار را با ذکر دلیل مطرح نماید. با بررسی پیرامون عناوین مطرح شده به این نتایج رسیدیم که خلود در عذاب امری مبرهن و ثابت است و این امر تعارضی با رحمت و عدالت حق ندارد و موفقان خلود در جهنم برای اثبات نظریات خود از دلایل سه گانه قرآن، سنت، و اجماع بهره گرفته اند و ادله مخالفان را بر پنج دسته قرار دادیم: ۱- خروج از جهنم و ورود به بهشت، ۲- فنای جهنم و اه ل آن، ۳- اعطای قوه صبر، ۴ - عذاب ممتزج با نعمت، ۵ - تبدیل عذاب به عذب. ملاصدرا نیز که در جرگه مخالفان خلود در عذاب قرار دارد نظریه خود را تحت عنوان خلود نوعی مطرح کرده است و برای نظریه خود چهار دلیل فلسفه ای اقامه کرده است. ۱ - دوام پذیری حرکت قسری ۲ -تنافی خلود در عذاب با قضا و قدر و حکمت الهی ۳ - اعتیاد ۴ - حاکمیت و غلبه رحمت الهی بر تمام اعیان و اسماء ضمنا ملاصدرا در نظریهی تبدیل عذاب به عذب تجدید نظر نموده و خلود را در مورد کسانی که مبدا عذاب در آنها جوهر نفس است جاودانه می داند.
خلود فی النار از منظر ملاصدرا
3/21/2010 12:00:00 AM
جنس برتر از منظر ملاصدرا
نویسنده:
مهدی شجریان*
،
مقاله نشریه: هستی و شناخت (نامه مفید) » سال 1399 دوره 7، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)
بررسی تطبیقی فناء فی الله از منظر ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا
مقاله نشریه: آموزه های فلسفه اسلامی » سال 1400 دوره 16، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
جایگاه انسانی زن از منظر ملاصدرا
نویسندگان:
مهدی شجریان*
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: پژوهش های عقلی نوین » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 8
جایگاه انسانی زن از منظر ملاصدرا
نویسندگان:
مهدی شجریان
،
احمد واعظی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 8
خلود نفس از دیدگاه ابنسینا
نویسنده:
معصومه صفدری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5
تکون و تکامل نفس از منظر ملاصدرا
نویسندگان:
علی شیروانی
،
رضوانه نجفی سوادرودباری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 93 - مسلسل 19
تربیت صدرایی مبتنی بر فرایند ادراک از منظر ملاصدرا
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 بهار 92 - مسلسل 15
حقیقت ادراک حسی از منظر شیخ اشراق و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]