خلود نفس بدون بدن
نویسنده:
امیر دیوانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1386 شماره 46-45
چکیده:
در این مقاله کوشش مى شود پس از به میان آوردن بحث از اصلى ترین مسائل در باب جاودانگى و بقاء زندگى انسان پس از مرگ, یکى از کهن ترین نظریه هاى جاودانگى و بقاء, یعنى خلود و زندگى نفس بدون بدن, در فلسفه و الاهیات اسلامى و مسیحى شرح و تبیین شود. این نظریه در فلسفه و الاهیات, صورت هاى مختلفى را پذیرفته است.
آیا انسان پیش از زندگى این جهانى, اساساً زندگى نفسانى بدون بدن را تجربه کرده است یا نه؟ گذشته از چگونگى پاسخ به این پرسش, آیا آدمى پس از زندگى این جهانى, زندگى نفسانى بودن بدن را نیز تجربه خواهد کرد؟ کسانى که به این پرسش پاسخ مثبت مى دهند دو دوسته اند: دسته اول, زندگى نفسانى بدون بدن پس از این جهان را ابدى و دائمى مى دانند, به گونه اى که نفس و بدن دیگر با هم همسایه و هم نشین نخواهند شد و نفس دیگر چنین لباسى را در بر نخواهد کرد, اما دسته دیگر این مفارقت و جدایى را موقّتى دانسته و معتقدند که بار دیگر نفس و بدن, اما این بار به طور ابدى, با هم مقرون گشته و دیگر جدایى از یک دیگر را نخواهند دید. آنها که به پرسش پیش گفته پاسخ منفى داده اند مصاحبت نفس و بدن را قوى تر از آن مى دانند که یکى بدون دیگرى امکان بقاء داشته باشد, از این رو معتقدند که نفس, هیچ گاه طعم جدایى از بدن را نخواهد چشید; این دو با هم آمده اند, با هم خاموش مى شوند و سرانجام بار دیگر با یک دیگر به زندگى ابدى دست خواهند یافت.
در این مقاله کوشش مى شود پس از به میان آوردن بحث از اصلى ترین مسائل در باب جاودانگى و بقاء زندگى انسان پس از مرگ, یکى از کهن ترین نظریه هاى جاودانگى و بقاء, یعنى خلود و زندگى نفس بدون بدن, در فلسفه و الاهیات اسلامى و مسیحى شرح و تبیین شود. این نظریه در فلسفه و الاهیات, صورت هاى مختلفى را پذیرفته است.
آیا انسان پیش از زندگى این جهانى, اساساً زندگى نفسانى بدون بدن را تجربه کرده است یا نه؟ گذشته از چگونگى پاسخ به این پرسش, آیا آدمى پس از زندگى این جهانى, زندگى نفسانى بودن بدن را نیز تجربه خواهد کرد؟ کسانى که به این پرسش پاسخ مثبت مى دهند دو دوسته اند: دسته اول, زندگى نفسانى بدون بدن پس از این جهان را ابدى و دائمى مى دانند, به گونه اى که نفس و بدن دیگر با هم همسایه و هم نشین نخواهند شد و نفس دیگر چنین لباسى را در بر نخواهد کرد, اما دسته دیگر این مفارقت و جدایى را موقّتى دانسته و معتقدند که بار دیگر نفس و بدن, اما این بار به طور ابدى, با هم مقرون گشته و دیگر جدایى از یک دیگر را نخواهند دید. آنها که به پرسش پیش گفته پاسخ منفى داده اند مصاحبت نفس و بدن را قوى تر از آن مى دانند که یکى بدون دیگرى امکان بقاء داشته باشد, از این رو معتقدند که نفس, هیچ گاه طعم جدایى از بدن را نخواهد چشید; این دو با هم آمده اند, با هم خاموش مى شوند و سرانجام بار دیگر با یک دیگر به زندگى ابدى دست خواهند یافت.
خلود نفس بدون بدن
3/21/2007 12:00:00 AM
خلود نفس از دیدگاه ابنسینا
نویسنده:
معصومه صفدری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 پاییز 89 - مسلسل 5
حدوث نفس (قبل از بدن، همراه با بدن، در امتداد بدن
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1389 زمستان 1389 شماره58
رابطه نفس و بدن درنگاه ملاصدرا
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1390 (پياپي 34)، زمستان 1390 شماره2
گونه شناسی تشبیهات نفس و بدن
نویسنده:
مصطفی عزیزی علویجه
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 107
خلود نفس از نظر فیض کاشانی و علامه طباطبایی
نویسنده:
فاطمه سلطان پور اورگانی
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
محمدتقی یوسفی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نفس و بدن از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
منصور نصیری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 59
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
محمود شکری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4