رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
محمود شکری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4
چکیده:
مسئله نفس و بدن و رابطه آن دو، از مسائل دیرین فلسفی است که به طور جدی ذهن فیلسوفان را در همه قرون و اعصار به خود مشغول کرده است. این مسئله که در غرب، از آن به problem mind – body یاد میشود، امروزه یکی از جدیترین مسائل فلسفه ذهن معاصر است. با وجود تلاشهای زیادی که فیلسوفان ذهن امروز، به کار بردهاند، قادر به ارائه تبیین معقولی از این مسئله نیستند. در فلسفه اسلامی نیز تا قبل از ملاصدرا، تبیین موجّه و معقولی از این مسئله ارائه نشده بود اما ملاصدرا با ابداع مبانی فلسفی جدید، از قبیل اصالت وجود، تشکیک در وجود و حرکت جوهری، طرحی نو از کل مسائل فلسفی از جمله مسائل نفس ارائه داد که تا قبل از او بیسابقه بوده است. ملاصدرا با رد نظریه قدم نفس و حدوث روحانی آن، دیدگاه دیگری که در نحوه پیدایش نفس بر میگزیند که به «جسمانیة الحدوث» بودن نفس معروف است. او بر همین مبنا نفس را جوهری سیّال میداند که از بدایت جسمانیت خود تا غایت روحانیتش همواره در جنبش و تحرک ذاتی است. ملاصدرا بر مبنای حدوث جسمانی نفس و حرکت جوهری آن، رابطه نفس و بدن را رابطه اتحادی و بر همین مبنا انسان را حقیقتی ذومراتب میداند و در نتیجه از این طریق، تأثیر و تأثر متقابل نفس و بدن را تبیین میکند.
مسئله نفس و بدن و رابطه آن دو، از مسائل دیرین فلسفی است که به طور جدی ذهن فیلسوفان را در همه قرون و اعصار به خود مشغول کرده است. این مسئله که در غرب، از آن به problem mind – body یاد میشود، امروزه یکی از جدیترین مسائل فلسفه ذهن معاصر است. با وجود تلاشهای زیادی که فیلسوفان ذهن امروز، به کار بردهاند، قادر به ارائه تبیین معقولی از این مسئله نیستند. در فلسفه اسلامی نیز تا قبل از ملاصدرا، تبیین موجّه و معقولی از این مسئله ارائه نشده بود اما ملاصدرا با ابداع مبانی فلسفی جدید، از قبیل اصالت وجود، تشکیک در وجود و حرکت جوهری، طرحی نو از کل مسائل فلسفی از جمله مسائل نفس ارائه داد که تا قبل از او بیسابقه بوده است. ملاصدرا با رد نظریه قدم نفس و حدوث روحانی آن، دیدگاه دیگری که در نحوه پیدایش نفس بر میگزیند که به «جسمانیة الحدوث» بودن نفس معروف است. او بر همین مبنا نفس را جوهری سیّال میداند که از بدایت جسمانیت خود تا غایت روحانیتش همواره در جنبش و تحرک ذاتی است. ملاصدرا بر مبنای حدوث جسمانی نفس و حرکت جوهری آن، رابطه نفس و بدن را رابطه اتحادی و بر همین مبنا انسان را حقیقتی ذومراتب میداند و در نتیجه از این طریق، تأثیر و تأثر متقابل نفس و بدن را تبیین میکند.
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا
3/21/2010 12:00:00 AM
رابطه نفس و بدن درنگاه ملاصدرا
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1390 (پياپي 34)، زمستان 1390 شماره2
نقد کتاب رابطۀ نفس و بدن از نظر ملاصدرا
نویسنده:
هادی موسوی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 57
رابطه نفس و بدن از دیدگاه فلسفه مشاء
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 بهار 1390 شماره7
مشکلات رابطۀ نفس و بدن: مقایسه ابنسینا و ملاصدرا
نویسنده:
عبدالرسول عبودیت
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و دوگانه انگاری جوهری ـ وصفی فلسفه ذهن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی رابطه نفس و بدن از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ابن سینا و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بازتاب های کلامی و اخلاقی دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا درباره رابطه نفس و بدن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]