رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و دوگانه انگاری جوهری ـ وصفی فلسفه ذهن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و دوگانه انگاری جوهری و وصفی فلسفه ذهن موضوع نوشتار حاضر است که از چهار فصل تشکیل شده است. در فصل اول بعد از بررسی سیرتاریخی بحث و تبیین مفاهیم، مبانی هر یک از سه دیدگاه به صورت اجمال، بیان شده و مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم به بررسی روابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا اختصاص دارد. در این فصل نخست به خود رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا پرداخته و سپس نظر او درباره نفس و بدن در افعال و احوال بررسی شده است. ملاصدرا بر مبنای حدوث جسمانی نفس و حرکت جوهری آن، رابطه خود نفس و بدن را اتحادی دانسته و بر همین اساس نیز انسان را حقیقتی ذو مراتب معرفی می کند. به اعتقاد ملاصدرا تاثیر متقابل نفس و بدن نیز ریشه در همین رابطه اتحادی آن دو دارد. زیرا که طبق رابطه اتحادی، این دو جوهر از هم جدا نیستند بلکه هر کدام جنبه ای از یک حقیقت واحد یعنی انسان بوجود می آیند. بنابرانی هرگونه حادثه ای که در یکی از این دو اتفاق بیافتد به دیگری نیز سرایت کرده و آنرا متاثر می کند. فصل سوم به بررسی رابطه نفس و بدن از دیدگاه دوگانه انگاری جوهری و وصفی اختصاص یافته است. در این خصوص اولین دیدگاه از دکارت می باشد که قائل به تاثیر و تاثر متقابل نفس و بدن است. پیروان او از جمله مالبر انش و لایب نیتس، با نفی علیت در میان مخلوقات به مخالفت با دکارت برخاسته و خود دیدگاه دیگری ارائه داده اند مالبر انش اصالت موقعی و لایب نیتس اصالت توازی را برگزیده است. هر یک از این سه دیدگاه با مشکلات اساسی مواجه است و در این فصل به آنها پرداخته است. سوین برن، فیلسوف معاصر، با یک روش کلامی،تلاش کرده است که دو مشکل دو گانه انگاری جوهری را حل کند اما به نظر می رسد این دو دیدگاه نیز به اندازه دیدگاههای قبلی از حل این مشکل عاجز مانده است. به نظر می رسد که مشکل اصلی دوگانه انگارران جوهری در این است که نفس را از اول موجودی کاملا روحانی می پندارند که به جنین انسان تعلق می گیرد؛ برخلاف ملاصدرا که نفس را حدوثا جسمانی می داند و معتقد است که نفس محصول جسم بوده و از طریق تکامل جسم به وجود می آید به همین خاطر او به شکل معقولی رابطه نفس و بدن را به تصویر می کشد. بخش دوم فصل سوم دیدگاه دوگانه انگاری وصفی را بررسی می کند . شبه پدیدار گرایی، یگانه انگاری غیر قانونمند و طبیعت گرایی زیست شناختی دیدگاههای مختلفی دوگانه انگاری وصفی است که در این بخش مورد نقد و بررسی قرار می گیرند. ادعای مشترک این دیدگاه آن است که انسان صرفا موجودی جسمانی است که غیر ویپگی های فیزیکی دارای ویپگی های ذهنی نیز می باشد. در فصل چهارم هر یک از دیدگاهها با دیدگاه ملاصدرا تطبیق و مقایسه شده و بر اساس مبانی او مورد نقد و انتقاد قرار می گیرند. واژگان کلیدی: نفس، بدن، دوگانه انگاری جوهری،دوگانه انگاری وصفی.
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و دوگانه انگاری جوهری و وصفی فلسفه ذهن موضوع نوشتار حاضر است که از چهار فصل تشکیل شده است. در فصل اول بعد از بررسی سیرتاریخی بحث و تبیین مفاهیم، مبانی هر یک از سه دیدگاه به صورت اجمال، بیان شده و مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم به بررسی روابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا اختصاص دارد. در این فصل نخست به خود رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا پرداخته و سپس نظر او درباره نفس و بدن در افعال و احوال بررسی شده است. ملاصدرا بر مبنای حدوث جسمانی نفس و حرکت جوهری آن، رابطه خود نفس و بدن را اتحادی دانسته و بر همین اساس نیز انسان را حقیقتی ذو مراتب معرفی می کند. به اعتقاد ملاصدرا تاثیر متقابل نفس و بدن نیز ریشه در همین رابطه اتحادی آن دو دارد. زیرا که طبق رابطه اتحادی، این دو جوهر از هم جدا نیستند بلکه هر کدام جنبه ای از یک حقیقت واحد یعنی انسان بوجود می آیند. بنابرانی هرگونه حادثه ای که در یکی از این دو اتفاق بیافتد به دیگری نیز سرایت کرده و آنرا متاثر می کند. فصل سوم به بررسی رابطه نفس و بدن از دیدگاه دوگانه انگاری جوهری و وصفی اختصاص یافته است. در این خصوص اولین دیدگاه از دکارت می باشد که قائل به تاثیر و تاثر متقابل نفس و بدن است. پیروان او از جمله مالبر انش و لایب نیتس، با نفی علیت در میان مخلوقات به مخالفت با دکارت برخاسته و خود دیدگاه دیگری ارائه داده اند مالبر انش اصالت موقعی و لایب نیتس اصالت توازی را برگزیده است. هر یک از این سه دیدگاه با مشکلات اساسی مواجه است و در این فصل به آنها پرداخته است. سوین برن، فیلسوف معاصر، با یک روش کلامی،تلاش کرده است که دو مشکل دو گانه انگاری جوهری را حل کند اما به نظر می رسد این دو دیدگاه نیز به اندازه دیدگاههای قبلی از حل این مشکل عاجز مانده است. به نظر می رسد که مشکل اصلی دوگانه انگارران جوهری در این است که نفس را از اول موجودی کاملا روحانی می پندارند که به جنین انسان تعلق می گیرد؛ برخلاف ملاصدرا که نفس را حدوثا جسمانی می داند و معتقد است که نفس محصول جسم بوده و از طریق تکامل جسم به وجود می آید به همین خاطر او به شکل معقولی رابطه نفس و بدن را به تصویر می کشد. بخش دوم فصل سوم دیدگاه دوگانه انگاری وصفی را بررسی می کند . شبه پدیدار گرایی، یگانه انگاری غیر قانونمند و طبیعت گرایی زیست شناختی دیدگاههای مختلفی دوگانه انگاری وصفی است که در این بخش مورد نقد و بررسی قرار می گیرند. ادعای مشترک این دیدگاه آن است که انسان صرفا موجودی جسمانی است که غیر ویپگی های فیزیکی دارای ویپگی های ذهنی نیز می باشد. در فصل چهارم هر یک از دیدگاهها با دیدگاه ملاصدرا تطبیق و مقایسه شده و بر اساس مبانی او مورد نقد و انتقاد قرار می گیرند. واژگان کلیدی: نفس، بدن، دوگانه انگاری جوهری،دوگانه انگاری وصفی.
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و دوگانه انگاری جوهری ـ وصفی فلسفه ذهن
3/21/2010 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
محمود شکری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4
رابطه نفس و بدن از دیدگاه فلسفه مشاء
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 بهار 1390 شماره7
رابطه نفس و بدن درنگاه ملاصدرا
نویسنده:
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1390 (پياپي 34)، زمستان 1390 شماره2
نقد کتاب رابطۀ نفس و بدن از نظر ملاصدرا
نویسنده:
هادی موسوی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 57
مشکلات رابطۀ نفس و بدن: مقایسه ابنسینا و ملاصدرا
نویسنده:
عبدالرسول عبودیت
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63
بررسی رابطه نفس و بدن در فرآیند ادراک از دیدگاه فلسفه اسلامی با تاکید بر مساله شکاف تبیینی فلسفه ذهن معاصر
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
بررسی تطبیقی رابطه نفس و بدن از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ابن سینا و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بازتاب های کلامی و اخلاقی دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا درباره رابطه نفس و بدن
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]