تکون و تکامل نفس از منظر ملاصدرا
نویسندگان:
علی شیروانی
،
رضوانه نجفی سوادرودباری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 93 - مسلسل 19
چکیده:
از منظر ملاصدرا، مبدأ تکون نفس انسان خاک است که از جمادی به مرحلة نباتی و، سپس، به مرتبة نفس حیوانی میرسد. وقتی که انسان متولد میشود، از ابزارهای حسی که در ذات او به ودیعت گذاشته شده استفاده میکند و در مسیر تکامل به سوی نفس انسانی حرکت مینماید تا از مرحلة حس و خیال عبور کرده به مرحلة عقل ـ که ممیز انسان و حیوان میباشد ـ برسد. چون کمال نهایی و غایت آفرینش انسان رسیدن به مقام شهود میباشد، در این مقاله، با روش تحلیلی و عقلی ثابت شده است که کمال انسان از جنس ادراک بوده، ادراک به پرورش عقل انسان مربوط میشود. تقویت عقل ـ چه در حکمت نظری و چه در حکمت عملی ـ موجب افزایش ادراک نفس و سیر آن از قوه تا اتصال به عقل فعال و شهود صور موجودات در عقل فعال میگردد. بنابر اتحاد عاقل و معقول هر کمالی که برای یکی از قوای نفس حاصل شود برای نفس هم موجود میباشد. در نتیجه، ادراک قوة عقل سبب اشتداد وجودی نفس و ترقی او در مراتب وجود است. هرچه قدرت ادراک انسان قویتر میشود، مراتب وجودی برتری به دست میآورد. ازاینرو، برترین موجود عالمترین موجود میباشد. البته، در این راستا، نقش عقل نظری و برتری او بر عقل عملی قابل انکار نیست؛ یافتههای عقل عملی وقتی موجب ارتقای وجودی نفس میگردد که به شهود و ادراک تبدیل شده باشد. بنابراین، کمال نفس و اشتداد وجودی فقط از طریق افزایش ادراک میباشد.
از منظر ملاصدرا، مبدأ تکون نفس انسان خاک است که از جمادی به مرحلة نباتی و، سپس، به مرتبة نفس حیوانی میرسد. وقتی که انسان متولد میشود، از ابزارهای حسی که در ذات او به ودیعت گذاشته شده استفاده میکند و در مسیر تکامل به سوی نفس انسانی حرکت مینماید تا از مرحلة حس و خیال عبور کرده به مرحلة عقل ـ که ممیز انسان و حیوان میباشد ـ برسد. چون کمال نهایی و غایت آفرینش انسان رسیدن به مقام شهود میباشد، در این مقاله، با روش تحلیلی و عقلی ثابت شده است که کمال انسان از جنس ادراک بوده، ادراک به پرورش عقل انسان مربوط میشود. تقویت عقل ـ چه در حکمت نظری و چه در حکمت عملی ـ موجب افزایش ادراک نفس و سیر آن از قوه تا اتصال به عقل فعال و شهود صور موجودات در عقل فعال میگردد. بنابر اتحاد عاقل و معقول هر کمالی که برای یکی از قوای نفس حاصل شود برای نفس هم موجود میباشد. در نتیجه، ادراک قوة عقل سبب اشتداد وجودی نفس و ترقی او در مراتب وجود است. هرچه قدرت ادراک انسان قویتر میشود، مراتب وجودی برتری به دست میآورد. ازاینرو، برترین موجود عالمترین موجود میباشد. البته، در این راستا، نقش عقل نظری و برتری او بر عقل عملی قابل انکار نیست؛ یافتههای عقل عملی وقتی موجب ارتقای وجودی نفس میگردد که به شهود و ادراک تبدیل شده باشد. بنابراین، کمال نفس و اشتداد وجودی فقط از طریق افزایش ادراک میباشد.
تکون و تکامل نفس از منظر ملاصدرا
3/21/2014 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی معرفت نفس از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی
نویسنده:
علی کارشناس
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
معرفت نفس و بازتاب های اخلاقی آن از منظر ملاصدرا
نویسنده:
عفت السادات خیاط نوری
، استاد راهنما:
امیر دیوانی
، استاد مشاور 1:
محسن جوادی
، استاد مشاور 2:
حمید پارسانیا
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
معیار تعدد قوای نفس از منظر ابنسینا، شیخ اشراق و ملاصدرا
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 زمستان 98 _ مسلسل 42
بررسی تطبیقی رابطه نفس و بدن از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
محمود شکری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4
پیدایش و استکمال نفس از دیدگاه ملاصدرا
نویسندگان:
ابراهیم علی پور*
،
فاطمه ایوبی
،
مقاله نشریه: نامه ی جامعه » سال 1395 تابستان 1395 شماره118
استکمال جوهری نفس از منظر ملاصدرا با عرضه به آیات و روایات
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1394 - [پایان نامه دکترا]