حقیقت ادراک حسی از منظر شیخ اشراق و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
ادراک معرفتی که از راه حواس ظاهری حاصل می شود "ادراک حسی" نام دارد. این ادراک از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. آنچه ما در این وشتار با آن می پردازیم ادراک حسی از منظر معرفت شناسی می باشد و تنها در پی بررسی این مساله هستیم که آیا ادارک حسی معرفت حصولی است یا ادارکی حضوری؟ شیخ اشراق قائل به حضوری بودن ادراکات حسی می باشد او در خصوص ابصار با رد نظریه خروج شعاع و نظریه انطباع، بیان می کند که: مدرک واقعی در ابصار، ذات نوری نفس انسانی است که چون نور است دارای هویت ادارکی بوده و شیء مادی خارجی را با اضافه اشراقی و به علم حضوری ادارک می کند و شیء خارجی معلوم بالذات می باشد. صدرالمتالهین نظریه اشراق را مورد نقد قرار می دهد و قائل به حصولی بودن ادارکات حسی می شود. به عقیده صدرا، تاثیر اشیا خارجی در حواس، سرآغاز ادارک است نه خود ادارک. بلکه چون نفس دارای قدرا خلاقیت و صورت سازی است، صورت مثالی شی مادی محسوس را در عالم مثال متصل انشا نموده و ادارک حسی بواسطه آن صورت، محقق می شود. بنابراین شی مادی خارجی معلوم بالعرض می باشد. واژگان کلیدی: شیخ اشراق، ملاصدرا، علم حصولی، علم حضوری، ادارک حسی.
ادراک معرفتی که از راه حواس ظاهری حاصل می شود "ادراک حسی" نام دارد. این ادراک از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. آنچه ما در این وشتار با آن می پردازیم ادراک حسی از منظر معرفت شناسی می باشد و تنها در پی بررسی این مساله هستیم که آیا ادارک حسی معرفت حصولی است یا ادارکی حضوری؟ شیخ اشراق قائل به حضوری بودن ادراکات حسی می باشد او در خصوص ابصار با رد نظریه خروج شعاع و نظریه انطباع، بیان می کند که: مدرک واقعی در ابصار، ذات نوری نفس انسانی است که چون نور است دارای هویت ادارکی بوده و شیء مادی خارجی را با اضافه اشراقی و به علم حضوری ادارک می کند و شیء خارجی معلوم بالذات می باشد. صدرالمتالهین نظریه اشراق را مورد نقد قرار می دهد و قائل به حصولی بودن ادارکات حسی می شود. به عقیده صدرا، تاثیر اشیا خارجی در حواس، سرآغاز ادارک است نه خود ادارک. بلکه چون نفس دارای قدرا خلاقیت و صورت سازی است، صورت مثالی شی مادی محسوس را در عالم مثال متصل انشا نموده و ادارک حسی بواسطه آن صورت، محقق می شود. بنابراین شی مادی خارجی معلوم بالعرض می باشد. واژگان کلیدی: شیخ اشراق، ملاصدرا، علم حصولی، علم حضوری، ادارک حسی.
حقیقت ادراک حسی از منظر شیخ اشراق و ملاصدرا
3/21/2011 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تأملی در حقیقت ادراک حسی بر اساس دیدگاههای شیخ اشراق و صدرالمتألهین
نویسندگان:
محمود شریفی
،
احمد سعیدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 پاییز 99 _ مسلسل 45
حقیقت تصدیق از نظر شیخ اشراق، فخرالدین رازی و ملاصدرا
نویسنده:
سیده انسیه موسوی امیری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34
حقیقت مفاهیم کلی و کیفیت ادراک آنها از منظر ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
معیار تعدد قوای نفس از منظر ابنسینا، شیخ اشراق و ملاصدرا
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 زمستان 98 _ مسلسل 42
بررسی تطبیقی رابطه نفس و بدن از منظر ملاصدرا و شیخ اشراق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تربیت صدرایی مبتنی بر فرایند ادراک از منظر ملاصدرا
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 بهار 92 - مسلسل 15
بررسی تطبیقی علم الهی از منظر شیخ اشراق و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
واقعیتها و مسائل پیش روی نظریههای ادراک حسی
نویسنده:
یاسر پوراسماعیل
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 82