مراتب هستی از منظر ابن سینا و شیخ اشراق
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
ابن سینا
،
حسین بن عبدالله
،
۳۷۰-۴۲۸ق.
،
شیخ اشراق
،
عالم مثال
،
نور
،
وجود
،
مراتب هستی
،
واجب تعالی
،
علم عنایی
،
عقول
،
عالم ماده
،
ارباب انواع
چکیده:
رساله حاضر در پی بررسی دیدگاه ابن سینا و شیخ اشراق در مورد مراتب هستی است. در این راستا پس از بیان کلیات رساله در فصل اول نخست به دیدگاه شیخ الرئیس پرداخته می شود و بیان می شود که وی اساسا یک فیلسوف وجود است که با روش خاص فلسفی که مبتنی بر بحث و استدلال است دو اصل اساسی را نتیجه می گیرد؛ یکی تمایز میان وجود و ماهیت اشیاء و دیگری تمایز میان واجب و ممکن و بدین سان این اصول، زمینه ای می شوند تا با تکیه بر آنها جناب ابن سینا مراتب هستی را سامان دهد. مراتب هستی در دیدگاه او نظامی هرمی دارد که در راس آن واجب الوجود است که دارای همه صفات کمالی و منزه از تمامی نقایص امکانی است و در مرتبه بعد موجودات امکانی قرار دارند که همگی زوج ترکیبی از وجود و ماهیت و در نتیجه معلول هستند. ممکنات خود به دو دسته جواهر واعراض و جواهر نیز به عقل و نفس وجسم و ماده و صورت تقسیم می شوند که به ترتیب شرافت، عالم عقول طویله، عالم نفوس (فلکیه و ارضیه) و عالم اجرام (فلکی وارضی) را تشکیل می دهند. فصل سوم رساله به دیدگاه شیخ اشراق می پردازد که در آن بیان می شود وی با ارائه مکتبی بدیع که بر سه عنصر یعنی روش اشراقی، علم النفس اشراقی و متافیزیک نوری پایه گذاری شده تحولی عمیق را در حوزه فلسفی به وجود می آورد به طوریکه در آن علاوه بر پذیرش روش بحثی، شهود نیز به عنوان ابزاری مهم در فهم حقایق پذیرفته می شود و از طرفی دیگر مبانی فلسفی مشاءکه بر محور موجود پایه گذاری شده بود نیز تحول پیثدا کرده و همه هستی را نورالانور تشکیل می دهد و همه انوار از او پدید آمده اند و ظلمت نیز زائیده از جهت فقر انوار است. نگاه سهروردی به مراتب هستی اگر چه همچون ابن سینا نگاهی هرمی است که در راس آن نورالانوری قرار گرفته که همه عالم اشعه ای از فیض او هستند اما کامیابی او در در اتخاذ روش فلسفی بحثی و شهودی این قوت را به او داده است که در نظام عالم مراتبی(عالم مثل و عالم مثال) را مطرح کند که در فلسفه ابن سینا یا وجود نداشته یا تفسیر ناصوابی از آن شده اسات علاوه بر اینکه مراتب مورد توافق نیز در فلسفه نوری وی تفسیر و تحلیل های جدیدی پیدا می کنند. بنابراین نظام هستی به عالم نور و عالم ظلمت و عالم انوار قاهره نیز به عالم انوار طویله و عرضیه، عالم انوار اسفهبدیه (فلکی و انسان) و عالم مثال در مورد نوریت عالم مثال تردیدی وجود دارد که در رساله به آن پرداخته شده است) تقسیم می شود که همه آنها جلوه و اشعه ای از نور حضرت حق می باشد. فصل پایانی رساله نیز عهده دار بررسی مقایسه ای دیدگاه این دو فیلسوف گرانقدر است که در آن ضمن بررسی جامع دیدگاه آنها بیان می شود که در حوزه مباحث استدلالی و بحثی، ابن سینا و در حوزه شهودی، شیخ اشراق کامیاب تر است. واژگان کلیدی: ابن سینا، شیخ اشراق، مراتب هستی، واجب تعالی، علم عنایی، عقول، عالم مثال، ارباب انواع، عالم ماده، نور، وجود.
رساله حاضر در پی بررسی دیدگاه ابن سینا و شیخ اشراق در مورد مراتب هستی است. در این راستا پس از بیان کلیات رساله در فصل اول نخست به دیدگاه شیخ الرئیس پرداخته می شود و بیان می شود که وی اساسا یک فیلسوف وجود است که با روش خاص فلسفی که مبتنی بر بحث و استدلال است دو اصل اساسی را نتیجه می گیرد؛ یکی تمایز میان وجود و ماهیت اشیاء و دیگری تمایز میان واجب و ممکن و بدین سان این اصول، زمینه ای می شوند تا با تکیه بر آنها جناب ابن سینا مراتب هستی را سامان دهد. مراتب هستی در دیدگاه او نظامی هرمی دارد که در راس آن واجب الوجود است که دارای همه صفات کمالی و منزه از تمامی نقایص امکانی است و در مرتبه بعد موجودات امکانی قرار دارند که همگی زوج ترکیبی از وجود و ماهیت و در نتیجه معلول هستند. ممکنات خود به دو دسته جواهر واعراض و جواهر نیز به عقل و نفس وجسم و ماده و صورت تقسیم می شوند که به ترتیب شرافت، عالم عقول طویله، عالم نفوس (فلکیه و ارضیه) و عالم اجرام (فلکی وارضی) را تشکیل می دهند. فصل سوم رساله به دیدگاه شیخ اشراق می پردازد که در آن بیان می شود وی با ارائه مکتبی بدیع که بر سه عنصر یعنی روش اشراقی، علم النفس اشراقی و متافیزیک نوری پایه گذاری شده تحولی عمیق را در حوزه فلسفی به وجود می آورد به طوریکه در آن علاوه بر پذیرش روش بحثی، شهود نیز به عنوان ابزاری مهم در فهم حقایق پذیرفته می شود و از طرفی دیگر مبانی فلسفی مشاءکه بر محور موجود پایه گذاری شده بود نیز تحول پیثدا کرده و همه هستی را نورالانور تشکیل می دهد و همه انوار از او پدید آمده اند و ظلمت نیز زائیده از جهت فقر انوار است. نگاه سهروردی به مراتب هستی اگر چه همچون ابن سینا نگاهی هرمی است که در راس آن نورالانوری قرار گرفته که همه عالم اشعه ای از فیض او هستند اما کامیابی او در در اتخاذ روش فلسفی بحثی و شهودی این قوت را به او داده است که در نظام عالم مراتبی(عالم مثل و عالم مثال) را مطرح کند که در فلسفه ابن سینا یا وجود نداشته یا تفسیر ناصوابی از آن شده اسات علاوه بر اینکه مراتب مورد توافق نیز در فلسفه نوری وی تفسیر و تحلیل های جدیدی پیدا می کنند. بنابراین نظام هستی به عالم نور و عالم ظلمت و عالم انوار قاهره نیز به عالم انوار طویله و عرضیه، عالم انوار اسفهبدیه (فلکی و انسان) و عالم مثال در مورد نوریت عالم مثال تردیدی وجود دارد که در رساله به آن پرداخته شده است) تقسیم می شود که همه آنها جلوه و اشعه ای از نور حضرت حق می باشد. فصل پایانی رساله نیز عهده دار بررسی مقایسه ای دیدگاه این دو فیلسوف گرانقدر است که در آن ضمن بررسی جامع دیدگاه آنها بیان می شود که در حوزه مباحث استدلالی و بحثی، ابن سینا و در حوزه شهودی، شیخ اشراق کامیاب تر است. واژگان کلیدی: ابن سینا، شیخ اشراق، مراتب هستی، واجب تعالی، علم عنایی، عقول، عالم مثال، ارباب انواع، عالم ماده، نور، وجود.
مراتب هستی از منظر ابن سینا و شیخ اشراق
3/21/2009 12:00:00 AM
علم الهی از منظر شیخ الرئیس ابن سینا و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
جایگاه وحی در فلسفه سیاسی (از منظر فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق، خواجه نصیرالدین طوسی و صدرالمتألهین)
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1395
تأملی در تلقی ژیلسون از هستی شناسی ابن سینا
نویسنده:
جمعه خان افضلی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 بهار 89 - مسلسل 3
فلسفه سیاسی از منظر فارابی و ابن سینا
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: سیاستنامه مفید » سال 1396 1396 شماره1
هستی و علل آن : شرح نمط چهارم از کتاب الاشارات و التنبیهات شیخ الرئیس ابن سینا
نویسنده:
آیت الله احمد بهشتى
،
کتاب: بوستان کتاب - 1387
بررسی ابعاد هستی شناختی و معرفت شناختی قوه واهمه از منظر ابن سینا و ملاصدرا
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره12
حقیقت ادراک حسی از منظر شیخ اشراق و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی ابعاد هستی شناختی و معرفت شناختی قوه واهمه از منظر ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
حسین پژوهنده نجف آبادی
، استاد راهنما:
عسکری سلیمانی امیری
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
معرفت شناسی حسن و قبح از منظر ابن سینا
نویسندگان:
رفیده قاضی خانی
،
جهان گیر مسعودی*
،
مقاله نشریه: حکمت سینوی (مشکوة النور) » سال 1397 پاييز و زمستان 1397 شماره60