تأملی در تلقی ژیلسون از هستی شناسی ابن سینا

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 بهار 89 - مسلسل 3
چکیده:
اتین ژیلسون (1884 ـ 1978) قرون وسطا شناسی که به فیلسوفان این دوره به خصوص توماس آکویناس علاقة فراوانی دارد، در اثر معروف خود، هستی در اندیشة فیلسوفان دیدگاه‌های ابن‌سینا را به عنوان فیلسوفی که اندیشه‌های او در قرون وسطا بسیار تأثیرگذار بوده است، در چندین مسأله از جمله ماهیت لابشرط، زیادت وجود بر ماهیت، امکان ذاتی و قاعدة علیت گزارش و نقادی کرده است. از نظر ژیلسون، ماهیت لابشرط قابل تصور نیست؛ زیادت وجود بر ماهیت، یک مفهوم دینی است تا فلسفی؛ امکان ذاتی یک فرض تناقض‌آمیز است و قاعدة علیت به موجَبیت واجب تعالی منتهی می‌گردد. نوشتار حاضر، ابتدا تلقی ژیلسون از دیدگاه‌های ابن‌سینا در هر مسأله را بازگو می‌کند. سپس به نقدهای ژیلسون که به زعم او، هستی‌شناسی ابن‌سینا را با چالش روبرو کرده است، می‌پردازد. همچنین دیدگاه‌های ژیلسون و نقدهای او نقادی و ارزیابی مجدد می‌شود.

مراتب هستی از منظر ابن سینا و شیخ اشراق

نویسنده: مجید احسن ، استاد راهنما: یدالله یزدان پناه ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

معرفت شناسی حسن و قبح از منظر ابن سینا

مقاله نشریه: حکمت سینوی (مشکوة النور) » سال 1397 پاييز و زمستان 1397 شماره60

هستی شناسی

نویسنده: طاهره سعیدیان ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1384 شماره 8

تأثیر تلقی ابن‌ سینا از نفس بر تصویر او از جاودانگی

نویسنده: رضا اکبری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60

ادراک حسی از دیدگاه ابن سینا

نویسنده: محمد تقی فعالی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1376

بررسی تطبیقی جامعه شناسی دین از دیدگاه دورکیم و ابن سینا

نویسنده: فاطمه کاظمی آرانی ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: علیرضا قائمی نیا ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نظریۀ عمل ابن سینا

نویسنده: مهدی ذاکری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 64

فلسفه هنر ابن سینا

نویسنده: هادی ربیعی ،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1390

هستی شناسی اصطلاحنامه

نویسنده: محمود حسن زاده ،
مقاله نشریه: کتاب ماه کلیات » سال 1387   (پياپي 130)، مهر 1387  شماره10
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397