تأثیر تلقی ابن سینا از نفس بر تصویر او از جاودانگی
نویسنده:
رضا اکبری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60
چکیده:
در این مقاله نشان میدهیم که معاد جسمانی از دیدگاه ابنسینا آموزهای خردگریز است؛ یعنی اثبات عقلی آن ممکن نیست و تنها باید آن را از طریق نقلی - که خود در نهایت مورد تأیید عقل است - پذیرفت. البته، ابن سینا معاد روحانی را بهلحاظ عقلی قابل اثبات میداند؛ از نظر او ذات نفس، عقل است که مجرد بوده و دیگر قوا به دلیل تحققشان از ناحیه تعلق نفس به بدن بهعنوان امری مادی، غیر مجرداند. از آنجا که قوّه عقل مجرد است و بعد از مرگ بدن باقی میماند، میتوان تبیینی فلسفی از لذات و آلام آن ارائه کرد. در نتیجه، معاد روحانی لذات و آلام قوّه عقل است که از ملکات حسنه و رذیله سرچشمه میگیرد. اما با توجه به اینکه قوای نباتی و حیوانی در بدن تحقق دارند، با جدایی نفس از بدن نابود شده و از اینرو، ارائۀ تبیین فلسفی از لذات و آلام آنها - در نظام فلسفی ابن سینا- میسور نیست. در نتیجه، اثبات عقلی معاد جسمانی امکان ندارد. به نظر میرسد، این تواضع عقلی بهتر از تلاشهای ناموفق برای اثبات عقلی معاد جسمانی است.
در این مقاله نشان میدهیم که معاد جسمانی از دیدگاه ابنسینا آموزهای خردگریز است؛ یعنی اثبات عقلی آن ممکن نیست و تنها باید آن را از طریق نقلی - که خود در نهایت مورد تأیید عقل است - پذیرفت. البته، ابن سینا معاد روحانی را بهلحاظ عقلی قابل اثبات میداند؛ از نظر او ذات نفس، عقل است که مجرد بوده و دیگر قوا به دلیل تحققشان از ناحیه تعلق نفس به بدن بهعنوان امری مادی، غیر مجرداند. از آنجا که قوّه عقل مجرد است و بعد از مرگ بدن باقی میماند، میتوان تبیینی فلسفی از لذات و آلام آن ارائه کرد. در نتیجه، معاد روحانی لذات و آلام قوّه عقل است که از ملکات حسنه و رذیله سرچشمه میگیرد. اما با توجه به اینکه قوای نباتی و حیوانی در بدن تحقق دارند، با جدایی نفس از بدن نابود شده و از اینرو، ارائۀ تبیین فلسفی از لذات و آلام آنها - در نظام فلسفی ابن سینا- میسور نیست. در نتیجه، اثبات عقلی معاد جسمانی امکان ندارد. به نظر میرسد، این تواضع عقلی بهتر از تلاشهای ناموفق برای اثبات عقلی معاد جسمانی است.
تأثیر تلقی ابن سینا از نفس بر تصویر او از جاودانگی
3/21/2010 12:00:00 AM
بررسی رؤیا از دیدگاه ارسطو و ابن سینا
نویسنده:
محمدحسین مختاری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99
تاثیر اعتقادات فلسفی ابن سینا بر غزالی در تجرد نفس
نویسندگان:
عین اله خادمی*
،
اکبر اقوام کرباسی
،
مقاله نشریه: تأملات فلسفی » سال 1393 پاييز و زمستان 1393 شماره13
تأملی در تلقی ژیلسون از هستی شناسی ابن سینا
نویسنده:
جمعه خان افضلی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 بهار 89 - مسلسل 3
اثبات جاودانگی نفس در نظر افلاطون و تأثیر آن در برهان بساطت نفس سینوی در اثبات جاودانگی نفس (یک بررسی تاریخی)
نویسندگان:
مهدی عسگری
،
یوسف دانشور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99
فرایند استکمال نفس از دیدگاه ابن سینا
نویسندگان:
علیرضا اسعدی
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: انسان پژوهی دینی » سال 1391 بهار و تابستان 1391 شماره27
خوانشی فلسفی از تأثیر ماده بر نفس در روایات کافی
نویسنده:
مهدیه اکرمی فر
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 47- پاییز 1400
نقش اراده در شکل گیری معرفت با تأکید بر آرای ابن سینا و ملاصدرا
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1398 - [پایان نامه دکترا]
تأثیر محیى الدّین عربى بر صدرالمتألّهین و فلسفه او
نویسنده:
علی زمانی قمشه ای
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1378 شماره 92
تاثیر ایمان و ارکان آن بر تکامل نفس
نویسندگان:
ابراهیم علی پور
،
فاطمه زارع بیدکی
،
مقاله نشریه: نامه ی جامعه » شماره112
نقدی بر تلقی مورگان و هچ از تفکر استعاری
نویسندگان:
دکتر سیدمهدی الوانی
،
سیدمحمدحسین هاشمیان
،
مقاله نشریه: مطالعات مدیریت (بهبود و تحول) » سال 1385 بهار 1385 شماره49