خوانشی فلسفی از تأثیر ماده بر نفس در روایات کافی
نویسنده:
مهدیه اکرمی فر
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1400 شماره 47- پاییز 1400
چکیده:
در اندیشه ی صدرایی میزان بهره مندی نفس از کشف و شهود، رابطهی مستقیمی با تجرد نفس از ماده دارد و هر قدر نفس خود را از تعلق مادی برهاند حقایق، آسانتر بر او مکشوف خواهد شد و هرگاه نفس به امری خارج از ذات خویش مشغول گردد همت او به مدرک اعلا نرسیده و از لذت روحانی بیخبر خواهد ماند لذا شناخت آثار مادیات بر نفس با توجه به مبانی فلسفی در حکمت متعالیه و روایات ائمه معصومین: میتواند در افزایش همت آدمی در قطع تعلق نفس به مادیات و نحوهی مواجهه با امور مادی، مؤثر واقع گردد و با آگاهی و فهم عمیق، عوامل و موانعی را که در مسیر تکامل خویش با آن مواجه است بازشناسی نموده و از گرفتاری در آنها خود را باز دارد. در نگاه فلسفی ملاصدرا در اثر تعلق به دنیا یک نوع ویژهای از حرکات فکری در نفس حاصل میگردد که ازجمله اینها میتوان به زیادهروی، کوتاهی، کجروی، آشفتگی، سرگشتگی و شتاب اشاره نمود و در مقابل آن تعلق به امور دین و آخرت منجر به ایجاد اطمینان و آرامش و استواری و پایداری در نفس میگردد و تأثیرپذیری نفس از امور دنیائی تا زمانی که در نفس به واسطهی امور ارادی مانند ریاضت و یا امورغیرارادی مانند خواب یا بیماری و عدم توجه به امور ظاهری، انقطاع از دنیا حاصل نشود ادامه خواهد داشت. در این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی میباشد به خوانشی فلسفی در اندیشهی صدرایی از این تأثیرات پرداخته شده است.
در اندیشه ی صدرایی میزان بهره مندی نفس از کشف و شهود، رابطهی مستقیمی با تجرد نفس از ماده دارد و هر قدر نفس خود را از تعلق مادی برهاند حقایق، آسانتر بر او مکشوف خواهد شد و هرگاه نفس به امری خارج از ذات خویش مشغول گردد همت او به مدرک اعلا نرسیده و از لذت روحانی بیخبر خواهد ماند لذا شناخت آثار مادیات بر نفس با توجه به مبانی فلسفی در حکمت متعالیه و روایات ائمه معصومین: میتواند در افزایش همت آدمی در قطع تعلق نفس به مادیات و نحوهی مواجهه با امور مادی، مؤثر واقع گردد و با آگاهی و فهم عمیق، عوامل و موانعی را که در مسیر تکامل خویش با آن مواجه است بازشناسی نموده و از گرفتاری در آنها خود را باز دارد. در نگاه فلسفی ملاصدرا در اثر تعلق به دنیا یک نوع ویژهای از حرکات فکری در نفس حاصل میگردد که ازجمله اینها میتوان به زیادهروی، کوتاهی، کجروی، آشفتگی، سرگشتگی و شتاب اشاره نمود و در مقابل آن تعلق به امور دین و آخرت منجر به ایجاد اطمینان و آرامش و استواری و پایداری در نفس میگردد و تأثیرپذیری نفس از امور دنیائی تا زمانی که در نفس به واسطهی امور ارادی مانند ریاضت و یا امورغیرارادی مانند خواب یا بیماری و عدم توجه به امور ظاهری، انقطاع از دنیا حاصل نشود ادامه خواهد داشت. در این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی میباشد به خوانشی فلسفی در اندیشهی صدرایی از این تأثیرات پرداخته شده است.
خوانشی فلسفی از تأثیر ماده بر نفس در روایات کافی
3/21/2021 12:00:00 AM
تأثیر ایمان بر عقل از منظر آیات و روایات با تأکید بر اصول کافی
نویسنده:
محمدحسین رجایی
، استاد راهنما:
هادی صادقی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمود موسوی
، استاد مشاور 2:
سیدمحمدمهدی میرباقری
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
تاثیر اعتقادات فلسفی ابن سینا بر غزالی در تجرد نفس
نویسندگان:
عین اله خادمی*
،
اکبر اقوام کرباسی
،
مقاله نشریه: تأملات فلسفی » سال 1393 پاييز و زمستان 1393 شماره13
تبیین نظریه قدرت در روایات با تأکید بر احادیث کافی
نویسنده:
محمدعلی محمودی قهساره
، استاد راهنما:
نجف لک زایی
، استاد مشاور 1:
سیدمحمدحسین هاشمیان
، استاد مشاور 2:
محمدکاظم رحمان ستایش
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [دکتری]
بررسی انتقادی تفاسیر نوین ماده انگارانه از نفس
نویسنده:
سیداباذر نبویان حمزه کلایی
، استاد راهنما:
محسن قمی
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 2:
عبدالرسول عبودیت
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
پایه های اخلاقی تهذیب نفس از منظر اصول کافی
نویسنده:
سید محمد رضا وحدتی شبیری
،
کتاب: بوستان کتاب - 1394
تأثیر تلقی ابن سینا از نفس بر تصویر او از جاودانگی
نویسنده:
رضا اکبری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60
تاثیر ایمان و ارکان آن بر تکامل نفس
نویسندگان:
ابراهیم علی پور
،
فاطمه زارع بیدکی
،
مقاله نشریه: نامه ی جامعه » شماره112