بررسی تطبیقی جامعه شناسی دین از دیدگاه دورکیم و ابن سینا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
پزوهش حاضر در پی آن است که تأثیر ونقش دین دردرون جامعه ر ا بانگاه دو اندیشمند ،امیل دورکیم وابن سینا بررسی کرده ووجوه اشتراک وافتراق آنرابیان کند.ازبررسی انجام شده نتیجه زیر حاصل شده است. دورکیم معتقد است که دین همان جامعه است واین جامعه است که الزامهای اخلاقی واجتماعی را بوجود آورده وافراد را به پذیرش آن وادار میکند .ایشان تأثیر دین در درون جامعه را ،انسجام بخشی ،حیات بخشی ،خوشبختی بخشی ،وانضباط بخشی می داند . ابن سینا معتقد است که دین ونبوت بخاطر نیازمندیهای حیات اجتماعی بشر به قانون کامل وعادلانه از جانب وحی وبوسیله پیامبر آمده است. ایشان کارکردهای دین را آشنائی بامعارف مربوط به مبدأ ومعاد ،واجب کردن عبادات،وضع قوانینی که منجر به ملکه عبادت می شود،مدیریت اجتماعی از جمله وضع قوانین در حوزه اقتصاد کلان ،رفاه اجتماعی وخانواده،وضع قوانین کیفری ،وضع قوانین مربوط به مخالفان ،وضع قوانین درارتباط با خلیفه/امام(جانشین بعد پیامبر)،اعطای اختیارات به جانشینان وجمع مشاوران برای قانونگذاری در حوزه معاملات وچگونگی تدبیر جامعه می داند. شباهت اندیشه دورکیم وابن سینا این است که هردو به نفی وطرد دین نپرداخته بلکه وجود آنرا برای جامعه دارای کارکردهائی میدانند. وجوه تفاوت اندیشه دورکیم وابن سینا درچهار محور پیش فرض ها ،مبانی نظری ،مبانی هستی شناسی ومعرفت شناسی قابل بررسی میباشد . درمحور پیش فرضها (تعریف دین)دورکیم دو عنصر را در نظر گرفته:یکی تقسیم هستی به دو حوزه قدسی وعرفی ،ودین در دل یک نهاد وسازمان شکل می گیرد ولی ابن سینا دین رااز جانب وحی دانسته ومعتقد است انسان به صورت فردی وجمعی میتواند خدا را عبادت کند. درمحور مبانی هستی شناسانه: دورکیم برای دنیا اصالت قائل است ودین را در حاشیه نگاه دنیوی قرار می دهد .ولیکن ابن سینا برای دین حقیقت واصالت قائل است وسایر ابعاد هستی در حاشیه نگاه دینی قرار می گیرد. درمحورمبانی معرفت شناسی وروش شناسی:دورکیم تنها حس را منبع معرفتی می داند ولیکن ابن سینا وحی ونقل وحس وعقل رامنبع معرفتی می داند. تفاوت در محور مبانی نظری نیز در بالابه آن اشاره شد. واژگان کلیدی:سکولاریزم ،معنویت،جامعه شناسی دین،کارکرد ،هستی شناسی ،معرفت شناسی.
پزوهش حاضر در پی آن است که تأثیر ونقش دین دردرون جامعه ر ا بانگاه دو اندیشمند ،امیل دورکیم وابن سینا بررسی کرده ووجوه اشتراک وافتراق آنرابیان کند.ازبررسی انجام شده نتیجه زیر حاصل شده است. دورکیم معتقد است که دین همان جامعه است واین جامعه است که الزامهای اخلاقی واجتماعی را بوجود آورده وافراد را به پذیرش آن وادار میکند .ایشان تأثیر دین در درون جامعه را ،انسجام بخشی ،حیات بخشی ،خوشبختی بخشی ،وانضباط بخشی می داند . ابن سینا معتقد است که دین ونبوت بخاطر نیازمندیهای حیات اجتماعی بشر به قانون کامل وعادلانه از جانب وحی وبوسیله پیامبر آمده است. ایشان کارکردهای دین را آشنائی بامعارف مربوط به مبدأ ومعاد ،واجب کردن عبادات،وضع قوانینی که منجر به ملکه عبادت می شود،مدیریت اجتماعی از جمله وضع قوانین در حوزه اقتصاد کلان ،رفاه اجتماعی وخانواده،وضع قوانین کیفری ،وضع قوانین مربوط به مخالفان ،وضع قوانین درارتباط با خلیفه/امام(جانشین بعد پیامبر)،اعطای اختیارات به جانشینان وجمع مشاوران برای قانونگذاری در حوزه معاملات وچگونگی تدبیر جامعه می داند. شباهت اندیشه دورکیم وابن سینا این است که هردو به نفی وطرد دین نپرداخته بلکه وجود آنرا برای جامعه دارای کارکردهائی میدانند. وجوه تفاوت اندیشه دورکیم وابن سینا درچهار محور پیش فرض ها ،مبانی نظری ،مبانی هستی شناسی ومعرفت شناسی قابل بررسی میباشد . درمحور پیش فرضها (تعریف دین)دورکیم دو عنصر را در نظر گرفته:یکی تقسیم هستی به دو حوزه قدسی وعرفی ،ودین در دل یک نهاد وسازمان شکل می گیرد ولی ابن سینا دین رااز جانب وحی دانسته ومعتقد است انسان به صورت فردی وجمعی میتواند خدا را عبادت کند. درمحور مبانی هستی شناسانه: دورکیم برای دنیا اصالت قائل است ودین را در حاشیه نگاه دنیوی قرار می دهد .ولیکن ابن سینا برای دین حقیقت واصالت قائل است وسایر ابعاد هستی در حاشیه نگاه دینی قرار می گیرد. درمحورمبانی معرفت شناسی وروش شناسی:دورکیم تنها حس را منبع معرفتی می داند ولیکن ابن سینا وحی ونقل وحس وعقل رامنبع معرفتی می داند. تفاوت در محور مبانی نظری نیز در بالابه آن اشاره شد. واژگان کلیدی:سکولاریزم ،معنویت،جامعه شناسی دین،کارکرد ،هستی شناسی ،معرفت شناسی.
بررسی تطبیقی جامعه شناسی دین از دیدگاه دورکیم و ابن سینا
3/21/2009 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی دین وکارکردهای اجتماعی آن از دیدگاه دورکیم و علامه طباطبائی
نویسنده:
شمس الله مریجی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1393 (پياپي 19)، تابستان 1393 شماره3
بررسی تطبیقی توحید افعالی از منظر ابن سینا و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه در ابن سینا و سوآرز
نویسندگان:
اصغر فتحی عمادابادی
،
علی کرباسی زاده
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 8
سنجش تطبیقی مسئله وجود ذهنی از دیدگاه ابن سینا و فخر رازی
نویسندگان:
محمدجواد پاشایی
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1390 (پياپي 34)، زمستان 1390 شماره2
کارکردهای اجتماعی دین از دیدگاه علامه طباطبایی و دورکیم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی فناء فی الله از منظر ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا
مقاله نشریه: آموزه های فلسفه اسلامی » سال 1400 دوره 16، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
رابطه اخلاق و سیاست از دیدگاه ابن سینا
نویسنده:
سیدعلی طالقانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1386 پاييز و زمستان 1386 شماره9-10
فرایند استکمال نفس از دیدگاه ابن سینا
نویسندگان:
علیرضا اسعدی
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: انسان پژوهی دینی » سال 1391 بهار و تابستان 1391 شماره27