بررسی تطبیقی توحید افعالی از منظر ابن سینا و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
ابن سینا
،
اختیار
،
تجلی
،
تفویض
،
توحید
،
توحید افعالی
،
جبر
،
حکمت متعالیه
،
فاعل بعید
،
فاعل قریب
،
قدرت مطلق
،
ملاصدرا
،
وجود رابط
چکیده:
ابن سینا با بهره گیری از اصل « علیّت » و تبیین چگونگی وجود معلول، و اعتقاد به تکثّر موجودات خارجی به تفسیر توحید افعالی می پردازد، وی بر این باور است که فعلی که از انسان صادر می شود دو فاعل در طول یکدیگر دارد که یکی قریب و دیگری بعید است انسان فاعل مباشر و قریب و واجب متعال فاعل بعید و علة العلل خواهد بود و استناد فعل واحد به دو فاعل طولی به نحو حقیقی بوده و هر کدام در ایجاد فعل سهمی خواهند داشت. واجب متعال در ایجاد و تأثیر گذاری نقش دارد، و فاعل قریب واسطه و سبب برای تأثیر اوست و خداوند چنین اراده کرده که فاعلهای متوسط، قدرت بر ایجاد و تأثیر داشته باشند، بدون اینکه جبری یا تفویضی لازم آید. ولی از آنجا که صدرالمتألهین، نظری متفاوت با ابن سینا در کیفیت وجود معلول دارد و همچنین از قائلین به وحدت شخصی وجود است و همۀ ما سوی الله را عین ربط و تعلق به او می داند، با اعتقاد به اصل « علیت» توحید افعالی را چنین تفسیر می کند که یک فاعل حقیقی بیشتر وجود ندارد و آن هم خداست، و چون ممکنات و افعالشان عین ربط به او بوده و از تجلیات و مظاهر فعل اویند لذا آنچه در واقع فعل ممکنات نامیده می شود، همگی از تجلیات فاعلیت حق بوده و انسان در مرتبه ظهور، درجه ای از فاعلیت الهی خواهد بود لذا استناد فعل به انسان و واجب، هر دو، صحیح بوده و استناد فعل به واجب سبب تحدید قدرت و اراده ی مطلق الهی نخواهد شد، بر طبق این دیدگاه واجب متعال نسبت به همه افعال ممکنات، فاعل مباشر خواهد بود. واژگان کلیدی :توحید افعالی ، جبر ،اختیار ، تفویض ، فاعل قریب،قدرت مطلق، فاعل بعید،وجود رابط ،تجلی.
ابن سینا با بهره گیری از اصل « علیّت » و تبیین چگونگی وجود معلول، و اعتقاد به تکثّر موجودات خارجی به تفسیر توحید افعالی می پردازد، وی بر این باور است که فعلی که از انسان صادر می شود دو فاعل در طول یکدیگر دارد که یکی قریب و دیگری بعید است انسان فاعل مباشر و قریب و واجب متعال فاعل بعید و علة العلل خواهد بود و استناد فعل واحد به دو فاعل طولی به نحو حقیقی بوده و هر کدام در ایجاد فعل سهمی خواهند داشت. واجب متعال در ایجاد و تأثیر گذاری نقش دارد، و فاعل قریب واسطه و سبب برای تأثیر اوست و خداوند چنین اراده کرده که فاعلهای متوسط، قدرت بر ایجاد و تأثیر داشته باشند، بدون اینکه جبری یا تفویضی لازم آید. ولی از آنجا که صدرالمتألهین، نظری متفاوت با ابن سینا در کیفیت وجود معلول دارد و همچنین از قائلین به وحدت شخصی وجود است و همۀ ما سوی الله را عین ربط و تعلق به او می داند، با اعتقاد به اصل « علیت» توحید افعالی را چنین تفسیر می کند که یک فاعل حقیقی بیشتر وجود ندارد و آن هم خداست، و چون ممکنات و افعالشان عین ربط به او بوده و از تجلیات و مظاهر فعل اویند لذا آنچه در واقع فعل ممکنات نامیده می شود، همگی از تجلیات فاعلیت حق بوده و انسان در مرتبه ظهور، درجه ای از فاعلیت الهی خواهد بود لذا استناد فعل به انسان و واجب، هر دو، صحیح بوده و استناد فعل به واجب سبب تحدید قدرت و اراده ی مطلق الهی نخواهد شد، بر طبق این دیدگاه واجب متعال نسبت به همه افعال ممکنات، فاعل مباشر خواهد بود. واژگان کلیدی :توحید افعالی ، جبر ،اختیار ، تفویض ، فاعل قریب،قدرت مطلق، فاعل بعید،وجود رابط ،تجلی.
بررسی تطبیقی توحید افعالی از منظر ابن سینا و صدرالمتألهین
3/21/2010 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
بررسی تطبیقی فناء فی الله از منظر ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا
مقاله نشریه: آموزه های فلسفه اسلامی » سال 1400 دوره 16، شماره 1 (بهار و تابستان 1400)
توحید افعالی و آموزه های مرتبط از نظر ابن عربی و ملاصدرا
نویسندگان:
احمدزکی افشاگر
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1389 پاييز 1389 شماره33
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه در ابن سینا و سوآرز
نویسندگان:
اصغر فتحی عمادابادی
،
علی کرباسی زاده
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 8
بررسی تطبیقی جامعه شناسی دین از دیدگاه دورکیم و ابن سینا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی هستیشناسی خلأ از منظر صدرالمتألهین و فیزیک جدید
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 تابستان1401 مسلسل 52
بررسی تطبیقی علم الهی از منظر شیخ اشراق و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی ابعاد هستی شناختی و معرفت شناختی قوه واهمه از منظر ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
حسین پژوهنده نجف آبادی
، استاد راهنما:
عسکری سلیمانی امیری
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
فلسفه سیاسی از منظر فارابی و ابن سینا
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم
،
مقاله نشریه: سیاستنامه مفید » سال 1396 1396 شماره1
بررسی چیستی و اقسام فضایل عقلی از منظر ارسطو و ابن سینا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1398 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]