حقیقت مفاهیم کلی و کیفیت ادراک آنها از منظر ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
یکی از مباحث مهم عقلی و معرفت شناسی که مورد توجه فلاسفه مسلمان است "حقیقت مفاهیم کلی و تقسیم بندی معقولات یا مفاهیم کلی و اوصاف انهاست" این تقسیم بندی اهمیت زیادی در مباحث فلسفی و معرفت شناسی دارد. امام همواره در تاریخ تفکر فلسفه یکی از بحث های جدی، نزاع در مورد حقیقت کلی بوده است و این بحث از دوره افلاطون و شاید قبل از وی نیز مطرح است. تفسیرهای مختلفی در باب مفهوم کلی صورت گرفته است، از جمله نظریه افلاطون که به "واقع گرایی" اشتهار دارد، نظریه ارسطو که کلی را مفهومی ذهنی و ساخته عقل (مرتبه ای از نفس) می داند. ملاصدرا اولین فیلسوفی است که بین مفاهیم کلی تفکیک دقیقی را انجام داد. وی علاوه بر این، مفاهیم کلی را به دو دسته تقسیم نمود: معقولات اولی و ثانی و دومی را (معقولات ثانی)به دو شکل پذیرفت: فلسفی و منطقی. از سوی دیگر حقیقت ادراک و چگونگی حصول ادراکات به طور اعم و ادراکات عقلی به طور اخص از دیرباز در اندیشه حکما و فلاسفه جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. معرفت حقیقی همان ادراک کلیات است. در دو دیدگاه واقع گرایانه در باره شیوه ادراک عقلی طرح شد. افلاطون قائل به علم فطری به کلیات است. ارسطوئیان از نظریه تجدد دفاع کردند. ملاصدرا از جمله فیلسوفانی است که به طور مبسوط و متفاوت از دیگران به این مسئله پرداخت. دیدگاه اول به هیچ عنوان برای ملاصدرا قابل قبول نیست. هم چنین اگر چه اکتسابی بودن ادراکات عقلی را می پذیرد اما نظریه تجدد را نقد می کند و بر اساس اصول فلسفه خود درباره علم، به سه نظریه ظاهرا متفاوت درباره کیفیت ادراک عقلی می پردازد. با توجه به این نظریات صدرا و دقت در کلمات ایشان روشن می گردد که آرای مختلف صدرا، حاکی از تحولات و تطورات مختلف نفس است. واژگان کلیدی: معقول اولی، وعقول ثانی، منطقی، ثانی فلسفی، ادراک عقلی.
یکی از مباحث مهم عقلی و معرفت شناسی که مورد توجه فلاسفه مسلمان است "حقیقت مفاهیم کلی و تقسیم بندی معقولات یا مفاهیم کلی و اوصاف انهاست" این تقسیم بندی اهمیت زیادی در مباحث فلسفی و معرفت شناسی دارد. امام همواره در تاریخ تفکر فلسفه یکی از بحث های جدی، نزاع در مورد حقیقت کلی بوده است و این بحث از دوره افلاطون و شاید قبل از وی نیز مطرح است. تفسیرهای مختلفی در باب مفهوم کلی صورت گرفته است، از جمله نظریه افلاطون که به "واقع گرایی" اشتهار دارد، نظریه ارسطو که کلی را مفهومی ذهنی و ساخته عقل (مرتبه ای از نفس) می داند. ملاصدرا اولین فیلسوفی است که بین مفاهیم کلی تفکیک دقیقی را انجام داد. وی علاوه بر این، مفاهیم کلی را به دو دسته تقسیم نمود: معقولات اولی و ثانی و دومی را (معقولات ثانی)به دو شکل پذیرفت: فلسفی و منطقی. از سوی دیگر حقیقت ادراک و چگونگی حصول ادراکات به طور اعم و ادراکات عقلی به طور اخص از دیرباز در اندیشه حکما و فلاسفه جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. معرفت حقیقی همان ادراک کلیات است. در دو دیدگاه واقع گرایانه در باره شیوه ادراک عقلی طرح شد. افلاطون قائل به علم فطری به کلیات است. ارسطوئیان از نظریه تجدد دفاع کردند. ملاصدرا از جمله فیلسوفانی است که به طور مبسوط و متفاوت از دیگران به این مسئله پرداخت. دیدگاه اول به هیچ عنوان برای ملاصدرا قابل قبول نیست. هم چنین اگر چه اکتسابی بودن ادراکات عقلی را می پذیرد اما نظریه تجدد را نقد می کند و بر اساس اصول فلسفه خود درباره علم، به سه نظریه ظاهرا متفاوت درباره کیفیت ادراک عقلی می پردازد. با توجه به این نظریات صدرا و دقت در کلمات ایشان روشن می گردد که آرای مختلف صدرا، حاکی از تحولات و تطورات مختلف نفس است. واژگان کلیدی: معقول اولی، وعقول ثانی، منطقی، ثانی فلسفی، ادراک عقلی.
حقیقت مفاهیم کلی و کیفیت ادراک آنها از منظر ملاصدرا
3/21/2011 12:00:00 AM
حقیقت ادراک حسی از منظر شیخ اشراق و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کیفیت پیدایش و انتزاع مفاهیم کلی
نویسنده:
غلامرضا ابراهیمی مقدم
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 پاییز 88 - مسلسل 1
تربیت صدرایی مبتنی بر فرایند ادراک از منظر ملاصدرا
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 بهار 92 - مسلسل 15
ادراک کلی و جزئی و مدرک آنها در دیدگاه ابن سینا و ابوالبرکات بغدادی
نویسندگان:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
محمدرضا صمدی فروشانی
،
مقاله نشریه: ذهن » سال 1391 زمستان 1391 شماره52
حقیقت ادراک حسی از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1392 (پياپي 39)، بهار 1392 شماره3
معیار تقسیم مفاهیم کلی از دیدگاه فلاسفه مشاء
نویسنده:
غلامرضا ابراهیمی مقدم
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 بهار 89 - مسلسل 3
یکسانی حقیقت وجود و واجب الوجود از نظر ملاصدرا
نویسندگان:
محسن قمی
،
حسام الدین شریفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » شماره28
بررسی تطبیقی ، انتقادی حقیقت عقل و دلالت های معرفتی از منظر ابن عربی و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [دکتری]
بررسی چیستی ادراک کلیات و جزئیات از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
نویسندگان:
علی محمد احمدی*
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1395 بهار و تابستان 1395 شماره6
جنس برتر از منظر ملاصدرا
نویسنده:
مهدی شجریان*
،
مقاله نشریه: هستی و شناخت (نامه مفید) » سال 1399 دوره 7، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)