تربیت صدرایی مبتنی بر فرایند ادراک از منظر ملاصدرا
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 بهار 92 - مسلسل 15
چکیده:
هدف از نگارش این مقاله بازشناسی فرایند ادراک از منظر ملاصدرا و پیامدهای تربیتی آن است. در پژوهش حاضر، که با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی ـ استنتاجی صورت گرفته است؛ پس از بازبینی منابع، ادراک و پیامدهای تربیتی آن بر اساس آرای ایشان استنباط شده است. یافتههای حاصل از این تحقیق، بعد از تعریف آن و معرفی انواع و مراتب آن بحث از اهداف و اصول تربیت با توجه به فرایند ادراک است. این اهداف عبارت است از: 1.تشبه به حضرت حق 2. رشد و استکمال قوه حسی 3. رشد و استکمال قوه خیال 4. رشد و استکمال قوة عقلانی. و اصول تربیت عبارت است از: 1. اصل توجه به حواس به عنوان معدات کسب علم 2. جامعنگری در علم . 3. مرحلهای نمودن آموزش 4. توجه به مراتب نیازها و استعدادهای آدمی 5. اصل توجه به تفاوتهای فردی 6. توجه به مراحل مختلف رشد و تأکید بر تدریجی بودن تربیت 7. اصل تناظر و مراتب علم با نیازهای آدمی.
هدف از نگارش این مقاله بازشناسی فرایند ادراک از منظر ملاصدرا و پیامدهای تربیتی آن است. در پژوهش حاضر، که با بهرهگیری از رویکرد کیفی و با روش توصیفی ـ استنتاجی صورت گرفته است؛ پس از بازبینی منابع، ادراک و پیامدهای تربیتی آن بر اساس آرای ایشان استنباط شده است. یافتههای حاصل از این تحقیق، بعد از تعریف آن و معرفی انواع و مراتب آن بحث از اهداف و اصول تربیت با توجه به فرایند ادراک است. این اهداف عبارت است از: 1.تشبه به حضرت حق 2. رشد و استکمال قوه حسی 3. رشد و استکمال قوه خیال 4. رشد و استکمال قوة عقلانی. و اصول تربیت عبارت است از: 1. اصل توجه به حواس به عنوان معدات کسب علم 2. جامعنگری در علم . 3. مرحلهای نمودن آموزش 4. توجه به مراتب نیازها و استعدادهای آدمی 5. اصل توجه به تفاوتهای فردی 6. توجه به مراحل مختلف رشد و تأکید بر تدریجی بودن تربیت 7. اصل تناظر و مراتب علم با نیازهای آدمی.
تربیت صدرایی مبتنی بر فرایند ادراک از منظر ملاصدرا
3/21/2013 12:00:00 AM
حقیقت ادراک حسی از منظر شیخ اشراق و ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حقیقت مفاهیم کلی و کیفیت ادراک آنها از منظر ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی فرایند استکمال نفس از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا اسعدی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1392 (پياپي 39)، بهار 1392 شماره3
مبانی معرفتی سیاست گذاری فرهنگی مبتنی بر حکمت صدرایی
نویسنده:
سعید خورشیدی
، استاد راهنما:
سیدمحمدحسین هاشمیان
، استاد مشاور 1:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 2:
ابراهیم فیاض
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]
بازسازی رابطه فرهنگ و سیاستگذاری مبتنی بر حکمت صدرایی
نویسنده:
سیدمحمدعلی غمامی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1396 شماره 1
بازسازی رابطه فرهنگ و سیاستگذاری مبتنی بر حکمت صدرایی
نویسنده:
سید محمدعلی غمامی*
،
مقاله نشریه: نشریه مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه » سال 1396 دوره 1، شماره 1 (بهار و تابستان 1396)
جنس برتر از منظر ملاصدرا
نویسنده:
مهدی شجریان*
،
مقاله نشریه: هستی و شناخت (نامه مفید) » سال 1399 دوره 7، شماره 1 (بهار و تابستان 1399)