بررسی مبانی نظری سعادت از دیدگاه توماس آکوئیناس

نویسنده: ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 26 - تابستان 1395
چکیده:
  بحث سعادت و شقاوت یکی از مباحث مهم دینی و فلسفی و کلامی و اخلاقی است که از روزهای نخستین هستی بشر، ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. در این نوشتار مبانی فلسفی و کلامی توماس آکوئیناس درتحلیل سعادت و شقاوت مورد بررسی قرار می‌گیرد. توماس آکوئیناس هستی را متشکل از گیرنده و دهنده می‌داند که دهنده علت هستی بخش و گیرندگان مخلوقات هستی هستند که مراتب هستی را تشکیل داده‌اند، ایشان نفس را جوهری مستقل می‌داند که قوا و نیروهای بدن در ارتباط و هماهنگی  با او هستند، از نظر ایشان انسان، دارای سرشتی خاص است که دارای گرایشات فطری و موجودی مختار است که با اراده و اختیار امور خود را تدبیر می‌کند و به سوی سعادتی که از راه شناخت و عشق به خدا به دست می‌‌آید در حرکت است. چنین نگاهی بازتاب‌های اخلاقی تربیتی خاصی را در پی دارد که در سایه آن می‌توان به سعادت دنیوی و سعادت کامل اخروی که همان رویت الهی است، دست یافت.   مصداق سعادت در توماس آکوئیناس رؤیت ذات الهی در جهان آخرت و راه رسیدن به آن کسب فضایل اخلاقی وعقلانی و شناخت ومعرفت و عشق به خداوند می‌باشد.  

ویژگی‌های خیال نبوی در نظر توماس آکوئیناس

نویسنده: علیرضا فاضلی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 61

بررسی تطبیقی سعادت و شقاوت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و توماس آکوئناس

نویسنده: شکوفه اسمخانی ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

محبّت، فضیلت برتر در اندیشه‌ی اخلاقی توماس آکوئیناس

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 25

سعادت از دیدگاه فارابی

نویسنده: علیرضا آلبویه ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388   (پياپي 56)، زمستان 1388  شماره4

سعادت از دیدگاه فارابی

نویسنده: علیرضا آل بویه ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1388 شماره 56

بررسی تطبیقی سعادت از دیدگاه فارابی و علامه طباطبایی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 38

بررسی تطبیقی حیات پس از مرگ از دیدگاه علامه طباطبایی و توماس آکویناس

نویسنده: محسن ابراهیمی ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: اسماعیل علیخانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397