محبّت، فضیلت برتر در اندیشهی اخلاقی توماس آکوئیناس
نویسندگان:
فروزان مصطفی منتقمی
،
زهرا خزاعی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 25
چکیده:
محبّت و دوستی در فلسفه اخلاق، از مهمترین فضایل محسوب میشود. ارسطو دوستی را مکمل فضایل میداند و فیلسوفان مسلمان و مسیحی، مثل ابن مسکویه و توماس آکوئیناس محبت و دوستی را مهمترین فضیلت تلقی میکنند. آکوئیناس آن را برترین فضیلت دینی میداند و ابن مسکویه معتقد است با وجود محبّت، از عدالت بینیاز میشویم. این مقاله به تحلیل و بررسی محبت به عنوان فضیلت برتر در اندیشهی اخلاقی توماس آکوئیناس میپردازد. آکوئیناس در حالی که در تبیین نظریهی فضیلت خود، از جمله در تبیین دوستی و دیگر فضایل، از ارسطو بسیار الهام گرفته است، سعی میکند دیدگاه خود را به کمک ایدهها و آموزههای دینی مسیحیت تکمیل و تصحیح کند. طرح فضایل موهوبی و دینی در کنار فضایل اساسی ارسطویی از این جمله است. ایمان، امید و محبت، سه فضیلت دینیاند که برگرفته از آموزههای خاص مسیحیت میباشند و تنها عامل تحقق آنها، به گفتهی آکوئیناس، افاضه و ارادهی الهی است . وی محبّت را برترین فضیلت دینی و مبنای همهی فضایل میداند.
در مقالهی حاضر، پس از تصویر فضیلت از دیدگاه اخلاقی توماس و بیان اقسام آن، نقش ، معنا و ماهیت فضایل دینی مورد بررسی قرار میگیرد. سپس به تبیین مفهوم، جایگاه و رابطهی محبت با دیگر فضایل، و دلیل برتری آن پرداخته میشود و در نهایت، بر این تأکید میشود که از دیدگاه آکوئیناس همهی فضایل از طریق محبت به خداوند است که معنا و مفهوم پیدا می کنند.
محبّت و دوستی در فلسفه اخلاق، از مهمترین فضایل محسوب میشود. ارسطو دوستی را مکمل فضایل میداند و فیلسوفان مسلمان و مسیحی، مثل ابن مسکویه و توماس آکوئیناس محبت و دوستی را مهمترین فضیلت تلقی میکنند. آکوئیناس آن را برترین فضیلت دینی میداند و ابن مسکویه معتقد است با وجود محبّت، از عدالت بینیاز میشویم. این مقاله به تحلیل و بررسی محبت به عنوان فضیلت برتر در اندیشهی اخلاقی توماس آکوئیناس میپردازد. آکوئیناس در حالی که در تبیین نظریهی فضیلت خود، از جمله در تبیین دوستی و دیگر فضایل، از ارسطو بسیار الهام گرفته است، سعی میکند دیدگاه خود را به کمک ایدهها و آموزههای دینی مسیحیت تکمیل و تصحیح کند. طرح فضایل موهوبی و دینی در کنار فضایل اساسی ارسطویی از این جمله است. ایمان، امید و محبت، سه فضیلت دینیاند که برگرفته از آموزههای خاص مسیحیت میباشند و تنها عامل تحقق آنها، به گفتهی آکوئیناس، افاضه و ارادهی الهی است . وی محبّت را برترین فضیلت دینی و مبنای همهی فضایل میداند.
در مقالهی حاضر، پس از تصویر فضیلت از دیدگاه اخلاقی توماس و بیان اقسام آن، نقش ، معنا و ماهیت فضایل دینی مورد بررسی قرار میگیرد. سپس به تبیین مفهوم، جایگاه و رابطهی محبت با دیگر فضایل، و دلیل برتری آن پرداخته میشود و در نهایت، بر این تأکید میشود که از دیدگاه آکوئیناس همهی فضایل از طریق محبت به خداوند است که معنا و مفهوم پیدا می کنند.
محبّت، فضیلت برتر در اندیشهی اخلاقی توماس آکوئیناس
3/21/2011 12:00:00 AM
ویژگیهای خیال نبوی در نظر توماس آکوئیناس
نویسنده:
علیرضا فاضلی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 61
بررسی مبانی نظری سعادت از دیدگاه توماس آکوئیناس
نویسنده:
شکوفه اسم خانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 26 - تابستان 1395
روششناسی و کارآمدی الهیات توماس آکوئیناس و کلام خواجهنصیرالدین طوسی
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 13
چشمه محبت ومعرفت در فضیلت زیارت عاشورا
نویسنده:
زواره غلامرضا گلى
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1381 شماره 255
بررسی تطبیقی پیوند فضیلت، معرفت و خیر در اندیشهی افلاطون و ملاصدرا
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1398 شماره 8
عشق برتر: راه های ایجاد محبت اهل بیت (ع) در کودکان و نوجوانان
نویسنده:
جواد محدثی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1393
تبیین و تحلیل روایی فضیلت اخلاقی صبر در نهجالبلاغه
نویسندگان:
رسول ربانی
،
حبیب رضا ارزانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 39
کاربرد فضیلت گرایی اخلاقی در روش شناسی اخلاق کاربردی
نویسنده:
محمدتقی اسلامی*
،
مقاله نشریه: اخلاق پژوهی » سال 1400 دوره 4، شماره 13 (زمستان 1400)
محبت؛ آموزه های اخلاقی اسلام و مسیحیت
نویسنده:
علی بورونی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1385 شماره 4