روششناسی و کارآمدی الهیات توماس آکوئیناس و کلام خواجهنصیرالدین طوسی
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 13
چکیده:
استفاده از روش فلسفی و کارآمدی آن در کلام و الهیات همواره میان متکلمان مسلمان و مسیحی محل بحثونظر بوده است. توماس آکویناس و خواجه طوسی، متکلمان همعصری هستند که با اثرپذیری از فلسفۀ ابنسینا و با کاربرد برهان در تبیین و دفاعیات کلامی دین، مشرب و روشی مشابه یافتهاند که میتوان آن را کلام عقلی ـ نقلی نامید. این پژوهش تطبیقی به روششناسیِ تعلیمی آنها اشاره میکند. توماس آکویناس با قائلشدن به دو نظام معرفتی مبتنی بر وحی و عقل، دو نوع الهیات به نام الهیات وحیانی و الهیات طبیعی را مطرح کرد. وی در کتاب جامع الهیاتِ برخلاف کتب پیشینیانش که تنها جنبۀ رهبانی و درونمتنی داشتند، افزون بر استناد به متون مقدس و آثار آبای کلیسا به تحلیل فلسفی در مباحث الهیاتی همت گماشت. خواجه طوسی نیز در کتاب تجرید الإعتقاد به تلفیق روش عقلی و نقلی پرداخت. اینجستار، ضمن اشاره به روش کلامی پیش از این دو متفکر، با نگاهی توصیفی تحلیلی، وجوه اشتراک و افتراق روشیِ توماس و خواجه را بیان می کند. اتخاذ روش اعتدالی از وجوه اشتراک آنان است. آکویناس در میانۀ رأی تفریطی تِرتولیان و دیدگاه افراطیِ ابنرشدیان لاتینی قرار دارد و خواجه نیز با عبور از نصگرایانی چون شیخ صدوق، از آسیبهای افراطی برخی معتزله و برداشتهای غلوآمیزی چون فرقۀ شیخیه بهدور است. نتیجۀ روش اعتدالی هردو، استفادۀ حداکثری از برهآنهای عقلی و عبور از «نصبسندی» به «نصپسندی» است. روش دانش کلام اساساً انحصاری نیست، اما نویسنده از رهگذر این مقایسه و توجه به ملاک تشابهات روشی، بر آن است که روش اعتدالی آندو، کارآیی و سودمندی و پاسخگویی بیشتری نسبت به روشهای نصگرا دارد.
استفاده از روش فلسفی و کارآمدی آن در کلام و الهیات همواره میان متکلمان مسلمان و مسیحی محل بحثونظر بوده است. توماس آکویناس و خواجه طوسی، متکلمان همعصری هستند که با اثرپذیری از فلسفۀ ابنسینا و با کاربرد برهان در تبیین و دفاعیات کلامی دین، مشرب و روشی مشابه یافتهاند که میتوان آن را کلام عقلی ـ نقلی نامید. این پژوهش تطبیقی به روششناسیِ تعلیمی آنها اشاره میکند. توماس آکویناس با قائلشدن به دو نظام معرفتی مبتنی بر وحی و عقل، دو نوع الهیات به نام الهیات وحیانی و الهیات طبیعی را مطرح کرد. وی در کتاب جامع الهیاتِ برخلاف کتب پیشینیانش که تنها جنبۀ رهبانی و درونمتنی داشتند، افزون بر استناد به متون مقدس و آثار آبای کلیسا به تحلیل فلسفی در مباحث الهیاتی همت گماشت. خواجه طوسی نیز در کتاب تجرید الإعتقاد به تلفیق روش عقلی و نقلی پرداخت. اینجستار، ضمن اشاره به روش کلامی پیش از این دو متفکر، با نگاهی توصیفی تحلیلی، وجوه اشتراک و افتراق روشیِ توماس و خواجه را بیان می کند. اتخاذ روش اعتدالی از وجوه اشتراک آنان است. آکویناس در میانۀ رأی تفریطی تِرتولیان و دیدگاه افراطیِ ابنرشدیان لاتینی قرار دارد و خواجه نیز با عبور از نصگرایانی چون شیخ صدوق، از آسیبهای افراطی برخی معتزله و برداشتهای غلوآمیزی چون فرقۀ شیخیه بهدور است. نتیجۀ روش اعتدالی هردو، استفادۀ حداکثری از برهآنهای عقلی و عبور از «نصبسندی» به «نصپسندی» است. روش دانش کلام اساساً انحصاری نیست، اما نویسنده از رهگذر این مقایسه و توجه به ملاک تشابهات روشی، بر آن است که روش اعتدالی آندو، کارآیی و سودمندی و پاسخگویی بیشتری نسبت به روشهای نصگرا دارد.
روششناسی و کارآمدی الهیات توماس آکوئیناس و کلام خواجهنصیرالدین طوسی
1/1/1401 12:00:00 AM
ویژگیهای خیال نبوی در نظر توماس آکوئیناس
نویسنده:
علیرضا فاضلی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 61
محبّت، فضیلت برتر در اندیشهی اخلاقی توماس آکوئیناس
نویسندگان:
فروزان مصطفی منتقمی
،
زهرا خزاعی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 25
بررسی مبانی نظری سعادت از دیدگاه توماس آکوئیناس
نویسنده:
شکوفه اسم خانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 26 - تابستان 1395
پیشینه ارسطویی و سینوی مبادی الهیات تمثیلی توماس آکویناس
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
مجتبی افشارپور
،
مقاله نشریه: تاریخ فلسفه » سال 1397 تابستان 1397 شماره33
معیارهای کارآمدی دولت در فلسفه سیاسی خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد*
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1401 دوره 9، شماره 35 (زمستان 1401)
روششناسى علم کلام روش استنباط از متون دینى
نویسنده:
رضا برنجکار
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1375 شماره 9
کلام افعال یا الهیات اخلاقی در دیدگاه فارابی
نویسنده:
محسن جوادی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1395 شماره 2
هیدگر و الهیات
نویسنده:
جان دی کپیوتو ترجمه م. غفورزاده
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1378 شماره 20-19
حقوق و الهیات
نویسنده:
ادوارد چِیس ترجمه محمد سعیدی مهر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 12
روششناسى و اندیشه سیاسى
نویسنده:
حمید پارسانیا
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1383 شماره بیست و هشتم - زمستان 83