بررسی تطبیقی سعادت و شقاوت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و توماس آکوئناس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
سعادت
،
شقاوت
،
آکویناس
،
جوادی آملی
،
عبدالله
،
۱۳۱۲-
،
انسان
،
اختیار
،
فطرت
،
هستی شناسی
،
مبدا
،
معاد
چکیده:
بحث سعادت و شقاوت یکی از مباحث مهم دینی و فلسفی و کلامی و اخلاقی است که از روزهای نخستین هستی بشر، ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. در این نوشتار مبانی فلسفی و کلامی توماس آکوئیناس و علامه جوادی آملی درتحلیل سعادت و شقاوت مورد بررسی تطبیقی قرار میگیرد. توماس آکوئیناس هستی را متشکل از گیرنده و دهنده میداند که دهنده علت هستی بخش و گیرندگان مخلوقات هستی هستند که مراتب هستی را تشکیل دادهاند، ایشان نفس را جوهری مستقل میداند که قوا و نیروهای بدن در ارتباط و هماهنگی با او هستند، از نظر ایشان انسان، دارای سرشتی خاص است که دارای گرایشات فطری و موجودی مختار است که با اراده و اختیار امور خود را تدبیر میکند و به سوی سعادتی که از راه شناخت و عشق به خدا به دست میآید در حرکت است. چنین نگاهی بازتابهای اخلاقی تربیتی خاصی را در پی دارد که در سایه آن میتوان به سعادت دنیوی و سعادت کامل اخروی که همان رویت الهی است، دست یافت. علامه جوادی آملی هستی را مخلوق و معلول خدا و نتیجه فیض الهی میداند که در سه نشئه عقل، مثال و ماده میگنجد، در این میان انسان موجودی سه نشئهای است که هم از ماده بهرهمند است و هم از تجرد مثالی و در نهایت از تجرد عقلی. انسان موجودی مختار است که با بهره از سرشت الهی و علم حضوری به خویش و خدای خویش و با گرایشات فطری و با استفاده از نیروی عقل و اختیار به سعادت خویش که همان قرب الهی است نائل شود. مصداق سعادت در توماس آکوئیناس رؤیت ذات الهی در جهان آخرت و راه رسیدن به آن کسب فضایل اخلاقی وعقلانی و شناخت ومعرفت و عشق به خداوند میباشد و مصداق سعادت از نظر علامه جوادی آملی قرب الی الله و رسیدن به وحدت عقلی و بهرهمندی از کمال هرچه بیشتر با استفاده از تهذیب روح و خودسازی و انجام اعمال صالح و معرفت هر چه بیشتر به خالق هستی بخش است. کلید واژه ها: سعادت، شقاوت، توماس آکوئیناس، جوادی آملی، انسان، اختیار، فطرت، هستی شناسی، مبدأ، معاد.
بحث سعادت و شقاوت یکی از مباحث مهم دینی و فلسفی و کلامی و اخلاقی است که از روزهای نخستین هستی بشر، ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. در این نوشتار مبانی فلسفی و کلامی توماس آکوئیناس و علامه جوادی آملی درتحلیل سعادت و شقاوت مورد بررسی تطبیقی قرار میگیرد. توماس آکوئیناس هستی را متشکل از گیرنده و دهنده میداند که دهنده علت هستی بخش و گیرندگان مخلوقات هستی هستند که مراتب هستی را تشکیل دادهاند، ایشان نفس را جوهری مستقل میداند که قوا و نیروهای بدن در ارتباط و هماهنگی با او هستند، از نظر ایشان انسان، دارای سرشتی خاص است که دارای گرایشات فطری و موجودی مختار است که با اراده و اختیار امور خود را تدبیر میکند و به سوی سعادتی که از راه شناخت و عشق به خدا به دست میآید در حرکت است. چنین نگاهی بازتابهای اخلاقی تربیتی خاصی را در پی دارد که در سایه آن میتوان به سعادت دنیوی و سعادت کامل اخروی که همان رویت الهی است، دست یافت. علامه جوادی آملی هستی را مخلوق و معلول خدا و نتیجه فیض الهی میداند که در سه نشئه عقل، مثال و ماده میگنجد، در این میان انسان موجودی سه نشئهای است که هم از ماده بهرهمند است و هم از تجرد مثالی و در نهایت از تجرد عقلی. انسان موجودی مختار است که با بهره از سرشت الهی و علم حضوری به خویش و خدای خویش و با گرایشات فطری و با استفاده از نیروی عقل و اختیار به سعادت خویش که همان قرب الهی است نائل شود. مصداق سعادت در توماس آکوئیناس رؤیت ذات الهی در جهان آخرت و راه رسیدن به آن کسب فضایل اخلاقی وعقلانی و شناخت ومعرفت و عشق به خداوند میباشد و مصداق سعادت از نظر علامه جوادی آملی قرب الی الله و رسیدن به وحدت عقلی و بهرهمندی از کمال هرچه بیشتر با استفاده از تهذیب روح و خودسازی و انجام اعمال صالح و معرفت هر چه بیشتر به خالق هستی بخش است. کلید واژه ها: سعادت، شقاوت، توماس آکوئیناس، جوادی آملی، انسان، اختیار، فطرت، هستی شناسی، مبدأ، معاد.
بررسی تطبیقی سعادت و شقاوت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و توماس آکوئناس
3/20/2016 12:00:00 AM
امنیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1390 (پياپي 7)، بهار 1390 شماره3
جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
فاطمه نیازکار
،
حسین دیبا
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره11
بررسی تطبیقی ایمان از منظر حضرت آیت الله جوادی آملی و آگوستین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی حیات پس از مرگ از دیدگاه علامه طباطبایی و توماس آکویناس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ادراکات فطری از دیدگاه ملاصدرا و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مبانی حقوق سیاسی زن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مرجعیت علمی قرآن کریم از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: حوزه علمیه قم - 1398 - [سطح 3 (حوزه)]
بررسی مبانی نظری سعادت از دیدگاه توماس آکوئیناس
نویسنده:
شکوفه اسم خانی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1395 شماره 26 - تابستان 1395
علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1389 (پياپي 4)، تابستان 1389 شماره2
بررسی مقایسه ای مفهوم ولایت از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]