ادراکات فطری از دیدگاه ملاصدرا و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
ادراکات فطری
،
ملاصدرای شیرازی
،
محمد بن ابراهیم
،
۹۷۹-۱۰۵۰ق.
،
جوادی آملی
،
عبدالله
،
۱۳۱۲-
،
علم حصولی
،
علم حضوری
،
ادراکات فطری
،
بدیهیات
چکیده:
بحث از ادراکات فطری به عنوان اساس معرفت بشر همواره مورد توجه فلاسفهی شرق و غرب بوده است. لذا در اثر حاضر سعی بر آن است که در یک فصل نگاهی اجمالی به تاریخچه بحث در میان فلاسفه غرب و شرق داشته سپس این بحث را به طور مفصل از دیدگاه ملا صدار و استاد جوادی آملی مورد بررسی قرار داده تا اینکه تفاوت دیدگاه ها در این رابطه مشخص شود. در این بررسی سه معنا از ادراکات فطری مورد توجه است: ادراکات فطری به معنای علوم بدیهی که اولیات تصوری و تصدیقی و فطریات اصطلاحی رادر بر دارد. ادراکات فطری حضوری که به نحو تکوین با انسان خلق می شوند که این دو دسته مورد قبول غالب فلاسفه اسلامی است. و فطری به معنای علوم ذاتی عقل، که در میان فلاسفه غرب مطرح است. عموم فلاسفه مسلمان بر این باورند که خداوند تعالی اساس ساختمان بشر را بر فطرتی خاص آفریده است که اقتضای ذات اوست و به لحاظ این خلقت اش مبتنی بر گزارش های فطری است. بدین ترتیب انسان موجودی فطرتا متفکر است که بر اساس علم و اندیشه کار می کند. از طرفی مطلق علم به حصولی و حضوری و علم حصولی به تصور و تصدیق و هر کدام از این دو به بدیهی و نظری، و بدیهی به اولی و ثانوی قابل تقسیم است. در ادراکات حصولی بدیهیات اولیه و فطریات اصطلاحی از بدیهیات ثانویه مصداق ادراکات فطری به دو معنای متفاوت هستند و همه ادراکات اعم از نظری و بدیهی مبتنی بر بدیهیات اولیه اند. ادراکات فطری حضوری علومی هستند که از بدو خلقت به نحو فطری همراه انسانند و در مرتبه مطلق علم مصداق دیگر ادراکات فطری و بدون واسطه برای نفس حاضرند. تا اینجای بحث نقطه اشتراک تمام فلاسفه ی اسلامی از جمله ملاصدرا و استاد جوادی آملی است. چند تفاوت قابل ملاحظه میان ملاصدرا و استاد جوادی آملی وجود دارد به این صورت که ایشان بر خلاف ملاصدرا و دیگر فلاسفه اسلامی علم حضوری را نیز به بدیهی و نظری تقسیم کرده و معتقد است آنچه منحر در علم حصولی است تقسیم آن به تصور و تصدیق است که در علم حضوری راه ندارد. از طرفی دیگر وی مطابقت و عدم مطابقت را از لوازم هر دو قسم علم و همچنین کشف عرفا می داند. همچنین استاد جوادی معتقد است ادارکات حضوری ذاتی انسانند و انسان از این جهت مستوی الخلقه است. لذا سخن افلاطون که همه علوم را تذکر و یادآوری دانسته های پیشین می داند با توجه به علوم حضوری صحیح است. از طرفی هر دو بزرگوار به واسطه مبنا بودن ادراکات فطری به نقد مکاتب معرف شناسی از جمله قل گرایان، حس گرایان، شکاکان و سوفسطائیان پرداخته اند. کارکردهای دیگر اداراکات فطری که در این اثر به آن اشاره شده است عبارتند از: اثبات توحید، بازگشت علم حصولی به حضوری، ابتنای گرایش های عملی بر گزارش های فطری، نقش ادراکات فطری در ساختمان معرفت بشر. کلید واژه ها: ادراکات فطری، اولی، بدیهی،ملاصدرا، جوادی آملی، علم حصولی،علم حضوری
بحث از ادراکات فطری به عنوان اساس معرفت بشر همواره مورد توجه فلاسفهی شرق و غرب بوده است. لذا در اثر حاضر سعی بر آن است که در یک فصل نگاهی اجمالی به تاریخچه بحث در میان فلاسفه غرب و شرق داشته سپس این بحث را به طور مفصل از دیدگاه ملا صدار و استاد جوادی آملی مورد بررسی قرار داده تا اینکه تفاوت دیدگاه ها در این رابطه مشخص شود. در این بررسی سه معنا از ادراکات فطری مورد توجه است: ادراکات فطری به معنای علوم بدیهی که اولیات تصوری و تصدیقی و فطریات اصطلاحی رادر بر دارد. ادراکات فطری حضوری که به نحو تکوین با انسان خلق می شوند که این دو دسته مورد قبول غالب فلاسفه اسلامی است. و فطری به معنای علوم ذاتی عقل، که در میان فلاسفه غرب مطرح است. عموم فلاسفه مسلمان بر این باورند که خداوند تعالی اساس ساختمان بشر را بر فطرتی خاص آفریده است که اقتضای ذات اوست و به لحاظ این خلقت اش مبتنی بر گزارش های فطری است. بدین ترتیب انسان موجودی فطرتا متفکر است که بر اساس علم و اندیشه کار می کند. از طرفی مطلق علم به حصولی و حضوری و علم حصولی به تصور و تصدیق و هر کدام از این دو به بدیهی و نظری، و بدیهی به اولی و ثانوی قابل تقسیم است. در ادراکات حصولی بدیهیات اولیه و فطریات اصطلاحی از بدیهیات ثانویه مصداق ادراکات فطری به دو معنای متفاوت هستند و همه ادراکات اعم از نظری و بدیهی مبتنی بر بدیهیات اولیه اند. ادراکات فطری حضوری علومی هستند که از بدو خلقت به نحو فطری همراه انسانند و در مرتبه مطلق علم مصداق دیگر ادراکات فطری و بدون واسطه برای نفس حاضرند. تا اینجای بحث نقطه اشتراک تمام فلاسفه ی اسلامی از جمله ملاصدرا و استاد جوادی آملی است. چند تفاوت قابل ملاحظه میان ملاصدرا و استاد جوادی آملی وجود دارد به این صورت که ایشان بر خلاف ملاصدرا و دیگر فلاسفه اسلامی علم حضوری را نیز به بدیهی و نظری تقسیم کرده و معتقد است آنچه منحر در علم حصولی است تقسیم آن به تصور و تصدیق است که در علم حضوری راه ندارد. از طرفی دیگر وی مطابقت و عدم مطابقت را از لوازم هر دو قسم علم و همچنین کشف عرفا می داند. همچنین استاد جوادی معتقد است ادارکات حضوری ذاتی انسانند و انسان از این جهت مستوی الخلقه است. لذا سخن افلاطون که همه علوم را تذکر و یادآوری دانسته های پیشین می داند با توجه به علوم حضوری صحیح است. از طرفی هر دو بزرگوار به واسطه مبنا بودن ادراکات فطری به نقد مکاتب معرف شناسی از جمله قل گرایان، حس گرایان، شکاکان و سوفسطائیان پرداخته اند. کارکردهای دیگر اداراکات فطری که در این اثر به آن اشاره شده است عبارتند از: اثبات توحید، بازگشت علم حصولی به حضوری، ابتنای گرایش های عملی بر گزارش های فطری، نقش ادراکات فطری در ساختمان معرفت بشر. کلید واژه ها: ادراکات فطری، اولی، بدیهی،ملاصدرا، جوادی آملی، علم حصولی،علم حضوری
ادراکات فطری از دیدگاه ملاصدرا و آیت الله جوادی آملی
3/21/2011 12:00:00 AM
امنیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1390 (پياپي 7)، بهار 1390 شماره3
چیستی ادراکات فطری در نگاه آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مرضیه عظام نژاد
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 پاییز 92 - مسلسل 17
جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
فاطمه نیازکار
،
حسین دیبا
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره11
مبانی حقوق سیاسی زن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مرجعیت علمی قرآن کریم از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: حوزه علمیه قم - 1398 - [سطح 3 (حوزه)]
ادراکات فطری در منظومه معرفتی ملاصدرا
نویسندگان:
مرضیه عظام نژاد
،
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 94 - مسلسل 26
ادراکات فطری در منظومه معرفتی ملاصدرا
نویسندگان:
محمدتقی یوسفی
،
مرضیه عظام نژاد
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 زمستان 1394 شماره26
علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1389 (پياپي 4)، تابستان 1389 شماره2
نسبیت معرفت دینی (از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و دکتر سروش )
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]