چیستی ادراکات فطری در نگاه آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مرضیه عظام نژاد
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 پاییز 92 - مسلسل 17
چکیده:
هر سازه یا هر نظامی چنانچه بر اصول و مواد اوّلیة محکم، متقّن و نفوذناپذیر استوار شده باشد از هر گونه تهدید به ویرانی محفوظ خواهد ماند. نظام عظیم معرفتشناسی بشر نیز که از مهمترین و اساسیترین نظامهای بشری است، به اندازة اهمیت و جایگاهی که در زندگی انسان دارد، زمانی از آفت شک و سفسطه و هر گونه تحدید مصون است که بر اصولی متقن و تردیدناپذیر بنا شده باشد. بر این اساس، فلاسفة اسلامی برای ایصال به این هدف به وجود اصول اوّلیهای برای تفکر بشر معتقدند که نه تنها ادراکات بلکه گرایشات او نیز مبتنی بر آنهاست. ویژگی این اصول آن است که هر چند اندکاند ولی در بداهت و موجه بودن آنها هیچ شک و تردیدی راه ندارد و از آنها به ادراکات فطری تعبیر میکنند. استاد جوادی آملی، با صبغة فلسفی- کلامی خویش، مبانی عقلی موجود در این زمینه را با استناد به آیات قرآن کریم و روایات اهلبیت: مُهر تأیید زده است.در این اثر، بعد از مفهومشناسی فطرت و استعمالات آن، ارتباط بین فطرت و اصول اوّلیة تفکر و، سپس، مصادیق و کارکردهای این علم در ساختمان معرفت بشر و نقشی که در رد شبهات و نقد مخالفان دارد مورد بررسی قرار گرفته است.
هر سازه یا هر نظامی چنانچه بر اصول و مواد اوّلیة محکم، متقّن و نفوذناپذیر استوار شده باشد از هر گونه تهدید به ویرانی محفوظ خواهد ماند. نظام عظیم معرفتشناسی بشر نیز که از مهمترین و اساسیترین نظامهای بشری است، به اندازة اهمیت و جایگاهی که در زندگی انسان دارد، زمانی از آفت شک و سفسطه و هر گونه تحدید مصون است که بر اصولی متقن و تردیدناپذیر بنا شده باشد. بر این اساس، فلاسفة اسلامی برای ایصال به این هدف به وجود اصول اوّلیهای برای تفکر بشر معتقدند که نه تنها ادراکات بلکه گرایشات او نیز مبتنی بر آنهاست. ویژگی این اصول آن است که هر چند اندکاند ولی در بداهت و موجه بودن آنها هیچ شک و تردیدی راه ندارد و از آنها به ادراکات فطری تعبیر میکنند. استاد جوادی آملی، با صبغة فلسفی- کلامی خویش، مبانی عقلی موجود در این زمینه را با استناد به آیات قرآن کریم و روایات اهلبیت: مُهر تأیید زده است.در این اثر، بعد از مفهومشناسی فطرت و استعمالات آن، ارتباط بین فطرت و اصول اوّلیة تفکر و، سپس، مصادیق و کارکردهای این علم در ساختمان معرفت بشر و نقشی که در رد شبهات و نقد مخالفان دارد مورد بررسی قرار گرفته است.
چیستی ادراکات فطری در نگاه آیتالله جوادی آملی
3/21/2013 12:00:00 AM
ادراکات فطری از دیدگاه ملاصدرا و آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
ادراکات فطری در منظومه معرفتی ملاصدرا
نویسندگان:
مرضیه عظام نژاد
،
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 94 - مسلسل 26
ادراکات فطری در منظومه معرفتی ملاصدرا
نویسندگان:
محمدتقی یوسفی
،
مرضیه عظام نژاد
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 زمستان 1394 شماره26
سرنوشت یک نقد؛ بازخوانی نظریه علم دینی آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
مهدی حسین زاده یزدی
،
نازیلا اخلاقی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 4 (پیاپی 16)
صورتبندی سازوکار حداقلی نظریه آیتالله جوادی آملی برای تقسیمبندی علوم
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94
جایگاه عالم فراماده و عوامل فرامادی در نظریه علم دینی آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
محمدرضا بهزادی مقدم
،
قاسم ترخان (نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94
بررسی فطرت بالفعل و بالقوه از دیدگاه آیتالله جوادی آملی و شهید مطهری
نویسنده:
علی نورمحمدیان
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2
«سبک زندگی انسانی» بر اساس مبادی «فعل انسانی» از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
محمدعلی دولت
،
محمدجواد ولی زاده
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره1(پیاپی41)
نسبت سنجی معرفت فطری با سایر ادراکات در نظام معرفت شناسی صدرالمتالهین
نویسندگان:
سید محمود موسوی*
،
زهرا حدادی
،
مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 59
کارکردها و چالشهای گسترش حکمت عملی با تکیه بر آموزههای فارابی و آیتالله جوادی آملی
نویسنده:
حسام الدین شریفی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1397 شماره 90