چیستی ادراکات فطری در نگاه آیت‌الله جوادی آملی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 پاییز 92 - مسلسل 17
چکیده:
هر سازه یا هر نظامی چنانچه بر اصول و مواد اوّلیة محکم، متقّن و نفوذناپذیر استوار شده باشد از هر گونه تهدید به ویرانی محفوظ خواهد ماند. نظام عظیم معرفت‌شناسی بشر نیز که از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نظام‌های بشری است، به اندازة اهمیت و جایگاهی که در زندگی انسان دارد، زمانی از آفت شک و سفسطه و هر گونه تحدید مصون است که بر اصولی متقن و تردیدناپذیر بنا شده باشد. بر این اساس، فلاسفة اسلامی برای ایصال به این هدف به وجود اصول اوّلیه‌ای برای تفکر بشر معتقدند که نه تنها ادراکات بلکه گرایشات او نیز مبتنی بر آنهاست. ویژگی این اصول آن است که هر چند اندک‌اند ولی در بداهت و موجه بودن آنها هیچ شک و تردیدی راه ندارد و از آنها به ادراکات فطری تعبیر می‌کنند. استاد جوادی آملی، با صبغة فلسفی- کلامی خویش، مبانی عقلی موجود در این زمینه را با استناد به آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت: مُهر تأیید زده است.در این اثر، بعد از مفهوم‌شناسی فطرت و استعمالات آن، ارتباط بین فطرت و اصول اوّلیة تفکر و، سپس، مصادیق و کارکردهای این علم در ساختمان معرفت بشر و نقشی که در رد شبهات و نقد مخالفان دارد مورد بررسی قرار گرفته است.

ادراکات فطری از دیدگاه ملاصدرا و آیت الله جوادی آملی

نویسنده: مرضیه عظام نژاد ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: محمدتقی یوسفی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

ادراکات فطری در منظومه معرفتی ملاصدرا

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 94 - مسلسل 26

ادراکات فطری در منظومه معرفتی ملاصدرا

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 زمستان 1394 شماره26

سرنوشت یک نقد؛ بازخوانی نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 4 (پیاپی 16)

بررسی فطرت بالفعل و بالقوه از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی و شهید مطهری

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2

«سبک زندگی انسانی» بر اساس مبادی «فعل انسانی» از دیدگاه آیت‌الله جوادی ‏آملی

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره1(پیاپی41)

نسبت سنجی معرفت فطری با سایر ادراکات در نظام معرفت شناسی صدرالمتالهین

مقاله نشریه: اندیشه نوین دینی » سال 1398 زمستان 1398 شماره 59
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397