جایگاه عالم فراماده و عوامل فرامادی در نظریه علم دینی آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
محمدرضا بهزادی مقدم
،
قاسم ترخان (نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94
چکیده:
نظریۀ علم دینی آیتالله جوادی آملی از نظریههایی است که در چند سال اخیر توجه اندیشمندان را به خود جلب کرده است. نوشتار حاضر با طرح این پرسش که «عالم فرامادی و عوامل فرامادی چه جایگاهی در نظریه علم دینی دارند؟»، در مرحله نخست هرکدام از مفاهیم «علم»، «دین»، صفتهای «دینی» و «علمی» و سرانجام مفهوم ترکیبی«علم دینی» را از نگاه ایشان بررسی کرده، دقت ایشان را در تفکیک میان دو سطح از تحلیل، یعنی تحلیل منطقی ـ فلسفی و تحلیل تاریخی ـ جامعهشناختی از علم نشان داده است. آنگاه به این مطلب توجه میدهد که سلسلهمراتبی دیدن عالم و اعتقاد به ارتباط وثیق میان عوالم مختلف یکی از بزنگاههای طرح مبحث علم دینی است که بهخوبی در نظریه ایشان منعکس شده است. این نگرش درنهایت به نقد «تفکیک روشی» در عرصه علوم رایج منجر شده و با جایگزینیِ «موضوع» به عنوان ملاک تفکیک علوم، «تلفیق روشی» را در صورت نیاز و به تناسب مراتب وجودی «موضوع»، به عنوان راهحلی عملی جهت برونرفت از مشکلات علوم فعلی و نیز گرفتارنشدن در بنبستهای نظری پیشنهاد میدهد؛ گرچه ممکن است موضوع مورد مطالعهای بهدلیل تکساحتیبودن، فقط نیازمند کاربست یک روش منحصربهفرد باشد، خروجی این نگرش، محصولی است که برازنده هر دو صفت علمی و دینی خواهد بود.
نظریۀ علم دینی آیتالله جوادی آملی از نظریههایی است که در چند سال اخیر توجه اندیشمندان را به خود جلب کرده است. نوشتار حاضر با طرح این پرسش که «عالم فرامادی و عوامل فرامادی چه جایگاهی در نظریه علم دینی دارند؟»، در مرحله نخست هرکدام از مفاهیم «علم»، «دین»، صفتهای «دینی» و «علمی» و سرانجام مفهوم ترکیبی«علم دینی» را از نگاه ایشان بررسی کرده، دقت ایشان را در تفکیک میان دو سطح از تحلیل، یعنی تحلیل منطقی ـ فلسفی و تحلیل تاریخی ـ جامعهشناختی از علم نشان داده است. آنگاه به این مطلب توجه میدهد که سلسلهمراتبی دیدن عالم و اعتقاد به ارتباط وثیق میان عوالم مختلف یکی از بزنگاههای طرح مبحث علم دینی است که بهخوبی در نظریه ایشان منعکس شده است. این نگرش درنهایت به نقد «تفکیک روشی» در عرصه علوم رایج منجر شده و با جایگزینیِ «موضوع» به عنوان ملاک تفکیک علوم، «تلفیق روشی» را در صورت نیاز و به تناسب مراتب وجودی «موضوع»، به عنوان راهحلی عملی جهت برونرفت از مشکلات علوم فعلی و نیز گرفتارنشدن در بنبستهای نظری پیشنهاد میدهد؛ گرچه ممکن است موضوع مورد مطالعهای بهدلیل تکساحتیبودن، فقط نیازمند کاربست یک روش منحصربهفرد باشد، خروجی این نگرش، محصولی است که برازنده هر دو صفت علمی و دینی خواهد بود.
جایگاه عالم فراماده و عوامل فرامادی در نظریه علم دینی آیتالله جوادی آملی
3/21/2019 12:00:00 AM
سرنوشت یک نقد؛ بازخوانی نظریه علم دینی آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
مهدی حسین زاده یزدی
،
نازیلا اخلاقی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 4 (پیاپی 16)
نظریه تعاملی معرفت دینی و علمی تبیین نسبت نظریۀ آیتالله جوادی آملی با مبحث «علم دینی»
نویسنده:
محمد فتحعلی خانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94
علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1389 (پياپي 4)، تابستان 1389 شماره2
بازخوانی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی و بررسی مفهوم شناختی آن
نویسنده:
محمدعلی مبینی*
،
مقاله نشریه: پژوهش های علم و دین » سال 1398 دوره 10، شماره 2 (پاییز و زمستان 1398)
صورتبندی سازوکار حداقلی نظریه آیتالله جوادی آملی برای تقسیمبندی علوم
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94
تولید محتوای كتاب منزلت علم و عالم؛ الگوی ارتباطی معلم با دانشآموزان از منظر آیتالله جوادی آملی
طرح پژوهشی: »
چیستی ادراکات فطری در نگاه آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مرضیه عظام نژاد
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 پاییز 92 - مسلسل 17
بررسی مفهوم شناختی علم اسلامی در نظریه آیت الله جوادی آملی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده فلسفه و کلام » کرسی ترویجی - 1397
کاربست نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی در مرجعیت علمی قرآن برای علوم سیاسی
نویسندگان:
محمدعلی قاسمی*
،
غلامرضا بهروزی لک
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1398 دوره 11، شماره 2 (پاییز و زمستان 1398)
بررسی تطبیقی جایگاه علم دینی در تمدن سازی نوین اسلامی از منظر آیت الله جوادی آملی و داوری اردکانی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]