نسبیت معرفت دینی (از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و دکتر سروش )

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
این پژوهش مشتمل بر چهار فصل است که فصل اول آن کلیات به بحثهای اساسی مثل تعریف معرفت دینی، قلمرو آن ومباحثی که به آن مربوط می شده مثل شکاکیت، هرمنوتیک، نشانه شناسی پرداخته شده است،در ادامه فصل دوم، ادعای دکتر سروش که همان نسبیت معرفت دینی است پرداخته شده، ایشان قائل است که معرفت دینی یک معرفت بشری است و معارف بشری با یکدیگر ترابط عمومی دارند پس معرفت دینی هم به عنوان یک معرفت بشری با معارف برون دینی دارای ارتباط و تلائم است و لذا نسبی، متکامل و عصری است، ادله ایشن شامل استقرار فرد بالذات، پارادوکس تایید، هندسه معرفت است. در فصل سوم دیدگاه مقابل دیدگاه سروش دیدگاه آقای جوادی املی است که ایشان بحث ثبات و تحول فهم شریعت را مطرح می کند که ایشان قائل است فهم بشر درباره اصل حق بودن دین لازم ثابت هم در معرض دگرگونی است نمی شود گفت، خود دین ثابت و مطلق است ولی فهم بشر از دین در معرفی احتمال تحول و عصری بودن، چون همین گفته که دین ثابت و مطلق است نیز یکی از فهم های بشری است و احتمال زوال دارد و از نظر ایشان معرفت شناسی که مبتنی بر نسبیت شناخت پی ریزی شود لازمه انکار ضرورتهای علمی نفی ضرورتهای دینی و نفی قداست معارف دینی است. و اما در فصل آخر به نقد دیدگاه دکتر سروش پرداخته شده چرا که دیدگاه حق و صواب دیدگاه مطلق بودن معرفت دینی یعنی دیدگاه آقای جوادی آملی است. اما نقد نظریه دکتر سروش به این صورت است که دیدگاه ایشان آنتی رئالیسم است چون صرف تفکیک شی و فهم آن کفایت نمی کند چرا که سروش راهی را برای وصول به شی فی نفسه قائل نمی باشد و اشکالات دیگر مثل شکاکیت و نسبیت گرایی ناتوان در حل تعارض بین علم و دین چرا که ایشان به نفع علم رای داده و آن را بر دین تحمیل نموده و ادله ایشان یکی یکی مورد نقد قرار می گیرد به اینکه د ر فرد بالذات با چند مثال ساده نمی توان قضیه کلیه تحول عام را ثابت کرد و اینکه اگر چه تاییدهای پارادوکسی صحیح هم باشند بکلی با مدعیات قبض و بسط بیگانه اند و در مورد هندسه معرفت ما می گوییم که شما از کجا می گوییم که معلوماتانسان با هم مرتبط می شوند و یک شکل هندسی پیدا می کنند بعد از این نقدها مشخص می شود که دیدگاه دکتر سروش یعنی نسبیت معرفت دینی اشتباه است و در واقع معرفت دینی مطلق می باشد نه نسبی. واژگان کلیدی عبارتند از: معرفت دینی،نسبیت، شکاکیت، نسبی گرایی، معرفت شناسی دینی، هرمنوتیک، ساختار معرفت دینی، مبنا گرایی، کل گرایی، مدلهای معرفت دینی، رئالیسم خام، ابزار انگاری، ساختی گروی، رئالیسم انتقادی.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

امنیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

نویسنده: نجف لک زایی ،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1390   (پياپي 7)، بهار 1390  شماره3

علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی

نویسنده: حسین سوزنچی ،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1389   (پياپي 4)، تابستان 1389  شماره2

جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره11

ادراکات فطری از دیدگاه ملاصدرا و آیت الله جوادی آملی

نویسنده: مرضیه عظام نژاد ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: محمدتقی یوسفی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی فلسفی و کلامی حکومت دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی

نویسنده: راضیه خانی ، استاد راهنما: علی شیروانی ، استاد مشاور 1: غلامرضا بهروزلک ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

ضرورت حکومت دینی از منظر آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1391 شمار 11 - بهار 91

مبانی حقوق سیاسی زن از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

نویسنده: زینب السادات معصومی زاده ، استاد راهنما: داود فیرحی ، استاد مشاور 1: احمد واعظی جزئی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مردم سالاری دینی در اندیشه آیت الله جوادی آملی

مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1390   (پياپي 7)، بهار 1390  شماره3

مبانی فلسفی و کلامی حکومت دینی از منظر آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی

استاد راهنما: علی شیروانی ، استاد مشاور: غلامرضا بهروزلک ، دانشجو: راضیه خانی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات - 1391 - [کارشناسی ارشد]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397