تبیین منطقی وحدتگرایانه حکمت متعالیه از عدالت قرآنی (با تأکید بر آیه 25 سوره حدید)
نویسنده:
سیدمجید ظهیری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 شماره 81
چکیده:
این مقاله سه وجه قرآنی، حکمی و منطقی دارد و از این جهت، مقالهای میانرشتهای محسوب میشود. در وجه قرآنی ضمن تأکید بر موردپژوهی آیه 25 سوره حدید، نتیجه احصای کامل آیات قرآن که شامل واژههای قسط و عدل و مشتقات آنها هستند، مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. از جهت حکمی، رویکرد وحدتگرایانه صدرالمتألهین شیرازی نسبت به مراتب هستی مبنای پژوهش میباشد. وجه منطقی پژوهش نیز بر اساس دستگاه فازی تبیین شده است. در حکمت متعالیه کاملترین ظهور نفس انسانی آنگاه تحقق مییابد که ملکه عدل میان همه قوا و شؤون آن برقرار باشد. ازاینرو نفس انسان کامل رکن رکین صورت باطنیاش عدل است. این یافتههای حکمی-تفسیری تبیینهای منطقی متناسب طلب میکنند. منطق ارسطویی ـ سینوی قدرت تبیینکنندگی این بخش از یافتههای حکمت متعالیه و آرای تفسیری متناظر با آنها را ندارد. بدین جهت باید کاستیهای این منطق را یا با تکمیل و ترمیم جبران نمود، و یا به منطقهای توسعهیافته و جایگزین جدید اندیشید. در این مقاله از دستگاه فازی، خوانشی اصلاح شده برای تبیین مناسب منطقی حقیقت مجرد مادی نفس مطرح شده است؛ بهوجهی که به امالقضایا در حکمت متعالیه (یعنی استحاله اجتماع نقیضین) نیز آسیبی وارد نشود.
این مقاله سه وجه قرآنی، حکمی و منطقی دارد و از این جهت، مقالهای میانرشتهای محسوب میشود. در وجه قرآنی ضمن تأکید بر موردپژوهی آیه 25 سوره حدید، نتیجه احصای کامل آیات قرآن که شامل واژههای قسط و عدل و مشتقات آنها هستند، مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. از جهت حکمی، رویکرد وحدتگرایانه صدرالمتألهین شیرازی نسبت به مراتب هستی مبنای پژوهش میباشد. وجه منطقی پژوهش نیز بر اساس دستگاه فازی تبیین شده است. در حکمت متعالیه کاملترین ظهور نفس انسانی آنگاه تحقق مییابد که ملکه عدل میان همه قوا و شؤون آن برقرار باشد. ازاینرو نفس انسان کامل رکن رکین صورت باطنیاش عدل است. این یافتههای حکمی-تفسیری تبیینهای منطقی متناسب طلب میکنند. منطق ارسطویی ـ سینوی قدرت تبیینکنندگی این بخش از یافتههای حکمت متعالیه و آرای تفسیری متناظر با آنها را ندارد. بدین جهت باید کاستیهای این منطق را یا با تکمیل و ترمیم جبران نمود، و یا به منطقهای توسعهیافته و جایگزین جدید اندیشید. در این مقاله از دستگاه فازی، خوانشی اصلاح شده برای تبیین مناسب منطقی حقیقت مجرد مادی نفس مطرح شده است؛ بهوجهی که به امالقضایا در حکمت متعالیه (یعنی استحاله اجتماع نقیضین) نیز آسیبی وارد نشود.
تبیین منطقی وحدتگرایانه حکمت متعالیه از عدالت قرآنی (با تأکید بر آیه 25 سوره حدید)
3/20/2016 12:00:00 AM
تبیین منطقی وحدت گرایانه حکمت متعالیه از عدالت قرآنی (با تاکید بر آیه 25 سوره حدید)
نویسنده:
سیدمجید ظهیری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1395 زمستان 1395 شماره81
تحلیل معناشناختی و وجودشناختی کاربردهای قرآنی وحی با تأکید بر مبانی حکمت متعالیه
نویسندگان:
سیما جلیلی قاضی زاده خیاط
،
محمدعلی وطن دوست
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 1
تبیین ادراک عقلی از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
احمد غفاری قره باغ
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 پاییز 94 - مسلسل 25
تبیین گسترۀ علم امام با تکیه بر برهان حکمت بر اساس مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
سید رضا یوسفی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 14
راهبردهای جهانی سازی اسلام با تاکید بر آیه 123 سوره برائت
مقاله نشریه: کتاب قیم » سال 1400 دوره 11، شماره 25 (پاییز و زمستان 1400)
تبیین وجود رابط در حکمت متعالیه
نویسندگان:
مریم حسن پور
،
محمد فولادی وندا
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 94 - مسلسل 26
رفتار اخلاقی با ناهمکیشان از دیدگاه تفاسیر شیعی با تاکید بر آیه 83 سوره بقره
نویسنده:
سید حامد علیزاده موسوی*
،
مقاله نشریه: معرفت ادیان » سال 1399 دوره 11، شماره 3 (پاییز 1399)
بررسی عنصر صدق در معرفت از دیدگاه حکمت اسلامی (با تاکید بر نظریه پیروان حکمت متعالیه)
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
مجتبی افشارپور
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1391 تابستان 1391 شماره40
تبیین فرآیند تکوین و تحول فرهنگ با تأکید بر حکمت صدرایی
نویسنده:
محسن لبخندق
، استاد راهنما:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 1:
ابراهیم فیاض
، استاد مشاور 2:
غلامرضا جمشیدیها
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]