تبیین گسترۀ علم امام با تکیه بر برهان حکمت بر اساس مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
سید رضا یوسفی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 14
چکیده:
درک گسترۀ علم امام، نقشی مهم در شناخت امام و جایگاه والایشان دارد.محققین از راههای مختلف عقلی و نقلی، مسئلۀ علم امام را واکاویدهاند، اما یکی از راهها و براهینی که مورد غفلت قرار گرفته و میتوان با استفاده از آن گسترۀ علم امام را بررسی نمود، تبیین آن بر اساس برهان حکمت است. براساس دیدگاه حکمای اسلامی در حکمت متعالیه، مراتب وجودی انسان در عالم هستی از مرتبۀ عقل هیولانی شروع شده و به مرتبۀ عقل مستفاد ختم می گردد؛ در این مرتبه نفس با اتصال به عقل فعال شبیه او بلکه با او یکی میگردد. صور جمیع موجودات به صورت انفعالی در عقل مستفاد موجود است؛ همچنان که در عقل فعال جمیع صور موجودات به صورت فعلی وجود دارد. از منظر حکمای الهی کمال نهایی انسان رسیدن به مقام عقل مستفاد است. بر این اساس، قابلیت رسیدن به این مقام و دستیابی به علمی که دربرگیرندۀ همۀ حقایق عالم به صورت گسترده و بیانتهاست برای انسان موجود است. از سوی دیگر، حکمت الهی اقتضاء میکند که در عالم تکوین هیچ خلقتی، بیهوده و عبث نباشد؛ زیرا خلقت امر عبث، فعلی قبیح بوده و با حکمت خداوند مخالف است. ظرفیت تکوینی و بیانتهای علمی موجود در بشر اگر در هیچ فردی از افراد انسانی به فعلیت نرسد، مستلزم عبث است. پژوهش حاضر بعد از توضیح و تبیین مقدمات استدلال، نشان میدهد وجود چنین قابلیتی در انسان بیهوده نیست؛ زیرا دستکم در برخی انسان ها این قابلیت به فعلیت رسیده است. امام معصوم7 مصداق اتم کسانی است که به مقام عقل مستفاد رسیده و دارای علم گسترده و بیانتها میباشند.
درک گسترۀ علم امام، نقشی مهم در شناخت امام و جایگاه والایشان دارد.محققین از راههای مختلف عقلی و نقلی، مسئلۀ علم امام را واکاویدهاند، اما یکی از راهها و براهینی که مورد غفلت قرار گرفته و میتوان با استفاده از آن گسترۀ علم امام را بررسی نمود، تبیین آن بر اساس برهان حکمت است. براساس دیدگاه حکمای اسلامی در حکمت متعالیه، مراتب وجودی انسان در عالم هستی از مرتبۀ عقل هیولانی شروع شده و به مرتبۀ عقل مستفاد ختم می گردد؛ در این مرتبه نفس با اتصال به عقل فعال شبیه او بلکه با او یکی میگردد. صور جمیع موجودات به صورت انفعالی در عقل مستفاد موجود است؛ همچنان که در عقل فعال جمیع صور موجودات به صورت فعلی وجود دارد. از منظر حکمای الهی کمال نهایی انسان رسیدن به مقام عقل مستفاد است. بر این اساس، قابلیت رسیدن به این مقام و دستیابی به علمی که دربرگیرندۀ همۀ حقایق عالم به صورت گسترده و بیانتهاست برای انسان موجود است. از سوی دیگر، حکمت الهی اقتضاء میکند که در عالم تکوین هیچ خلقتی، بیهوده و عبث نباشد؛ زیرا خلقت امر عبث، فعلی قبیح بوده و با حکمت خداوند مخالف است. ظرفیت تکوینی و بیانتهای علمی موجود در بشر اگر در هیچ فردی از افراد انسانی به فعلیت نرسد، مستلزم عبث است. پژوهش حاضر بعد از توضیح و تبیین مقدمات استدلال، نشان میدهد وجود چنین قابلیتی در انسان بیهوده نیست؛ زیرا دستکم در برخی انسان ها این قابلیت به فعلیت رسیده است. امام معصوم7 مصداق اتم کسانی است که به مقام عقل مستفاد رسیده و دارای علم گسترده و بیانتها میباشند.
تبیین گسترۀ علم امام با تکیه بر برهان حکمت بر اساس مبانی حکمت متعالیه
1/1/1401 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی تشکیک در حکمت اشراق و حکمت متعالیه با تکیه بر مبانی سهروردی ملاصدرا
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تبیین و نقد مفهوم حق در اندیشه مدرن با تکیه بر آراء حکمت متعالیه
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان عربی
،
رضا آذریان*
،
مقاله نشریه: پژوهش های اعتقادی کلامی » سال 1399 تابستان 1399 شماره 38
مباني فلسفي علم سياست برمبناي حكمت متعاليه
نویسنده:
محمد پزشكي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/03/31 تا تاریخ: 1396/04/31
تحلیل و نقد موانع اینهمانی نفس بر اساس مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 بهار1400 _ مسلسل 47
تحلیل و نقد موانع اینهمانی نفس بر اساس مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1400 دوره 13، شماره 47 (بهار 1400)
برهان نفس بر اثبات خدا در حکمت متعالیه
نویسندگان:
مجتبی افشارپور
،
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 بهار 94 - مسلسل 23
برهان نفس بر اثبات خدا در حکمت متعالیه
نویسندگان:
محمدتقی یوسفی
،
مجتبی افشارپور
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 بهار 1394 شماره23
ارزیابی تبیین شعور همگانی موجودات بر اساس دلیل مساوقت در حکمت متعالیه
نویسنده:
محمدعلی محیطی اردکان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 97 _ مسلسل 38
تبیین مبانی زیبایی شناختی حیات طیبه با تکیه بر آیات
نویسنده:
صدیقه کاویانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 35