مبانی نظری هنر اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [دکتری]
چکیده:
از گذشته دور تاکنون هنر یکی از مولفههای مهم در تمدنهای مختلف بوده است و به انحاء مختلف نقش مهمی در تبلور فرهنگ آن تمدن ایفا میکند. در این میان تمدن اسلامی نیز از این مهم نه تنها مستثنی نیست، بلکه از گذشته شاهد تبلور آثار هنری بوده است. با این وجود در این تمدن فاقد حکمت (فلسفه) هنر دینی هستیم؛ اما میتوان با عنایت به تعالیم حکمت اسلامی، در خصوص هنر اسلامی نظریهپردازی نمود. در بیان ارتباط حکمت هنر اسلامی و حکمت اسلامی، باید گفت که حکمت اسلامی در واقع تبیین عقلانی همان معارف و تعالیم اسلامی هستند. از اینرو با اتکاء به حکمت اسلامی و بالاخص حکمت متعالیه، مبانی هنر اسلامی هویدا میشود. این رساله در صدد است تا از فلسفه اسلامی به هنر اسلامی پل بزند و از این طریق نشان دهد که هرچند بحث مدونی در خصوص هنر در حکمت اسلامی وجود ندارد، اما میتوان با اتکاء به تعالیم حکمت اسلامی، از «حکمت هنر اسلامی» سخن گفت. در بحث از «حکمت هنر اسلامی» ناگزیر باید به مقومات هنر در حکمت اسلامی توجه نمود تا از این طریق به مبانی حکمی هنر اسلامی- همچون مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی، دینشناختی، ارزششناختی و زیباییشناختی- دست یافت. مبانی هستیشناختی هنر از برایند عوالم هستی در هنر سخن میگوید، بعلاوه علل چهارگانه هنر را واکاوی میکند. مهمترین مباحث مبانی معرفتشناختی، ابزار معرفتی هنرمند و نقش این ابزار در تولید اثر هنری و همچنین جایگاه هنر در معرفتافزایی است. در مبانی انسانشناختی به مهمترین مشخصههای هنرمند دینی و تأثیر اثر هنری در مخاطب پرداخته میشود. مبانی دینشناختی ضمن تعریف هنر دینی و علم هنر دینی، ترابط هنر و دین (وجوه اختلاف و اشتراک) را بررسی میکند. مبانی ارزششناختی از رابطه هنر و اخلاق و جایگاه هنر در تعالی انسان (هم هنرمند و هم مخاطب) سخن میگوید. نهایتا در مبانی زیباییشناختی زیبایی به عنوان رکن رکین هنر مورد تأمل قرار میگیرد. از این رهگذر تعریف، مناط، منشأ، اقسام، اطلاق، ادراک زیبایی و همچنین نسبت زیبایی با عشق، لذت و حقیقت بیان میشود. با آشکارگی مبانی هنر اسلامی میتوان از «علم هنر اسلامی» و همچنین «فلسفه هنرهای خاص» و نیز «علم هنرهای خاص» سخن گفت.
از گذشته دور تاکنون هنر یکی از مولفههای مهم در تمدنهای مختلف بوده است و به انحاء مختلف نقش مهمی در تبلور فرهنگ آن تمدن ایفا میکند. در این میان تمدن اسلامی نیز از این مهم نه تنها مستثنی نیست، بلکه از گذشته شاهد تبلور آثار هنری بوده است. با این وجود در این تمدن فاقد حکمت (فلسفه) هنر دینی هستیم؛ اما میتوان با عنایت به تعالیم حکمت اسلامی، در خصوص هنر اسلامی نظریهپردازی نمود. در بیان ارتباط حکمت هنر اسلامی و حکمت اسلامی، باید گفت که حکمت اسلامی در واقع تبیین عقلانی همان معارف و تعالیم اسلامی هستند. از اینرو با اتکاء به حکمت اسلامی و بالاخص حکمت متعالیه، مبانی هنر اسلامی هویدا میشود. این رساله در صدد است تا از فلسفه اسلامی به هنر اسلامی پل بزند و از این طریق نشان دهد که هرچند بحث مدونی در خصوص هنر در حکمت اسلامی وجود ندارد، اما میتوان با اتکاء به تعالیم حکمت اسلامی، از «حکمت هنر اسلامی» سخن گفت. در بحث از «حکمت هنر اسلامی» ناگزیر باید به مقومات هنر در حکمت اسلامی توجه نمود تا از این طریق به مبانی حکمی هنر اسلامی- همچون مبانی هستیشناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی، دینشناختی، ارزششناختی و زیباییشناختی- دست یافت. مبانی هستیشناختی هنر از برایند عوالم هستی در هنر سخن میگوید، بعلاوه علل چهارگانه هنر را واکاوی میکند. مهمترین مباحث مبانی معرفتشناختی، ابزار معرفتی هنرمند و نقش این ابزار در تولید اثر هنری و همچنین جایگاه هنر در معرفتافزایی است. در مبانی انسانشناختی به مهمترین مشخصههای هنرمند دینی و تأثیر اثر هنری در مخاطب پرداخته میشود. مبانی دینشناختی ضمن تعریف هنر دینی و علم هنر دینی، ترابط هنر و دین (وجوه اختلاف و اشتراک) را بررسی میکند. مبانی ارزششناختی از رابطه هنر و اخلاق و جایگاه هنر در تعالی انسان (هم هنرمند و هم مخاطب) سخن میگوید. نهایتا در مبانی زیباییشناختی زیبایی به عنوان رکن رکین هنر مورد تأمل قرار میگیرد. از این رهگذر تعریف، مناط، منشأ، اقسام، اطلاق، ادراک زیبایی و همچنین نسبت زیبایی با عشق، لذت و حقیقت بیان میشود. با آشکارگی مبانی هنر اسلامی میتوان از «علم هنر اسلامی» و همچنین «فلسفه هنرهای خاص» و نیز «علم هنرهای خاص» سخن گفت.
مبانی نظری هنر اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه
3/21/2018 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
مبانی نظری هستیشناسی حکمت سیاسی متعالیه
نویسندگان:
محمدقاسم الیاسی
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13
مبانی نظری هستی شناسی حکمت سیاسی متعالیه
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
محمدقاسم الیاسی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاييز 1391 شماره13
مبانی نظری معاد جسمانی در حکمت متعالیه
نویسنده:
مهری چنگی آشتیانی
، استاد راهنما:
حسن معلمی
، استاد مشاور 1:
علی شیروانی
، استاد مشاور 2:
سیدمحمود موسوی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]
تحلیل معناشناختی و وجودشناختی کاربردهای قرآنی وحی با تأکید بر مبانی حکمت متعالیه
نویسندگان:
سیما جلیلی قاضی زاده خیاط
،
محمدعلی وطن دوست
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1401 شماره 1
تبیین گسترۀ علم امام با تکیه بر برهان حکمت بر اساس مبانی حکمت متعالیه
نویسنده:
سید رضا یوسفی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 14
مبانی نظری مفهوم «بازنمایی»؛ با تاکید بر ابعاد معرفت شناختی
نویسندگان:
نعمت الله کرم اللهی
،
محمد حسنی
،
مقاله نشریه: معرفت فرهنگی اجتماعی » سال 1396 (پياپي 32)، پاييز 1396 شماره4
مبانی نظری تمدن اسلامی با تأکید بر اندیشه های آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی عنصر صدق در معرفت از دیدگاه حکمت اسلامی (با تاکید بر نظریه پیروان حکمت متعالیه)
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
مجتبی افشارپور
،
مقاله نشریه: پژوهشنامه حکمت و فلسفه اسلامی » سال 1391 تابستان 1391 شماره40
بازشناسی عناصر فلسفه هنر بر پایه مبانی حکمت صدرایی
نویسنده:
زهیر انصاریان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1385 شماره 44-43